دستگاه‌های مسئول در به روزرسانی جدول مواد مخدر کوتاهی کرده‌اند

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشارهبه اینکه قدرت تخریب «گل» ۴۰ تا ۵۰ برابر حشیش است، گفت: متأسفانه این دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام نداده اند تا پلیس و قاضی براساس این جداول اعمال مجازات کنند.

به گزارش ایمنا، سردار مجید کریمی با بیان اینکه قانون کنونی مواد مخدر صنعتی از جمله «گل» ضمانت اجرایی ندارد و دست پلیس در دستگیری‌ها بسته است، اظهار کرد: قانون برای مواد مخدر صنعتی از جمله «گل» وجود دارد، در یکی از بندهای قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره شده که با توجه به اینکه مواد مخدر و روانگردان‌ها به صورت روزانه تولید و در شکل‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود، قانون باید پویا باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی شیشه وارد کشور شد، نباید ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشید که قانون مبارزه با آن به مجلس شورای اسلامی برود و دوباره قانون آن تصویب شود در مورد قرص‌های روان گران نیز این مسئله صدق می‌کند زیرا معتقدیم قانون باید پویا باشد.

سردار کریمی با بیان اینکه گل محصول گیاهی به نام شاهدانه است که محصولات مختلفی دارد، گفت: یکی از محصولات این گیاه «گل» است، دیگر محصولات آن حشیش، چرس و بنگ است، بنابراین در قانون آمده که قانون مبارزه با انواع مواد مخدر باید به روز رسانی شود و نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: این در حالیست که بر اساس قانون دستگاه‌هایی که باید این فهرست را به روز رسانی کنند، متأسفانه وظیفه خود را به درستی انجام نداده‌اند و الگوی مصرف مواد مخدر تغییر کرده و سمت و سوی جوانان به مصرف «گل» کشیده شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: دستگاه‌هایی که باید مواد مخدر جدید را رصد و موادی که به تازگی وارد بازار می‌شود را شناسایی کرده و به جدول قانون مبارزه با انواع مواد مخدر اضافه کند تا قاضی و پلیس بتواند بر اساس آن تصمیم گیری و اعمال مجازات کند، به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

قدرت تخریب «گل» ۴۰ تا ۵۰ برابر حشیش است

سردار کریمی اضافه کرد: اکنون ماده مخدر «گل» را در سایر مواد مخدری که ریشه آنها یکی است و از گیاه شاهدانه تولید می‌شود قرار می‌دهند در حالی که تخریب آن ۴۰ تا ۵۰ برابر حشیش است و برعکس تبلیغاتی که در فضای مجازی به صورت اغواگرانه انجام می‌شود که اعتیادآور نیست، واقعاً مصرف آن خطرناک است.

وی ادامه داد: ماده مخدر گل یک ماده توهم‌زا است و خانواده‌ها باید بدانند بخشی از اتفاقات ناگواری که در سطح جامعه با آن مواجه هستیم ناشی از مصرف «گل» است، اینکه فردی خود را از پل عابر پیاده می‌اندازد یا سرعت‌های بسیار سرسام‌آور با خودروهای آن چنانی که منجر به تصادف و کشته شدن تعدادی از هموطنان می‌شود، رفتارهای خشن و زورگیرهای که انجام می‌شود یا استفاده از سلاح سرد، بخش زیادی از آنها ناشی از مصرف ماده مخدر توهم زا است، «گل» نیز توهم‌زا ست و فرد را دچار توهم کرده و از حالت عادی خارج می‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر در ادامه علت خطرناک بودن مصرف ماده مخدر «گل» گفت: ماده مخدر «گل» قدرت تصمیم‌گیری را از فرد مصرف کننده می‌گیرد به همین دلیل است که گفته می‌شود بخشی از جرایم خشن ناشی از مصرف این ماده مخدر است.

