عذرخواهی دیکتاتور!

بررسی اظهارات احمد پناهیان، اشک های رهبر کره شمالی به دلیل وضعیت بد معیشتی، احتمال کاندیداتوری وزیر نیرو در انتخابات ۱۴۰۰، تلاش ها برای احیای نظام پارلمانی و وضعیت فعلی مسکن در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۱ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وقتی بدهکار، طلبکار هم می‌شود» به بررسی اظهارات احمد پناهیان پرداخت و نوشت: «احمد پناهیان: بشکند دستی که حکم جلب تاجزاده را امضا نمی‌کند!» او خواستار بازداشت مصطفی تاج‌زاده فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب است؛ آن مرد تمایل دارد اظهاراتی به نقل از او منتشر شود تا شاید آنچه کمی کمتر از یک ماه پیش درباره برادرش یعنی علیرضا پناهیان گفته شد، فراموش شود، آن مرد تصور می‌کند جامعه زود فراموش می‌کند اما دریغ آن‌ها بخوبی می‌دانند حملات هر روزه دلواپسان اصولگرا به اصلاح‌طلبان چه دلیلی دارد. همین مردم عملکرد دولت اصلاحات که تاج زاده یکی از مدیران آن بود را در ذهن دارند و بخوبی عملکرد دولت اصلاحات را با دولتی مقایسه می‌کنند که امثال پناهیان در ابتدا حامی بی چون و چرایش بودند و در میانه راه که توان پاسخگویی به عملکرد دولت محبوبشان نبود به یکباره جامه مخالف بر تن کردند. از سوی دیگر ادعاهای عجیب و غریب درباره اصلاح‌طلبان دیگر برای جامعه قابل پذیرش نیست. همچنین اصولگرایان ظاهراً هنوز سرمست از انتخابات مجلس هستند و تلاش دارند این سرخوشی در انتخابات ریاست جمهوری تکرار شود اما کمتر به پیامدهای کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌اندیشند چرا که برای برخی نشست بر کرسی قدرت گواراتر از تاکید برحمایت‌های مردمی است. درباره درخواست پناهیان درباره تاج زاده این گمانه هم دور از ذهن نیست که او در تلاش برای پوشاندن اشکالات همراهان و همفکران خودش باشد تا در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان ضعف عملکردی این جریان مطرح نشود.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عذرخواهی اون!» به بررسی اظهارات رهبر کره شمالی پرداخت و نوشت: رهبر کره‌شمالی در جریان رژه نظامی اخیر که با نمایش موشک‌های بالستیک دوربرد این کشور برای اولین بار پس از دو سال همراه شد، در سخنانی احساسی عذرخواهی کرد که نتوانسته زندگی شهروندان کره‌شمالی را ارتقا دهد.

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی شنبه در مراسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس حزب حاکم کارگران کشورش حاضر شد. در جریان رژه نظامی شنبه موشک‌های بالستیک کره‌شمالی برای اولین بار از زمانی که کیم دیدار با رهبران بین‌المللی از جمله دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ را آغاز کرد، به نمایش درآمد.

رهبر کره‌شمالی گفت: ما به افزایش توان دفاعی ملی و بازدارندگی جنگی دفاع از خود ادامه خواهیم داد.

او همچنین وعده داد تا از توان نظامی کشورش برای حملات پیش‌دستانه استفاده نکند. او هیچ اشاره مستقیمی به اقدامات ایالات متحده یا مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای که اکنون به بن‌بست رسیده است نداشت.

کیم جونگ اون تحریم‌های بین‌المللی، طوفان‌ها و شیوع کرونا را عاملی دانست که اجازه نداد وعده‌های پیشرفت اقتصادی محقق شود. او گفت: شرمنده‌ام که هرگز نتوانسته‌ام به درستی اعتماد عظیم شما را تلافی کنم. تلاش و از خود گذشتگی من برای بیرون آوردن مردم از وضعیت معیشت دشوار کافی نبود.

