۲۷۰ هزار تن گندم دوروم خریداری می‌شود

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۲۷۰ هزار تن گندم دوروم در قالب کشت قراردادی و با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی از کشاورزان برخی مناطق کشور در سال زراعی جاری توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۲۷۰ هزار تن گندم دوروم در قالب کشت قراردادی و با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی از کشاورزان برخی مناطق کشور در سال زراعی جاری توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود، افزود: انجمن کارخانجات ماکارونی کشور اعلام آمادگی کردند که این میزان گندم دوروم را به صورت مستقیم و در چارچوب کشت قراردادی با قیمت ۲۳۰ تومان در هر کیلو گرم بیشتر از قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کنند.

وی افزود گفت: برای خرید ۲۷۰ هزار تن گندم دوروم، قرارداد کشت با کشاورزان استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، مناطق جنوب فارس و کرمان در حال انعقاد است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، کشت قراردادی را روشی موفقیت‌آمیز برای تولید و خرید گندم عنوان کرد و اظهار کرد: از اواسط آبان ماه کشت گندم دوروم در استان‌های یاد شده، آغاز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته انجمن کارخانجات ماکارونی تعهد خرید توافقی ۵۰ هزار تن گندم دوروم را در قالب کشت قراردادی با کشاورزان داشتند، اما به علت تولید بیشتر در نهایت ۹۳ هزار تن از این محصول خریداری کردند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت کود و اهمیت مصرف آن گفت: قیمت کود اوره که ۶۰ تا ۶۵ درصد کود مصرفی کشاورزان را تشکیل می‌دهد، رشد قیمت نداشته است اما قیمت کودهای فسفاته و پتاسه به خاطر تغییر نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اسفندیاری پور بر مصرف کودهای پایه در مرحله کاشت به ویژه در گندم دیم تاکید کرد و اظهار کرد: گرانی کودهای فسفاته و پتاسه نباید مانع از مصرف این نهاده شود، زیرا غلات به شدت به کودهای ازته برای برای ارتقای عملکرد و کیفیت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس توصیه‌های فنی مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و مؤسسه تحقیقات خاک و آب، دو سوم کود اوره یا نیتروژنه در زمان کاشت باید مصرف شود، تصریح کرد: با توجه به اقلیم مناطق به طور متوسط بین ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم کود اوره همزمان با کاشت گندم دیم در هر هکتار باید مصرف شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: تصمیمات فنی در مورد کشت گندم دیم فقط برای مرحله کاشت است، زیرا زمان داشت معلوم نیست بارندگی به موقع اتفاق بیفتد.

وی خطاب به کشاورزان اظهار کرد: اگر غلات، کود اوره را به موقع و به مقدار کافی دریافت نکنند، میزان گلوتن و پروتئین آن کاهش می‌یابد و این امر کیفیت آرد گندم را کاهش می‌دهد.

اسفندیاری پور اضافه کرد: مصرف کودهای ریزمغذی مانند کودهایی که حاوی عنصر روی هستند در افزایش تولید و ارتقای کیفیت دانه غلات مؤثر است.

کد خبر 449671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.