شهرها و چگونگی مناسب‌سازی برای سالمندان

دبیر کارگروه معماری و طراحی شهری رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی مراکز استان‌ها گفت: میزان توجه به نیازهای سالمندان در طراحی شهرهای کشور غیرقابل دفاع بوده و شهرها بیشتر برای افرادی که سرعت حرکت بیشتری دارند مانند نوجوانان و جوانان ساخته شده است.

سیدمحسن موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه در دوره سالمندی و از اوایل ۶۰ سالگی توانایی و قابلیت بدنی افراد کاهش پیدا کرده و با تغییر در استخوان‌بندی سالمندان، جثه آنها کوچک‌تر و نیرومندی و چابکیشان محدودتر می‌شود، باید از بروز خطرات کوچک و بزرگ برای جامعه سالمندی در فضاهای شهری جلوگیری کرد.

وی افزود: داشتن ایمنی و امنیت جسمی در دوره سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین باید در طراحی شهری محیط‌های آرام، امن و ایمن به بهترین شکل لحاظ شود.

دبیر کارگروه معماری و طراحی شهری رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی مراکز استان‌ها تصریح کرد: میزان توجه به نیازهای سالمندان در طراحی شهرهای کشور غیرقابل دفاع بوده و شهرها بیشتر برای افرادی که سرعت حرکت بیشتری دارند مانند نوجوانان و جوانان ساخته شده که این موضوع باعث حذف کودکان، سالمندان و معلولان از محیط شهر و درپی آن کاهش سرزندگی شهرها می‌شود.

وی ادامه داد: می‌توان گفت هر زمان که یک شهر به نیاز اقشار مختلف به خوبی پاسخ داده و تناسب محیط را برای حضور آن‌ها تأمین کند، مفاهیمی همچون شهر دوستدار کودک، معلول و سالمند محقق می‌شود.

موسوی با اشاره به بروز ضعف در حواس و ادراک سالمندان، خاطرنشان کرد: افراد هرچه پیرتر می‌شوند، انعطاف‌پذیری عدسی چشم آنان کاهش پیدا می‌کند بنابراین برای کاهش مخاطراتی که می‌تواند درپی ضعف‌های بینایی برای آنان ایجاد می‌شود، نورپردازی شهری یکی از الزامات طراحی شهرهاست.

وی با بیان اینکه محیط‌های شهری به سبب آنکه سرعت ادراکات حسی در سالمندی پایین می‌آید باید برای آنان خوانا باشد، تاکید کرد: در تغییر فضاهای شهری باید به تسهیل در تعیین مسیر و جهت‌یابی برای سالمندان توجه شود زیرا سالمندان برای رفت و آمد در شهر، مسیرهایی را از پیش از دوران سالمندی به خاطر سپرده‌اند که اگر تغییرات در فضاهای شهری به سرعت و بدون اطلاع به سالمندان و نزدیکانشان اتفاق افتد، موجب سردرگمی و گم شدن آن‌ها می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد با تاکید بر لزوم ایجاد فضاهای تعامل‌محور و همگانی در شهرها، افزود: قابلیت‌های ذهنی مانند تفکر و قدرت تشخیص و حافظه در سالمندان دچار ضعف می‌شود بنابراین فصاهای شهری باید همگانی تعریف شود؛ سالمندی که دچار ضعف در حافظه کوتاه مدت است نیاز به همراهی دیگران دارد تا اگر گم شد، حضور افراد از بروز خطر جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: همچنین سالمندان دچار ضربات روحی و روانی می‌شوند که فضای تعاملی و اجتماعی شهرها می‌تواند در کاهش این آسیب‌های دوره سالمندی مؤثر باشد.

موسوی با بیان اینکه آرام‌سازی محیط‌ها به ویژه در خصوص ترافیک شهری باید مورد توجه باشد تا سالمندان بتوانند با ایمنی و راحتی در شهر تردد کنند، گفت: "شهر بدون مانع" مفهومی است که باید در حوزه طراحی فضاها در نظر گرفته شود و اختلاف سطوح استاندارد باشد؛ المان‌ها، مبلمان، شیب و بافت کف فضاهای شهری باید برای سالمندان و کودکان با هدف جلوگیری از بروز مخاطره ایجاد شود.

وی افزود: ایجاد مبلمان شهری ترجیحاً به صورت نیمکت و متناسب با آرگونومی سالمندان می‌تواند در شکل‌گیری محیطی آرام و بدون مخاطره برای آن‌ها مؤثر باشد.

دبیر کارگروه معماری و طراحی شهری رؤسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی مراکز استان‌ها با بیان اینکه در محیط‌های شهری به‌ویژه پارک‌ها باید بهره‌گیری از آب، گل و گیاه و فضای سبز مورد توجه باشد، خاطرنشان کرد: سرویس‌های بهداشتی یکی از کمبودهای محیط‌های شهری ایران است که سالمندان برای حضور بیشتر در شهر نیاز به ایجاد و مناسب‌سازی آن دارند.

کد خبر 449434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.