رهبر کره‌شمالی در ادامه از تلاش‌های ارتش کشورش بابت سختکوشی در واکنش به طوفان‌های تابستانی ویرانگر و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد. او همچنین به اینکه حتی یک شهروند کره‌شمالی هم تست مثبت نداشته است، بالید؛ تأکیدی که پیش‫تر کره‌جنوبی و ایالات متحده زیر سوال بردند. رسانه دولتی کره‌شمالی هم گزارش داد، این محدودیت‌ها موجب تأخیر در اجرای پروژه‌های اقتصادی و ساخت‌وسازهای کلیدی شده است.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاندیدای ریاست جمهوری نیستم» به گفت و گو با رضا اردکانیان، وزیر نیرو پرداخته و احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری بررسی کرده است. در بخشی از این گفت و گو آمده است: وزیر نیرو گفت: نه تنها تصمیم ندارم که کاندیدا بشوم، بلکه تصمیم دارم که کاندیدا نشوم. در سال‌های گذشته زیاد دیده‌ایم، برخی برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و یا پذیرش مسؤولیتی، یک باره و حتی در روزهای پایانی ثبت‌نام، احساس تکلیف کرده‌اند! پس، همان ابتدای مصاحبه از اردکانیان می‌خواهم تا موضعش درباره کاندیدا نشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را شفاف‌تر کند. من هم این بحث‌ها را هر از گاهی شنیده‌ام. ولی این اولین باری است که توسط یکی از همکاران رسانه‌ای مورد سوال واقع می‌شوم. آخرین باری هم خواهد بود که به این سوال جواب می‌دهم. به این معنا که اگر احیاناً باز هم مورد سوال واقع شوم، در جواب، به همین پاسخی ارجاع خواهم داد که الان خدمت شما عرض می‌کنم. ابتدا چند نکته را عرض می‌کنم. اول اینکه در کشور ما متأسفانه به دلیل نبود کارکرد مستمر و غیر فصلی احزاب، سیستم‌های ارزیابی عملکرد متداول و مستمری نیست که بر اساس مترهای مورد قبول جامعه، کارکردها را ارزیابی کنند. لذا ممکن است گاهی افرادی از عملکرد فرد یا دستگاهی احساس رضایت کنند، بعد شیوه‌ای که برای ابراز رضایت‌شان انتخاب می‌کنند اینطور است که آن فرد را به عنوان کاندیدای منصبی معرفی می‌کنند. بنابراین تلقی من و برخی همکارانم این است که برخی از این گمانه‌زنی‌ها، صرفاً به منزله ابراز رضایت نسبی از کار وزارت نیرو است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اصولگرایان دنبال نخست‌وزیری هستند؟» به بررسی تبعات مثبت و منفی تشکیل نظام پارلمانی پرداخت و نوشت: اصولگرایان شاید بتوانند با اکثریت افرادی که در مجلس شورای اسلامی دارند قاعده و روش انتخابات را عوض کنند و از شر انتخابات ریاست‌جمهوری خلاص شوند و به چگونگی رسیدن به پست نخست‌وزیری بیندیشند.