سردار کریمی به مخرب بودن مصرف روانگردان‌ها و شیشه اشاره کرد و گفت: قتل‌های فجیع خانوادگی ناشی از مصرف این نوع مواد است زیرا قدرت تخیل و تعقل تصور را از افراد می‌گیرد و فرد دیگر هیچ احساسی به فرزندش ندارد و او را به شکل یک گوسفند می‌بیند یا پدر و مادرش را به شکل یک حیوان مثل گرک می‌بیند و می‌خواهد با چاقو سرش را ببرد، متأسفانه ما این اتفاقات را می‌بینیم که در حال رخ دادن است.

وی خطاب به خانواده‌ها گفت: از خانواده‌ها می‌خواهم همه چیز را به عهده پلیس و دولت نگذارند بلکه خود در حفظ سلامت فرزندان سهم باشند هرچند که وظیفه داریم برخورد کنیم اما خانواده‌ها نقش مهمی در نظارت بر اعضای خانواده خود دارند.

تا خلاء قانونی رفع نشود، دست پلیس بسته است

سردار کریمی در پاسخ به سوال دیگری که فردی که در اثر مصرف «گل» مرتکب قتل شده به سزای عمل خود نمی‌رسد و گفته می‌شود این متهم روان‌گردان یا ماده مخدر مصرف کرده و دچار توهم شده، آیا با این خلاء قانونی می‌توان از اتفاقات تلخ جلوگیری کرد، افزود: این مساله به خلاء قانونی باز می‌گردد و تا رفع نشود دست پلیس بسته است و قاضی هم نمی‌تواند درست رأی دهد نهایتاً دو، سه یا ۶ ماه بر اساس قانون فرد متهم در زندان می‌ماند و بار دیگر به جامعه باز می‌گردد.

وی گفت: اگر این فرد در دوره تحمل کیفر متنبه نشود و به جامعه باز گردد بار دیگر به خلاف سابق خود باز می‌گردد یکی از دلایل اصلی مشکلات ما این است که یک خرده فرش را تا ۲۵ بار دستگیر کردیم یا یک فرد معتاد در طرح ظفر فاتب ۱۷ بار دستگیر و تحویل مراکز درمانی شده بود اما همچنان در این چرخه وجود داشت، چه اعتبار و هزینه هنگفتی در کشور صرف درمان و جمع‌آوری این افراد می‌شود؟ چون انتهای این مسیر باز است و هیچ فکری برای پس از خروج این فرد از مراکز درمانی نشده، این چرخه ناقص همچنان ادامه دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: فرد معتاد یا خرده فروشی که از زندان آزاد می‌شود اول سراغ خانواده می‌رود اگر خانواده نپذیرد و پروسه جامعه پذیری به درستی انجام نشود این فرد چاره‌ای ندارد زیرا نه خانه‌ای دارد و نه ماوایی و کاری، هر جایی هم مراجعه کند، می‌گویند سوءسابقه دارد و معتاد یا مواد فروش بوده، باید در ابتدا این مسئله در جایی از قانون حل شود یعنی جامعه پذیری برای این فرد ایجاد شود بعد از این اقدامات چنانچه فرد به کار خلاف خود ادامه داد باید به شدت با او برخورد شود.

سردار کریمی تاکید کرد: فردی که خانه ندارد مجبور است به پارک یا به همان پاتوق‌های خود برود که بار دیگر گرفتار و مشتری دائمی پلیس و دستگاه قضا و کمپ‌های درمانی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که در پیش نویس قانون جدید مبارزه با مواد مخدر که هنوز هم تصویب نشده به به روزرسانی قانون مواد مخدر صنعتی از جمله «گل» اشاره شده است یا نه، افزود: بله، این قانون جدید به گونه‌ای نوشته شده که قانون پویا باشد و این گونه نباشد که نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی داشته و چند سالی تصویب این قوانین طول بکشد.

سردار کریمی به ایرنا گفت: به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت داده شده که جدول به روزرسانی انواع موادمخدر را بر اساس آزمایش‌های که پلیس در آزمایشگاه‌های خود انجام می‌دهد تکمیل کند یا وزارت بهداشت موادمخدر جدید را در آزمایشگاه‌های خود بررسی کرده و به این جدول اضافه کند تا قضات نیز بتوانند نسبت به صدور رأی اقدام کنند.

کد خبر 449374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.