خسارت ۱۳ هزار میلیارد تومان سیل سال گذشته به کشاورزی خوزستان

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر چه بارش‌های سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ و سیل ۱۳۹۸ برکات خود را برای تأمین آب زیرزمینی و سطحی و افزایش ظرفیت پوشش گیاهی به دنبال داشت، اما بخش کشاورزی معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دید و ۴۳۰ هزار نفر از کشاورزان ما درگیر این سیل شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در آئین افتتاح طرح‌های کلان ملی با شعار" تدبیر و امید برای جهش تولید" در گزارشی که به صورت ویدئو کنفرانس از شهر اهواز به رئیس جمهور ارائه داد، اظهار کرد: اگر چه بارش‌های سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ و سیل ۱۳۹۸ برکات خود را برای تأمین آب زیرزمینی و سطحی و افزایش ظرفیت پوشش گیاهی به دنبال داشت، اما بخش کشاورزی معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دید و ۴۳۰ هزار نفر از کشاورزان ما درگیر این سیل شدند.

وی افزود: میزان خسارت در بخش زراعت ۵۲ درصد، آب و خاک ۲۶ درصد، دام و طیور و آبزیان ۱۴ درصد و در بخش باغبانی ۸ درصد خسارت وارد شده است که در استان‌ها، استان خوزستان با ۴۸.۵ درصد بیشترین سهم خسارات بخش کشاورزی کشور را داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای مناطق سیل زده در چهار محور پیگیری شد؛ محور نخست اقدامات ضرب‌الاجلی است که براساس آن، هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین آماده شد و بیش از دو هزار و ۲۰۰ کارشناس به مزارع اعزام شدند، ۳۱۴ هزار هکتار آب از مزارع تخلیه و همچنین ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی نیز برای کشت بعد آماده شد.

خاوازی ادامه داد: هزار و ۷۰۰ کیلومتر لایروبی از کانال‌ها اجرا شد و ۲.۲ میلیون رأس دام سبک و سنگین واکسینه شدند، ۲۶۰۰ کیلومتر جاده روستایی و عشایری بازسازی و یک میلیون رأس دام هم با جا به جایی موقت، به مناطق امن انتقال داده شدند و علوفه آنان تأمین شد.

وی با اشاره به اقدامات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: ۹۹۸ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت و ۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی خسارت دیدگان، امهال شد.

خاوازی گفت: یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار کشاورزان قرار گرفت و ۱۳۶ میلیارد تومان غرامت نیز از صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان پرداخت شد.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: ۷۳۰ هزار هکتار از اراضی با اعتباری حدود ۸۴۰ میلیارد تومان تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفت که تا پایان آبان ماه کل این عملیات به پایان خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات زیرساختی و زیربنایی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۹۵۰ کیلومتر قنوات مورد ایمن سازی و مرمت قرار گرفت، همچنین ۱۳۸ ایستگاه پمپاژ، بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های بین مزارع کشاورزی و ۷۶۰۰ کیلومتر ایل‌راهای عشایری، مرمت و بازسازی شد؛ ضمن اینکه ۵۰ هزار هکتار از اراضی مستعد سیل نیز، زهکشی شد و در مجموع ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات در اختیار بخش کشاورزی که از سیل آسیب دیده بودند، قرار گرفت.

کد خبر 449555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.