منشأیابی و سهم‌بندی ذرات معلق هوا در شهر اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: تحویل‌گیری پروژه پژوهشی «منشأیابی و سهم‌بندی ذرات معلق هوا و اولویت‌بندی کانون های مولد آنها» در شهر اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری توسط دانشگاه صنعتی اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آلودگی هوا موضوعی بنیادین در کاهش سلامت محیط زیست است که همه افراد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در میان آلاینده‌های جوی، ذرات معلق بیشترین اثر را در کاهش سلامت انسان دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان این که شهر اصفهان یکی از شهرهای مهم کشور از جنبه تاریخی و صنعتی است، ادامه داد: در سال‌های اخیر با توسعه همه جانبه صنایع مختلف، افزایش جمعیت و خودروهای مورد استفاده در مناطق شهری و نیز تغییرات اقلیمی از جمله کاهش نزولات آسمانی و پایداری هوا میزان ذرات معلق در فصول مختلف سال و به تبع آن مشکلات آلودگی هوا در این شهر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: برای مدیریت مناسب بحران آلودگی هوا در این شهر لازم است که منشأ و سهم ذرات معلق هوا در آلودگی هوا مشخص شده و کانون‌های ایجاد کننده ذرات اولویت‌بندی شده و راهکارهای کنترل و کاهش اثرات آنها تعیین شود.

نصوحی تاکید کرد: با توجه به هدف فوق مدیریت پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر در سال ۱۳۹۶ نسبت به فعال‌سازی و اجرای پروژه پژوهشی «منشأیابی و سهم‌بندی ذرات معلق هوا و اولویت بندی کانون‌های مولد آنها در شهر اصفهان» با دانشگاه صنعتی اصفهان و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام کرد.

وی با بیان اینکه منشایابی در این پروژه با استفاده از مدل چند متغیر (PMF یا فاکتورسازی ماتریکس مثبت)، درخت تصمیم و آنالیزهای مؤلفه‌های اصلی و شاخه‌بندی صورت گرفته است، گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که غلظت وانادیوم، کروم، آرسنیک و کادمیم در نقاط مختلف شهری بیش از حد مجاز بود که منشأ این عناصر احتراق سوخت گازوئیل، ریخته‌گری‌ها، سایش جاده و لاستیک ناشی از حرکت وسایل نقلیه است همچنین سهم وسایل نقلیه نسبت به سایر منابع در نقاط مختلف شهری و برون شهری بیشتر از سایر منابع انتشار بود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: نتایج مدل ارمود نیز نشان داد که کلانشهر اصفهان تحت تأثیر کل ذرات معلق منتشر شده از تمام واحدهای صنعتی پیرامون نیز قرار دارد.

وی تاکید کرد: کانون‌های طبیعی تولید کننده ذرات معلق در شهر اصفهان و محیط پیرامونی آن به ویژه منطقه سگزی به عنوان یکی از کانون‌های انتشار گرد و غبار فعال است.

کد خبر 449631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.