ارسال اساسنامه کمیته به شورای نگهبان ضرورت ندارد/ اجازه دهید احسان حدادی در آرامش باشد

رئیس‌ کمیته ملی المپیک گفت: کمیته بین‌المللی المپیک بازی‌های توکیو را برگزار می‌کند.

به گزارش ایمنا، سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: کمیته بین‌المللی المپیک رویداد بازی‌های توکیو را قطعی اعلام کرده است. برای این کار ۲ رویداد پیش‌بینی شده که یکی با واکسن و دیگری بدون واکسن. ارزیابی من این است که تا پایان ۲۰۲۰ واکسن را خواهیم داشت به همین دلیل این بازی‌ها سال آینده مردادماه با شور و نشاط برگزار خواهد شد. فعالیت‌های کسب سهمیه مشخص شده و از آذرماه شروع می‌شود.

وی افزود: سال آینده چند رویداد داریم که می‌توان به بازی‌های کشورهای اسلامی، بازی‌های ساحلی و … اشاره کرد. این نشان می‌دهد دنیا مطمئن است سال آینده شرایط نسبتاً عادی خواهد شد. در داخل هم برخی از فدراسیون‌ها اردوی خود را آغاز کرده‌اند و در حال فعالیت هستند. ما هم زیرساخت‌های آکادمی را بازسازی کردیم. در حال خرید تجهیزات هستیم تا سخت‌افزار جدیدی در اختیار قهرمانان قرار دهیم.

کرونا آسیب جدی برای ما داشت

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید فدراسیون‌ها به برنامه‌های خود در این مدت برسند و چه اقداماتی کمیته انجام داده، گفت: ما در آکادمی کمپ آموزشی را فعال کرده بودیم، تجهیزات تهیه کرده و به منازل قهرمانان فرستادیم. در اقدام سوم مجوز اردوهای ۲۰ رشته صادر شد. ارزیابی تیم همکاران من در کمیته این است که برای رسیدن به اوج آمادگی دغدغه‌ای وجود ندارد. نکته دیگر اینکه این اتفاق جهانی بود. ورزشکاران سایر کشورها برای ورود به توکیو دچار افت شدند که ما هم در همین مسیر بودیم. قطعاً کرونا آسیب‌های جدی و افت قهرمانان را به دنبال داشت. توقفی شکل گرفت که با خسارتی همراه بود اما شرایط ما با دنیا مشابه است و از الان باید همه ظرفیت خود را برای آمادگی المپیک بسیج کنیم.

صالحی‌امیری در ادامه صحبت‌هایش در نشست خبری در پاسخ به این سوال که مدیرکل امور بین‌الملل وزارت ورزش صحبتی کرده مبنی براینکه چقدر این صحبت‌ها به ضرر منافع ملی است، تصریح کرد: اجازه دهید صحبتی در این خصوص نداشته باشم چون به نفع منافع ملی کشور نیست.

برنامه‌ای برای تغییرات در آکادمی نداریم

وی درباره اینکه برخی از اعضای هیأت اجرایی انتقاداتی به عملکرد قراخانلو مطرح شده و صحبت از گزینه‌های دیگری است، این موضوع چقدر صحت دارد، خاطرنشان کرد: اصل و فرع این موضوع شایعه است. قراخانلو مدت زیادی است که وقت گذاشته و با خبرگان ورزشی طرحی را تهیه کرده است. سند ۱۰ ساله راهبری آکادمی تهیه شده و بحثی که در هیأت اجرایی داشتیم طبیعی بود و اتفاقی نیفتاد. ۵۰ درصد ظرفیت آکادمی باید در اختیار فدراسیون‌ها برای آمادگی جسمانی، پزشکی، روانشناسی، سنجش و … باشد. ۵۰ درصد هم باید ظرفیت علمی باشد.

صالحی‌امیری افزود: برخی دوستان این نظر را داشتند که آکادمی صرفاً برای تمرینات ملی باشد و برخی نظر برعکس داشتند. نقطه نظرات جمع‌بندی نشد. قرار شد قراخانلو طرح را با ۵۳ فدراسیون به اشتراک بگذارد و نظرات آنها در مجمع دی‌ماه امسال به تصویب برسد. برنامه‌ای برای تغییرات نداریم و این بحث‌ها برای تولید حاشیه است. از دوستان بپرسید این موضوع درست است یا خیر، گفتند درست است بگویید چرا خلاف آن را به خبرنگاران می‌گویند.

