اجرای کنوانسیون حقوق کودک در اصفهان پررنگ‌تر می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اقدامات و بودجه‌های شهرداری اصفهان در دو سال اخیر برای ایجاد زیرساخت‌های شهر دوستدار کودک هدایت شده، گفت: باید کنوانسیون حقوق کودکان در یک شهر رعایت شود تا بتوان آن را به عنوان شهر دوستدار کودک نامگذاری کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریده روشن در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به انتخاب شدن بعضی از شهرهای دنیا از طرف سازمان یونیسف به عنوان شهر دوستدار کودک، اظهار کرد: چشم انداز این نام گذاری‌ها این است که تمامی کودکان حق لذت بردن از زندگی خود را دارند و با کمک احقاق این حق طبیعی توانایی این را دارند تا استعدادهای بالقوه خود را به فعلیت برسانند.

وی افزود: عنوان شهر دوستدار کودک بر بیش از سه هزار شهر در دنیا داده شده است و حدود دو سال پیش با توجه به مناسب بودن زیرساخت‌های شهری، فضاهای عمومی به‌ویژه پارک‌ها برای کودکان و همچنین رعایت شاخص‌های حقوقی کودکان در اصفهان، این شهر نامزد کسب نشان شهر دوستدار کودک شد.

روشن با بیان اینکه هدف یونیسف از این نام گذاری ارتقای کیفیت زندگی و موفقیت کودکان در همه ادوار است گفت: یونیسف دنبال این است تا ارزش احترام برای کودکان، شنیده شدن حرف آن‌ها و همچنین پیگیری حقوقشان در سیاستگذاری‌ها با این نام گذاری شکل گیرد.

سخنگوی شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مهم، موضوع برخورداری اجتماعی کودکان است تا بتوانند بدون تبعیض از تمامی حقوق اجتماعی خود بهره مند شوند؛ به طور کلی باید کنوانسیون حقوق کودکان در یک شهر رعایت شود تا بتوان آن را به عنوان شهر دوستدار کودک نامگذاری کرد.

وی افزود: شهرها باید به عنوان مکانی برای زندگی کودکان امن باشد. فضاهای عمومی و پارک‌ها مناسب سازی شده باشد و همچنین نظر و نیازهای کودکان نیز در تصمیم‌گیری‌های مربوط به ساختار شهری رعایت شود.

روشن با اشاره به شاخصه اصلی شهر دوستدار کودک تاکید کرد: اصولاً باید در این شهرها امنیت و آرامش برای کودکان برقرار باشد. کودک احساس کند که حقوق او پایمال نمی‌شود و به طور کلی اهمیت نقش کودکان نیز در تمامی ابعاد فرهنگی، ورزشی و اجتماعی لحاظ شود.

وی با بیان اینکه دوسال پیش با موضوع شهر دوستدار کودک با حضور نمایندگان یونیسف و اصفهان کنفرانسی برگزار شد گفت: از زمان کنفرانس تاکنون اقدامات و بودجه‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های شهر دوستدار کودک هدایت شده و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دبیرخانه اصفهان، وزارت کشور و یونیسف در آبان‌ماه ٩٩، اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک به رسمیت شناخته خواهد شد.

روشن با اشاره به اینکه جشنواره کودک و نوجوان در واقع برند اصلی اصفهان بوده و خاستگاه آن از این شهر است خاطر نشان کرد: همانطور که سال‌های قبل جشنواره در اصفهان برگزار شد امسال نیز با وجود اپیدمی کرونا و شرایط وخیم این بیماری تاکید شورای سیاستگذاری بر این بود تا جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود هرچند که با خطر سرقت فیلم‌ها و همچنین کاهش نشاط کودکان در این جشنواره مواجه هستیم اما باتوجه به اهمیت حفظ سلامت شهروندان به ویژه کودکان، این رویداد به صورت آنلاین از ۲۷ مهر لغایت دوم آبانماه به صورت مجازی در سایت رسمی جشنواره برگزار می‌شود.

کد خبر 449600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.