گرانی قیر و سیاهی بازار آسفالت در آستارا

کیفیت معابر شهری از عوامل موثر در سنجش کیفیت خدمات شهری و سطح رفاه شهروندان است؛ این مسئله از شاخص‌های اصلی سنجش رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حتماً شما هم هنگام رانندگی در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید. زمانی که باید بین افتادن در چاله‌های خیابان یا انحراف به چپ و راست خیابان یکی را انتخاب کنید، اما چون دومی ریسک بالاتری دارد، مجبور شده‌اید افتادن در چاله را انتخاب کرده و لطمات ناخوشایند آن را تحمل کنید. گاه سال‌ها می‌گذرد و چاله‌ها هر روز بزرگ‌تر می‌شود، اما ازرفع آن‌ها یا آسفالت مسیر خبری نیست. از خود می‌پرسیم آیا هیچ کدام از مسئولان از این مسیر عبور نکرده‌اند تا شاهد این وضعیت باشند؟ شاید هم هر روز از اینجا می‌گذرند، اما…. مدیران شهری علل مختلفی را برای وضعیت نامناسب آسفالت معابر ذکر می‌کنند، اما این وضع نتیجه هر چه باشد، دودش در چشم شهروندان می‌رود.

وضع نامناسب آسفالت معابر و گرانی لوازم یدکی

داوود اژدرپور از شهروندان آستارا می‌گوید: من در فاز یک شهرک عباس‌آباد ساکن هستم. وضعیت آسفالت این منطقه بسیار خوب است. شهرداری در اینجا سنگ تمام گذاشته و کوچه و خیابان‌ها را آسفالت کرده است. دو سال قبل آسفالت این نقطه از شهر وضعیت خوبی نداشت. پر از چاله و دست انداز بود، اما در حال حاضر شرایط بسیار خوبی دارد.

او به مشکلات آسفالت بلوار اسکله اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه این جاده ترانزیتی مسیر پرتردد بسیاری از خودروهای شهری به ویژه در هنگام حضور مسافران و گردشگران است از شهرداری انتظار دارم این خیابان را ترمیم و آسفالت کند.

رضا رحمانی راننده تاکسی شهری آستارا با بیان اینکه وضعیت آسفالت برخی معابر شهری مناسب نیست، تاکید می‌کند: آستارا یک شهر توریستی است. مسافران زیادی به این شهر سفر می‌کنند، بنابراین باید آسفالت معابر و خیابان‌ها بویژه شریان‌های اصلی شهر مناسب باشد.

او ادامه می‌دهد: در برخی معابر فرعی و حتی در بعضی مناطق خیابان‌های اصلی، بر اثر خوردگی آسفالت چاله‌هایی ایجاد شده که خطرناک است، وجود این چاله‌ها برای رانندگان تاکسی هم نگران کننده است. با گران شدن لوازم یدکی و تورم موجود باید شرایطی فراهم شود که هزینه‌های جانبی رانندگان تاکسی کاهش یابد.

حامد حکمت که راننده کامیون است، می‌گوید: در مجموع شرایط آسفالت خیابان‌های اصلی شهر از کیفیت خوبی برخوردار است، اما بسیاری از کوچه‌های فرعی به طور مثال در منطقه کشاورز، پل احمد و شالیزار شرایط خوبی ندارد و آسفالت آن‌ها باید ترمیم شود.

او می‌افزاید: من راننده کامیون هستم و بسیاری مواقع در شهر تردد می‌کنم. یک سمت خیابان اسکله خاکی و ورودی آن شرایط بسیار بدی دارد و پر از چاله و دست انداز است. خیابان اسکله یک جاده ترانزیتی است و روزانه بسیاری از کامیون‌ها و خودروها در این مسیر به سمت گمرگ آستارا تردد می‌کنند.

این شهروند تصریح می‌کند: در معابر آستارا در هر دوره مدیریت شهری آسفالت ریزی می‌شود، اما عمر آسفالت بکار رفته به دلیل مواد اولیه نامرغوب، بسیار کوتاه است و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و تنها با یک بارندگی دوباره به وضعیت قبل بازمی‌گردد.

وضعیت نامناسب آسفالت از مهم‌ترین انتقادات شهروندان

جواد معیتی، شهردار آستارا هم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین معضلات این شهر و مشکلات شهروندان آن نامناسب بودن وضعیت آسفالت معابر و کوچه‌ها بود که شهرداری و شورای شهر در دوره پنجم برای رفع مشکلات آن اقدامات خوبی کرده است.