امکان تغییر اعضای هیأت اجرایی تا پایان دوره نیست

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اینکه برخی از اعضای هیأت اجرایی در حال حاضر فدراسیون نباید آیا آنها نباید تغییر کنند، عنوان کرد: جواب شما منفی است. اساسنامه می‌گوید عضویت اعضای هیأت اجرایی تا پایان دوره است و چیزی برای تغییر در میان دوره پیش‌بینی نشده است. بنابراین ما امکان تغییر در پایان دوره نداریم.

هیچ عضوی استعفا نداده است

وی درباره اینکه آقای کیهانی در چند نشست هیأت اجرایی حضور نداشته، گفت: اگر عزیزی استعفا دهد بلافاصله در مجمع دی‌ماه انتخابات برگزار می‌کنیم. تا امروز کسی به من استعفایی تقدیم نکرده است. اگر استعفایی تقدیم شود یک ماه زودتر اعلام می‌کنم تا انتخابات را در مجمع برگزار کنیم. اگر کسی گفت من شرکت نمی‌کنم بگویید استعفا دهند که یک نفر تازه نفس بیاید. به ما چیزی نگفته‌اند. غیبت غیرموجه بیش از ۶ ماه مستعفی شناخته می‌شود.

برای کسب کرسی باید ظرفیت لازم باشد

رئیس کمیته ملی المپیک درباره انتخابات IOC و برنامه ایران برای کسب کرسی، تصریح کرد: ما موقعی می‌توانیم مدعی کرسی باشیم که ظرفیت لازم را در داخل و خارج ایجاد کرده باشیم. کسب کرسی در IOC ممکن است اما پروژه سختی است که به ۳ دسته فعالیت نیاز دارد؛ مجموعه ورزش ایران اراده‌ای برای کسب کرسی داشته باشد، ظرفیت مجموعه ملی از جمله وزارت خارجه به کمک بیایند و حمایت کنند، میزان تعامل ما با IOC و نهادهای مشابه در این مسیر کمک می‌کند. در فضای فعلی با شرایطی که هست این پروژه را سخت می‌کند.

ورود کمیته به مشکلات تیراندازی

صالحی‌امیری درباره اتفاقات و حاشیه‌های تیراندازی و ترک اردو توسط ورزشکاران المپیکی، خاطرنشان کرد: بین نگاه رئیس فدراسیون و سرمربی اختلاف وجود دارد. من در ۳ جلسه‌ای که با آقای دادگر داشتم ملاحظاتی را مطرح کرده که قابل توجه است. از طرفی برخی از ورزشکاران و مربی هم صحبت‌هایی دارند که باید شنیده شود. باید در چند جلسه حضور ابعاد مسئله را بررسی و حل و فصل کنیم. باید در فدراسیون‌ها آرامش و ثبات باشد. اختلاف باعث خسارت به فدراسیون‌ها می‌شود. قرار است با همکاری وزارت این مسئله را حل کنیم. قرار است امروز خانم فرهادی‌زاد با الهام هاشمی جلسه‌ای داشته باشد. من هم تصمیم دارم همه عزیزان را به کمیته دعوت کنم و مشکل را بررسی کنیم تا فدراسیون به آرامش برسد.

وی افزود: بخشی از اقداماتی که در فدراسیون انجام شده قابل تأیید من نیست. اطلاعات و مستنداتی دارم که بعضی از عزیزان تقاضای غیرقابل تأمین دارند. مثلاً در خصوص ساچمه ۳ فدراسیون کمک کنیم. تا سال ۱۴۰۰ ساچمه تهیه و دپو شده اما در خصوص تهیه فشنگ از عهده فدراسیون خارج است. باید سفر به آلمان تهیه و فشنگ‌ها فراهم شود. ما برای تأمین منابع ریالی فشنگ و تجهیزات فشنگ مشکلی نداریم اما امکان‌پذیری آن مطرح است. وقتی عزیزی می‌گوید تا فشنگ آلمانی نباشد کار نمی‌کنم باید این مسیر باز شود تا در قالب اعزام به آلمان حجمی از فشنگ را تهیه کنیم.

برای تهیه تجهیزات به تیراندازی کمک می‌کنیم

صالحی‌امیری همچنین یادآور شد: موضوع بعدی تپانچه - تفنگ و نیازهای قهرمانان است. ما به آقای دادگر گفتیم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان کمک می‌کنیم تجهیزات تهیه شود اما برای تهیه آن شرایط تحریم مطرح است. سفری صورت نمی‌گیرد اما اگر بتوانند این کار را انجام دهند می‌توانند

وی ادامه داد: من برای نجمه خدمتی احترام قائل هستم و با او صحبت کردم. او گفت مشکل اصلی سلاح است، به او ۵ هزار دلار دادیم تا صلاح تهیه کند. من از نزدیک همه فدراسیون‌ها را رصد می‌کنم و برخی از مشکلات در اختیارات رئیس فدراسیون تیراندازی نیست. اینگونه نیست که دادگر نخواهد. اگر اعزامی داشته باشیم حمایت ارزی می‌کنیم تا عزیزان فشنگ تهیه کنند. باید با این واقعیت‌ها زندگی کنیم و دوستان هم ما را همراهی کنند. رئیس فدراسیون هم باید شنونده نقطه نظرات قهرمانان و مربیان باشد و اعمال نظر کند.

