شهیدان سلامت، نام جدید یک خیابان در تهران

در جلسه امروز شورای شهر تهران ۳۵ تغییر نام خیابان و معبر به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این جلسه و درباره جزئیات لایحه نامگذاری اظهار کرد: تغییر نام کوچه پوریا به شهیدان رشیدی نیا در محدوده اختیاریه جنوبی در منطقه سه شهرداری تهران، تغییر نام کوچه طاهری به زورخانه شیر در منطقه ۱۴ شهرداری تهران، تغییر نام بازار و میوه و تره بار شیخ بهایی به شهرک والفجر واقع در محدوده شش شهرداری تهران، نامگذاری بن بست بی نام به بن بست شمش در حد فاصل خیابان کارگر تا خیابان غفاری واقع در منطقه ۱۱ شهرداری تهران، نامگذاری بن بست بی نام به بن بست دوم واقع در منطقه ۱۱ شهرداری تهران، تغییر نام کوچه هدیه به شمشک واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران و تغییر نام خیابان فرزان به شهید عباسعلی وکیلی در محدوده بلوار نلسون ماندلا واقع در منطقه ۳ شهرداری تهران در جلسه ۴۶ کمیته نامگذاری به تصویب رسیده است.

حق‌شناس ادامه داد: همچنین در این جلسه تغییر نام کوچه مروارید به شهید ابراهیم محمدبیگی واقع در منطقه سه شهرداری تهران، نامگذاری خیابان نوساز به شهید علی اصغر سلیمانی در محدوده شادآباد واقع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، نامگذاری خیابان نوساز به شهید علی عابدی واقع در منطقه ۱۸ شهرداری تهران، نامگذاری میدان نوساز به میدان شهدای آتش نشان در محدوده خیابان ۱۳ آبان واقع در منطقه ۲۰ شهرداری تهران، نامگذاری پل نوساز به پل کرمان خودرو در محدوده بزرگراه شهید لشکری واقع در منطقه ۲۱ شهرداری تهران و تغییر نام خیابان نوزدهم به شهید آندرانیک مسیحی (با حفظ شماره) حدفاصل خیابان میرزایی و خیابان سنایی واقع در منطقه ۶ شهرداری تهران در کمیته به تصویب رسیده است.

نهایتاً اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتاً با ۱۴ رأی موافق این صورتجلسه را به تصویب رساندند.

در ادامه حق‌شناس تاکید کرد: تغییر نام ۲۳ معبر در جلسه ۴۷ کمیته نام گذاری مورد بررسی قرار گرفت که حالا برای تصویب نهایی آن را به صحن شورای شهر آوردیم.

وی با بیان این که بالای ۹۰ درصد خیابان‌ها در منطقه ۲۲ نامشان بدون مصوبه شورا انتخاب شده گفت: یکی از این خیابان‌ها، خیابان امیرکبیر است که تغییر نام آن به نام شهیدان سلامت را در دستور کار قرار داده‌ایم چرا که در گذشته اعضای شورا با نامگذاری نام شهیدان سلامت در منطقه دو موافقت نکردند و حالا این نامگذاری به منطقه ۲۲ رسید.

این عضو شورا با بیان اینکه تغییر نام خیابان سراج به دلیل وجود ۱۴ مورد تکراری به خیابان شهید شهروز مظفری نیا درمنطقه ۴ در دستور کار قرار دارد گفت: تغییر نام درمانگاه شهرداری منطقه سه به نام شهید حبیب جریری نیز پیشنهادمی شود چرا که شهید جریری استاندار سابق تهران بوده که در جبهه‌های جنگ به شهادت می‌رسد، اما خانواده‌اش تمایلی به نامگذاری معبر به نام وی نداشتند که چندی پیش به اتفاق اعضای شورا به دیدار همسر وی رفتیم و او پیشنهاد داد به دلیل اقدامات این شهید صرفاً نام یک درمانگاه برای وی انتخاب شود و از آن جایی که این شهید در حسینیه ارشاد فعالیت زیادی داشت نام درمانگاه روبه روی حسینیه را به نام این شهید انتخاب کردیم.

