الکاظمی دنبال اجرای تکلیف انحلال پارلمان

به گفته برخی نمایندگان پارلمان عراق، مصطفی الکاظمی به منظور سرپیچی از مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از کشور دنبال دامن زدن به اعتراضات و انحلال پارلمان برای تشکیل دولت اضطراری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به دست نیروهای آمریکایی، پارلمان عراق خواهان خروج فوری نیروهای ایالات متحده از این کشور شد. از طرف دیگر حضور نیروهای نظامی واشنگتن در عراق، همواره مخالف خواست مردم عراق بوده و به همین دلیل با تقویت احتمال خروج این نیروها از عراق، فشارهای سیاسی واشنگتن علیه بغداد در جهت انحلال پارلمان و تشکیل دولت اضطراری شدت گرفت که واکنش‌های متعددی را از سمت سران سیاسی عراق در پی داشت.

اما این دخالت‌های خارجی در دولت الکاظمی ریشه طولانی مدتی دارد که انتقاد بسیاری از اعضا دولت وی را نیز در پی داشته است. عباس بیاتی، عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق در مصاحبه‌ای درباره وجود برخی طرح‌های منطقه‌ای که جهت تحریک به خشونت و مقابله با حکومت مرکزی این کشور فعالیت می‌کنند، هشدار داده و گفته بود که "هدف این طرح‌ها ایجاد یک نظام سیاسی است که چه بسا تفاوت چندانی با رژیم سرنگون شده بعث ندارد."

حمد کریم الفتلاوی، نماینده وابسته به ائتلاف فتح در پارلمان عراق هم با انتقاد شدید از دخالت‌های آمریکا در امور داخلی بغداد، گفته بود که "طرف آمریکایی دنبال هدف قرار دادن عراق از طریق دخالت در امور داخلی آن و دیدار سفیرش با برخی شخصیت‌های سیاسی و عشایری است. آمریکا نقش مثبتی در حل مشکلات داخلی عراق ایفا نکرده و عکس آن عمل کرده است."

البته این دخالت‌ها همیشه با اعتراض مردم عراق و نمایندگان پارلمان این کشور مواجه شده و ناکام مانده است؛ به همین دلیل بود که چندی پیش، واشنگتن تهدید به بستن سفارت خود در بغداد کرد تا با استفاده از آن از دولت الکاظمی سهم خواهی کند.

حضور نیروهای آمریکایی در عراق، دولت الکاظمی را سر دو راهی قرار داده است؛ زیرا ایالات متحده آمریکا در چندین سال گذشته وابستگی‌های سیاسی، امنیتی بغداد به واشنگتن را افزایش داده است؛ البته تهدیدهای مایک پمپئو مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی و تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد با موجی از اعتراض‌های مردم عراق روبرو شد. سفارت آمریکا در بغداد همیشه محلی برای دخالت‌های این کشور در امور عراق بوده است که با اعتراضات مردمی فراوانی روبرو بوده است.

ستار الجابری، عضو ائتلاف عراقیون روز سه شنبه در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری المعلومه گفت که "تیمی از دولت مصطفی الکاظمی با تحریک شهروندان عراقی و فرستادن کارمندان دولت به جمع تظاهرات‌کنندگان در اعتراض به تأخیر پرداخت حقوق آنها، درصدد مهیا کردن زمینه تشکیل دولت اضطراری است. وزیر دارایی تعهد داد که حقوق کارمندان را تا پایان سال جاری از طریق مبالغی که از بانک مرکزی، درآمدهای نفتی و گذرگاه‌های مرزی وام گرفته است، پرداخت کند و پارلمان را در این قضیه به دردسر نیندازد؛ اما اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد تیمی از دولت به دنبال قضیه به تعویق افتادن پرداخت حقوق‌ها کارکنان دولت درصدد دامن زدن به اعتراضات و آوردن این قشر به جمع تظاهرات‌کنندگان است. تیم دولتی مذکور که در کنار مصطفی الکاظمی است، درخواست‌هایی برای انحلال پارلمان داشته است و این نشان می‌دهد که این تیم به عمد بحران‌هایی را برای تشکیل دولت اضطراری ایجاد می‌کند. "

انحلال پارلمان عراق به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور، بر اساس ماده ۶۴ قانون اساسی این کشور به دو صورت انجام می‌شود. یا اینکه با موافقت اکثریت مطلق نمایندگان و در خواست یک سوم اعضا پارلمان باشد و روش دوم نیز به در خواست رسمی نخست وزیر و موافقت رئیس جمهور خواهد بود و از نظر کارشناسان، هرگونه اجتهاد شخصی در ماده قانون امکانپذیر نیست.