اجازه دهید احسان حدادی در آرامش باشد

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اعزام حدادی به آلمان برای جراحی و اینکه آیا او قول مدال داده و آیا خون او رنگین‌تر از سایر ورزشکاران است، تصریح کرد: نقدها را به جای احسان حدادی به من کنید. او یکی از امیدهای ما در المپیک است و ترجیح می‌دهم او در آرامش باشد. اگر به من حمله کنید احساس بهتری دارم. شما حق دارید از من و وزارت ورزش سوال کنید و ما وظیفه داریم پاسخگو باشیم اما درباره احسان اعتقاد دارم قهرمانان ما که الان سهمیه گرفته‌اند و یا برای سهمیه تلاش می‌کنند در فضای آرامش باشند.

تخصص پزشکی ندارم که دخالت کنم

صالحی‌امیری ادامه داد: من تخصص پزشکی ندارم که دخالت کنم. مسئله احسان مالی نیست مسئله تشخیص است که برعهده فدراسیون پزشکی است. ما هم از سهراب حمایت کردیم که به آلمان برود. جمع‌بندی ما این بود که سهراب به آلمان برود اما فدراسیون پزشکی گفت مشکل مالی دارد اما ما گفتیم اعزام می‌کنیم. حمیده عباسعلی که یکی از امیدهای ما در المپیک است با غیرت مثال زدنی در اتریش مقاومت کرد و سهمیه گرفت. ما حمایت کردیم او جراحی کند. جلساتی داشتیم و گفتیم عباسعلی باید در شرایط ویژه برای ریکاوری باشد. جمع‌بندی این بود او مجدداً اعزام شود. فدراسیون پزشکی گفت چون مرحله اول جراحی در آلمان بوده باید به آنجا برود که ما این کار را کردیم. این نه تبعیض است نه قهرمان‌سالاری بلکه ضرورت ورزش قهرمانی است. درباره حسن یزدانی ببینید چه کارهایی انجام دادیم. اگر تشخیص اعزام بود حتماً این کار را می‌کردیم. ۵، ۱۰ و حتی ۱۰۰ هزار یورو چالش ما برای المپیک نیست. در خصوص رفتار فردی نمی‌توانم چیزی بگویم چون همه باید احترام بگذاریم و رفتار خارج از نزاکت درست نیست.

برای کسب کرسی کشتی ظرفیت‌ها بسیج شدند

رئیس کمیته ملی المپیک درباره کسب کرسی‌های مهم بین‌المللی و همین طور وزنه‌برداری و اینکه کمیته چقدر ورود می‌کند، عنوان کرد: برای سوریان لابی‌هایی داشتیم و مذاکراتی صورت گرفت. با نناد لالوویچ صحبت کردیم، ظرفیت‌ها بسیج شد تا یک کرسی جهانی برای فدراسیون کشتی داشته باشیم. ما ۳ مسیر را دنبال می‌کنیم؛ اول رایزنی‌های رسمی یعنی مکاتباتی که من با کمیته‌های المپیک کشورها داشتم. دوم لابی‌هاست، رابطه من با لالوویچ خوب است و با او چند دیدار داشتم که مثبت بود.

صالحی‌امیری افزود: در وزنه‌برداری علی مرادی به دلیل سابقه و تجربه مدیریتی‌اش چهره شناخته شده‌ای در جهان است. نقش ما حمایتی است اما فدراسیون هم باید رایزنی کند. ما امیدوار هستیم برای سوریان هم بتوانیم این جایگاه را کسب کنیم.

انتخاب لباس کاروان ایران تا ۲ هفته آینده

وی درباره لباس کاروان ایران در المپیک توکیو گفت: هفته گذشته جلسه‌ای را در این خصوص داشتیم. با دوستان ستاد مد و لباس صحبت کردیم. قرار شد ظرف یک یا ۲ هفته آینده نمونه‌هایی را که در فراخوان قبلی انتخاب شدند یک بار دیگر در سالن آکادمی به نمایش گذاشته شود تا داوران از میان تعدادی که هست انتخاب انجام شود. این برنامه برای المپیک، بازی‌های آسیایی و ساحلی است. بعد هم برای فراخوانی برای اسپانسر خواهیم داشت تا لباس‌ها را تولید کنند. تأخیری که داشتیم به خاطر کرونا بود. با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار شد طراحانی که در فراخوان‌های قبلی انتخاب شده‌اند در یک جلسه نهایی با حضور وزیر، معاونان، هیأت اجرایی و داوران مدل لباس انتخاب صورت بگیرد.