او گفت: تغییر نام خیابان سروناز به نام پرفسور احمد پارسا در منطقه ۲۲، تغییر نام خیابان کوهسار در منطقه ۲۰ به نام محمد اوراز، تغییر نام کوچه فرهنگ به نام دکتر محمود افشار، تغییر نام معبر اختصاصی فرمانداری به نام شهید قربانعلی احمدی و تغییر نام خیابان نظامی در محدوده خیابان شریعتی به نام دکتر حافظی پیشنهاد می‌شود.

رئیس کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که همچنین تغییر نام کوچه ششم در محدوده تهرانسر به نام شهید حسین محمودی پیش بینی می‌شود گفت: همچنین سه خیابان بی نام در منطقه ۲۲ وجود دارد که به نام‌های ترگل یک، ترگل دو و خیابان تندرستی تغییر نام خواهد داد.

حق‌شناس اضافه کرد: تغییر نام بن بست اول در منطقه دو به نام شهید امیر حیدری، تغییر نام خیابان حمید در منطقه دو به گرشاسپ، تغییر نام میدان نوساز در محدوده حکیمیه به میدان تلو، تغییر نام بن بست بی نام به بن بست موژان در منطقه ۲۰ و همچنین تغییر نام بن بست محمدی در منطقه ۹ به نام استاد علی راه جیری پیشنهاد می‌شود.

این عضو شورا تاکید کرد: تغییر نام خیابان چهارم دریا نو در منطقه دو به نام استاد حسین زمرشیدی، تغییر نام کوچه موسوی در محدوده خیابان پیروزی در منطه ۱۴ به نام شهید علیرضاکرمعلی، تغییر نام بن بست مختاری در منطقه ۱۵ به نام شهید مرتضی عرب زاده، تغییر نام بن بست بی نام در منطقه ۲۱ به نام گلزاد، تغییر نام کوچه دهقان در منطقه ۱۴ به نام شهید لشکر و تغییر نام خیابان بی نام در منطقه ۲۰ به نام خیابان خرد نیز پیشنهاد می‌شود.

سیدحسن رسولی در جریان بررسی صورتجلسه تغییر نام اماکن هم درواکنش به تغییر نام خیابان کرمان خودرو و سخنان یکی از اعصا درباره اخذ عوارض به خاطر تبلیغات هر روزه از این شرکت، اظهار کرد: بحثی که مطرح شده مربوط به اخذ عوارض و حقوق شهر است و ربطی به نامگذاری ندارد.

وی افزود: شرکت کرمان خودرو کارخانه‌اش در ارگ جدید بم است اما دفتر مرکزی و نمایندگی مرکزی تعمیرگاه مرکزی در این نقطه است. سال‌ها آنجا مستقر است مثل ایران خودرو که یک ایستگاه به اسمش است.

او افزود: ما از طریق نام‌گذاری نمی‌خواهیم به کسی امتیاز بدهیم و یا امتیازی از کسی بگیریم. این پل که قرار است نامش تغییر کند، منتهی به کرمان خودردو است. اگر دو اسم متعارض بگذاریم، باعث سردرگمی افراد می‌شود. به خصوص که محل تحویل خودرو است.

او ادامه داد: مردم از شهرستان‌ها به این محدوده مراجعه می‌کنند. نامگذاری باید دقیقاً تطبیق داشته باشد به اسمی که بر اساس آن شناخته شده است تا مردم سردرگم نشوند.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران بدون بیان موافقت یا مخالفت با ۱۴ رأی موافق به تغییر نام این ۲۳ معبر رأی مثبت دادند.

محسن هاشمی پس از رأی مثبت اعضا به نام گذاری معبری به نام کرمان خودرو به شوخی گفت: مثل این که برخی از اعضا در این کارخانه سهام دارند که با این نامگذاری موافقت کردند!

کد خبر 449643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.