گفته‌های الجابری سوالات بسیاری را در ذهن کارشناسان منطقه ایجاد کرد که آیا الکاظمی به انحلال پارلمان و تشکیل دولت اضطراری تن خواهد داد؟

خروج نیروهای آمریکایی از عراق؛ بزرگترین چالش دولت الکاظمی

فرزان شهیدی، کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار ایمنا می‌گوید که وضعیت مصطفی الکاظمی در عراق بسیار پیچیده بوده و شاید مهمترین چالش پیش روی وی، مصوبه سال گذشته پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور است و همچنان پابرجاست.

به گفته وی، الکاظمی طی مذاکراتی که با مقامات واشنگتن داشت، خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را مطرح کرد، اما به نتیجه معینی دست پیدا نکرد؛ بنابراین در مقابل آمریکا دچار انفعال شد و از طرف دیگر، دولت ترامپ هم فشارهای متعددی بر وی آورد و سعی دارد با تحت فشار قرار دادن الکاظمی، نیروهای جبهه مقاومت را خلع صلاح کند. دولت فعلی بغداد، در شرایط مناسبی نیست و از طرف دیگ مطالبات مردمی نیز بی پاسخ مانده است؛ بنابراین کار الکاظمی برای باز گرداندن آرامش در کشور بسیار دشوار خواهد بود.

شهیدی می‌گوید که دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیاز به یک برگ برنده در زمینه عراق دارد و فشارهای دولت وی به الکاظمی مبنی بر کاهش روابط با تهران یا مهار گروه‌های حشدالشعبی و محور مقاومت، برای کسب یک دستاورد انتخاباتی است.

وی خاطرنشان می‌کند: طبق قانون اساسی عراق، در صورتی انتخابات زودهنگام در این کشور برگزار می‌شود که پارلمان فعلی رأی به انحلال خود دهد یا به صورت درخواست از طرف نخست وزیر و رئیس جمهور به صورت لایحه در پارلمان مطرح شود و با اکثریت آرا اعضا تصویب شود. آمریکاهایی قطعاً برای برگزاری انتخابات زود هنگام در عراق برنامه‌هایی دارند.

الکاظمی توان انحلال پارلمان را ندارد

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه هم دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، فراکسیون‌های شیعه عراق خواستار اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق شده و الکاظمی را برای اجرای این خواسته تحت فشار قرار دادند.

به گفته وی، الکاظمی و آمریکا با مصوبه سال گذشته عراق مخالف هستند و به همین دلیل دولت گزینه انحلال پارلمان و اجرای انتخاباتی مهندسی شده و زود هنگام را در دستور کار خود قرار داد. متأسفانه الکاظمی سعی دارد با اعمال فشار و ناکارآمد جلوه دادن نظام قانونگذاری پارلمان این کشور، آن را منحل کند، اما تا امروز با مقاومت فراکسیون‌های سیاسی روبرو شده است.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، انحلال پارلمان باید با دستور رئیس جمهور صورت گیرد و تا کنون برهم صالح در این خصوص اقدامی نکرده است، اما با این حال الکاظمی سعی دارد با اعمال فشار بر پارلمان، مصوبه خروج نیروهای خارجی از کشور را لغو کند.

وی خاطرنشان می‌کند: انحلال پارلمان عراق تبعات زیادی دارد و باعث ایجاد شورش‌های داخلی علیه الکاظمی می‌شود؛ زیرا پارلمان فعلی نتیجه یک انتخابات آزاد و دموکراتیک است و انحلال آن نوعی خلأ سیاسی در حوزه‌های اجرایی به وجود می‌آورد. الکاظمی توانایی انجام این کار دارد.

کد خبر 449581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.