روند افزایش گرسنگی در دنیا همراه با گسترش چاقی!

امسال روز جهانی غذا در حالی با عنوان "توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" نامگذاری شده که در سال ۲۰۲۰ بیش از دو میلیارد نفر در جهان به غذای ایمن، سالم، مغذی و کافی دسترسی منظم ندارند.

به گزارش ایمنا، به نقل از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، امسال FAO شعار روز جهانی غذا را به نام "توسعه، تغذیه پایدار با مشارکت یکدیگر" نامگذاری کرده است. بر اساس گزارش FAO در سال ۲۰۲۰ بیش از دو میلیارد نفر در جهان به غذای ایمن، سالم، مغذی و کافی دسترسی منظم ندارند، پیش‌بینی می‌شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ تقریباً به ۱۰ میلیارد نفر برسد، با وجود آنکه در جهان بیش از ۳۰ هزار گیاه خوراکی وجود دارد، امروزه ۶۶ درصد از محصولات کشاورزی با تنها ۹ گونه گیاهی تأمین می‌شوند. به منظور تأمین غذای مردم و پایداری کره زمین، باید موادغذایی مختلفی فراهم شود.

تأثیر اشکال گوناگون سوءتغذیه (از تغذیه ناکافی و کمبود ریزمغذی‌ها گرفته تا اضافه وزن و چاقی) بر اقتصاد جهانی سالانه حدود ۳.۵ تریلیون دلار برآورد می‌شود. روند افزایش گرسنگی از سال ۲۰۱۴، همراه با گسترش چاقی به روشنی نیاز به تسریع و تشدید اقدامات برای تقویت سیستم‌های غذایی و حفاظت از معاش مردم را نشان می‌دهد. ساز و کارهای غذایی آینده کشور ما باید ضمن حفاظت از منابع طبیعی، تنوع زیستی و مقابله با مشکلاتی مثل تغییرات آب و هوایی، قابلیت تأمین غذای سالم و دست یافتنی برای همگان و درآمدی مقبول برای کارکنان این بخش را فراهم کند.

ضایعات موادغذایی هر ساله حدود ۱.۳ میلیارد تن برآورد شده است که معادل یک سوم کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان است و معادل غذای ۲ میلیارد نفر در هر سال محسوب می‌شود. اتلاف غذا به معنای هدر دادن پول، نیروی کار و منابع و افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایجاد تغییرات آب و هوایی می‌شود.

هر ساله حدود ۱۴ درصد از غذایی که برای مصرف انسان تولید می‌شود، بین مراحل کشت تا رسیدن به بازار عمده فروشی، از بین می‌روند. در مسیر خرده فروشی تا مصرف حتی مقادیر بیشتری از غذای تولیدی هدر می‌رود.

بیش از سه میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی ندارند و بیشتر آنان در مناطق روستایی دور افتاده زندگی می‌کنند. کشاورزان خرده پا برای بهبود معیشت خود به سرمایه، آموزش، نوآوری و فناوری بیشتری نیاز دارند.

کد خبر 449459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.