برای پاداش‌ها تقسیم کار داریم

صالحی‌امیری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر پرداخت پاداش سال ۹۷ و گلایه قهرمانان مثل حسن یزدانی، یادآور شد: من از همین جا به همه قهرمانان در ایران زمین سلام می‌گویم. آنها باعث افتخار هستند و قدردان آنها هستیم. در خصوص بحث پاداش‌ها تقسیم کاری صورت گرفته که هزینه پاداش‌های ریالی برای عهده وزارت و پاداش پای سکو برعهده کمیته است. ما تا امروز ۱۰۰ درصد تعهدات را انجام دادیم و برنامه ما این است که در صحنه کار را انجام می‌دهیم. برای المپیک حداقل یک میلیون دلار هزینه پیش‌بینی ماست. وزارت ورزش هم برای کارش دلایلی دارد که آنها باید به این سوال پاسخ دهند.

ارسال اساسنامه کمیته به شورای نگهبان ضرورت ندارد

رئیس کمیته ملی المپیک درباره اساسنامه و ایرادات شورای نگهبان، عنوان کرد: ما ایرادات را در قالب ۲۴ محور و در ۷ صفحه نوشته و رسماً به شورای نگهبان پاسخ دادیم. نکته‌ای وجود دارد و اینکه معاون حقوقی رئیس‌جمهور معتقد است ارسال اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی آماتوری و کمیته ملی المپیک به دلیل اصل ۸۵ به شورای نگهبان ضرورت ندارد. اصل ۸۵ می‌گوید دولت موظف است اساسنامه‌های دولتی را به شورای نگهبان ارسال کند اما اشاره‌ای به نهادهای عمومی ندارد. بنابراین کمیته و فدراسیون‌ها مشمول اصل ۸۵ نیستند. نکته دیگر اینکه مجلس می‌گوید اصلاحات اساسنامه باید به تصویب دولت برسد.

اساسنامه ما قابلیت اجرایی دارد

وی افزود: اساسنامه ما مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی نیست. علاوه براین اساسنامه ما به تصویب هیأت اجرایی، مجمع، IOC، کمیسیون اجتماعی و دولت رسانده‌ایم. البته ما قائل به تفاهم با شورای نگهبان برای حل مشکلات هستیم. از نظر ما اساسنامه الان قانونی و لازم‌الاجراست. وارد مجادله بین معاون حقوقی رئیس‌جمهور و شورای نگهبان نخواهیم شد و آنها باید تفاهم کنیم.

درخواست فدراسیون‌ها برای اصلاح ساختار

صالحی‌امیری درباره دیدار با نوبخت و دستاوردهای آن گفت: ما از نوبخت خواهش کردیم جلسه مشترکی داشته باشیم. از تندیس ۶ قهرمان رونمایی شد. در ادامه جلسه ۳ ساعته با رؤسای فدراسیون‌ها داشتیم که آنها دغدغه خود را مطرح کردند. نوبخت این موضوع را مطرح که صحبت‌ها بحق است و جبران خواهد کرد. رؤسای فدراسیون‌ها ۳ مسئله را مطرح کردند؛ موضوع اول ساختار فدراسیون‌ها بود. فدراسیون‌ها یک نهاد عمومی هستند و نباید در چارچوب ساختارهای رسمی تحت فشار قرار بگیرند. در واقع تقاضای اصلاح ساختاری در اساسنامه داشتند.

سازمان برنامه و بودجه فراتر از انتظار عمل کرده است

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: موضوع دیگر سخت‌افزار و تجهیزات برای ورزش قهرمانی بود. افزایش هزینه‌ها به ویژه ارزی از دغدغه‌هایی بود که مطرح شد. ۶ رئیس فدراسیون صحبت کرد و وزیر و معاونان نیز مسائل مختلفی را مطرح کردند. از نظر هدف‌گذاری بهترین زمان مناسب برای بودجه مهر است به خاطر همین این جلسه را برگزار کردیم. فدراسیون‌ها به رویکرد آقای نوبخت امیدوار شدند. او اهل عمل است و به وعده‌هایی که داده عمل کرده است. سازمان برنامه و بودجه برای ورزش قهرمانی فراتر از انتظار عمل کرده است. در نیمسال اول آنها ۵۰ درصد از اعتبارات ما را تخصیص داده‌اند که این جای تقدیر دارد.

منبع: فارس

کد خبر 449485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.