باید بستر لازم برای ادامه راه استاد محمدرضا شجریان فراهم شود

یک خواننده گفت: استاد شجریان یک تنه و بی وقفه در مسیر شناساندن موسیقی و فرهنگ ایرانی در جهان تلاش کردند و باید زمینه لازم برای درک تلاش‌های ایشان و ادامه دادن راهش را فراهم کرد.

وحید تاج درباره فعالیت‌های هنری محمدرضا شجریان به خبرنگار ایمنا گفت: آثار استاد شجریان پر از اندیشه بود و ایشان با آثار خود اندیشیدن را به مخاطب هدیه می‌داد. در واقع شجریان یک دایره‌المعارف جامع در آواز، ادبیات، مردم شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی بود و به خوبی می‌دانست که چگونه با شعر و آواز مردم را به تفکر وادارد؛ این یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت استاد شجریان بود.

وی افزود: تلاشی که ایشان به تنهایی برای شناساندن موسیقی ایرانی در دنیا کرد بسیار قابل تقدیر است به طوری که ما هر جای دنیا که برویم استاد شجریان را به خوبی می‌شناسند و گوششان با آثار ایشان آشنا است. این موضوع تأثیرگذاری این مرد بزرگ را در شناساندن فرهنگ و هنر ایرانی به جوامع و فرهنگ‌های دیگر می‌رساند.

این خواننده موسیقی ایرانی با بیان این نکته که "باید مجموعه‌ شرایط برای ادامه‌ راه استاد شجریان فراهم باشد" اظهار کرد: نمی‌شود در این راه بار مسئولیت را فقط بر گردن هنرمند انداخت. اگر هنرمندی وفادار به این مکتب باشد، کار خود را انجام می‌دهد. باید مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم بدهند تا این امر محقق شود. در واقع باید بسترها را فراهم کرد و مردم را آماده کرد ضمن اینکه رسانه‌های جمعی نیز باید دست به دست هم بدهند تا این تلاش‌های فرهنگی که بیش از نیم قرن و فقط یک تنه توسط استاد شجریان در جهت اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی انجام شده، به ثمر بنشیند.

تاج ادامه داد: نمی‌توان تنها بر هنرمند خرده گرفت و تمام انتظارات را از او داشت در حالی که هیچ بستر و زمینه‌ای فراهم نیست. هنرمند ممکن است راه خود را به درستی ادامه دهد، اما اگر مردم استقبالی نکنند یا رسانه‌ها او را حمایت نکنند نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به تلاش‌های بی وقفه استاد شجریان در موسیقی، گفت: ایشان با وجود تحمل بیماری در مدت طولانی هفده یا هجده ساله توانست موسیقی و آواز را به همه بشناساند و این باعث نشد که دست از تلاش و خدمات خود بردارد. امیدوارم که روح دردانه آواز ایران در آرامش باشد و از این پس قدر هنر بیشتر دانسته شود.

کد خبر 449556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.