او عنوان می‌کند: از شهریورماه ۱۳۹۶ تاکنون ۱۲۸ هزار مترمربع از معابر شهری آستارا با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آسفالت شده است.

شهردار آستارا ادامه می‌دهد: در این طرح کوچه‌های شهرک مهدی، حریم رودخانه مرداب، کوچه پنجم نهانی، کوچه پنجم نجاتی (حکیم نظامی غربی)، کوچه‌های پنجم، ۹، ۱۵، ۱۹و ۱۱ شهید رستمیان، کوچه شهید نشاطی و میدان شهید رجایی و خیابان‌های منتهی به آن و کوچه‌های کوزه‌گری و ۱۷ در زمین‌های شیلات، کوچه شهید دهنیا، سیدی مقدم در کوی رحمانی، خیابان شهید اکسیر (حریم رودخانه مرداب) و خیابان شکوفه در شهرک عباس‌آباد آسفالت شده است.

قیر گران است!

معیتی خاطرنشان می‌کند: عرضه قیر در بورس، افزایش قیمت قیر و شن و ماسه، قطع سهمیه قیر برای شهرهای جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر، افزایش دستمزدها و دریافت نقدی بخش زیادی از مبلغ قرار داد، قبل از آغاز بکار توسط پیمانکار از مشکلات اجرای آسفالت معابر شهری است.

او با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای اسلامی برای تامین رفاه حال و آسایش و جلب رضایت شهروندان آسفالت معابر را در دستور کار قرار داده است، می‌گوید: شهرداری با توجه به میزان بودجه‌ای که در اختیار دارد، معابری که خاکی و دچار مشکل هستند را اولویت بندی و آسفالت می‌کند.

معیتی با بیان اینکه شهرداری در یکسال گذشته بخشی زیادی از منابع درآمدی خود را صرف هزینه آسفالت کرده است. خاطرنشان می‌کند: در صورت تأمین بودجه، ورودی پایانه مسافری مرزی، کوچه شهید خدایی قنبر محله، بلوار اسکله و معابر شهرک عباس آباد در آینده آسفالت می‌شود.

کوچه‌های فرعی شرایط مناسبی ندارد

سروش وظیفه، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا با بیان اینکه کوچه و معابر این شهر بر اساس ضرورت اولویت بندی و آسفالت می‌شود، می‌گوید: با توجه به اینکه آسفالت و رفع نواقص آن برای شهروندان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، با حضور شهردار، اعضای شورا و کارشناسان عمران شهرداری جلسه‌ای برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که بیشتر روی اجرای آسفالت و ترمیم آن در کوچه و خیابان‌های شهر متمرکز شویم.

وظیفه می‌افزاید: در یکسال اخیر بیشترین درآمد شهرداری نسبت به بسیاری از پروژه‌ها، به آسفالت معابر اختصاص یافته و علیرغم اینکه تعداد زیادی از معابر آسفالت شده، اما باز هم وضعیت بسیاری از معابر شهر به ویژه کوچه‌های فرعی شرایط مناسبی ندارد و باید آسفالت شود.

او عنوان می‌کند: طبق برنامه ریزی شده و با سرعت رو به جلویی که در آسفالت معابر در پیش گرفتیم امیدواریم با اختصاص بیشتر درآمد حاصل از شهرداری و مناسب بودن وضعیت جوی، بتوانیم تا سال آینده آسفالت تمامی کوچه‌ها و خیابان‌های شهر آستارا را به پایان برسانیم.

دود کوتاهی گذشته در چشم مدیران فعلی

سخنگوی شورای شهر آستارا خاطرنشان می‌کند: در دوره‌های گذشته علاوه بر اینکه آسفالت هزینه بسیار کمتری داشت، سهمیه قیر نیز به اندازه کافی به شهرداری اختصاص می‌یافت. اگر معابر آستارا به مرور توسط مدیریت شهری وقت آسفالت می‌شد اکنون با حجم بزرگی از انباشتگی لزوم آسفالت معابر مواجه نبودیم.

وظیفه به گلایه بحق بعضی از شهروندان در زمینه آسفالت اشاره می‌کند و می‌گوید: اجرای آسفالت در شهر بر اساس میزان بودجه، برنامه ریزی، اولویت بندی و طی بازه زمانی مشخص انجام می‌شود و شهرداری و شورای شهر سفارشی جایی را آسفالت نمی‌کنند. شهروندان اگر صبور باشند به مرور کوچه و خیابان‌های آن‌ها نیز آسفالت خواهد شد.

به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 449474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.