او در پاسخ به این پرسش که «علت آنکه شورای هماهنگی اصولگرایان بعد از انتخابات مجلس تاکنون شکل نگرفته، چیست؟»، گفته است چند احتمال وجود دارد، اول اینکه با این اوضاع آشفته و مسائل سیاست جهانی و آشفتگی اقتصادی و اجتماعی هرکسی را شایسته ورود به این صحنه پرریسک نمی‌دانند و ظاهراً بر سر این موضوع با هم کشمکش و دعوا دارند و احتمال دوم اینکه شاید بتوانند با اکثریت افرادی که در مجلس شورای اسلامی دارند، قاعده و روش انتخابات را عوض کنند و از شر انتخابات ریاست‌جمهوری خلاص شوند و به چگونگی رسیدن به پست نخست‌وزیری بیندیشند؛ به همین دلیل شما شاهدید که در ابتدا گفته شد تا مرداد تشکیلاتی برای هماهنگی انتخاباتی شکل می‌گیرد و چندی بعد گفته شد تا شهریور این تشکیلات ایجاد می‌شود اما اکنون که در مهرماه قرار داریم هنوز خبری از چنین تشکیلاتی وجود نداشته است مگر اینکه عده‌ای خاص و قلیل مانند قبل، با تمامیت‌خواهی بخواهند دور از چشم دیگر اصولگرایان تصمیماتی را اتخاذ کنند؛ بنابراین نباید شک کنیم که تشکیل نشدن جلسات با حضور قاطبه احزاب و مجموعه‌های سیاسی منتسب به اصولگرایان به فرایند انتخاباتی مجموعه نیروهای اصولگرا همچون گذشته ضربات مهلکی را وارد خواهد کرد و نتیجه مثبتی را در بر نخواهد داشت.

بحث تغییر نظام ریاستی و پارلمانی عمری طولانی دارد اما سرمنشأ بحث‌های اخیر، از سخنرانی رهبری در سفر به کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ شروع شد. رهبری در آن سخنرانی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی اساسی جمهوری اسلامی گفتند: «امروز نظام ما نظام ریاستی است؛ یعنی مردم با رأی مستقیم خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کنند؛ تا الان هم شیوه بسیار خوب و تجربه‌ شده‌ای است. اگر یک روز در آینده‌های دور یا نزدیک -که احتمالاً در آینده‌های نزدیک، چنین چیزی پیش نمی‌آید- احساس بشود که به جای نظام ریاستی مثلاً نظام پارلمانی مطلوب است -مثل این‌که در بعضی از کشورهای دنیا معمول است- هیچ اشکالی ندارد».

چند ماه بعد از سخنان رهبر انقلاب مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که همچون رهبر انقلاب هر دو نظام پارلمانی و ریاستی را تجربه کرده بود، با تأکید بر اینکه از سخنان رهبری برداشت اشتباه شده است، گفت: «بحث ایشان این بود که در نظام ما بن‌بست نیست. یعنی کسی نباید فکر کند که بن‌بست داریم و اگر ما حتی بخواهیم نظام اداره کشور را تغییر دهیم، قانون اساسی را اصلاح و تغییر می‌دهیم. اصل نظرشان این بود».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توان ساخت یک میلیون مسکن در سال ظرفیت فراموش‌ شده رونق اقتصاد» به بررسی وضعیت مسکن در کشور پرداخت و نوشت: اهمیت بخش مسکن در زندگی و معیشت مردم بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما قیمت این کالای بسیار ضروری براساس آمارهای بانک مرکزی، در دولت دوازدهم، از هر متر مربع ۴.۵ میلیون تومان در خرداد ۹۶ به ۲۴.۲ میلیون تومان در شهریور ۹۹ (به طور متوسط در شهر تهران) رسید، یعنی در کمتر از چهار سال، متوسط قیمت خانه در تهران بیش از ۵.۳ برابر شد. از طرف دیگر؛ اوضاع برای اجاره‌نشینان هم به همین شکل بود؛ براساس آمارهای مرکز آمار، متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهایی که تمدید قرارداد داشتند، در بهار ۹۷ حدود ۲۰ درصد بود که تا تابستان ۹۹ این رقم به ۴۱.۲ درصد افزایش یافت! یعنی افزایش اجاره‌بها در این بازه زمانی، بیش از دو برابر شد.

افزایش چشمگیر قیمت مسکن در ۳.۵ سال اخیر و رشد ناگهانی اجاره‌بها در ۲.۵ سال گذشته، در شرایطی که گرانی‌ها و تورم‌های پی‌درپی در این مدت معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده بود، فشارهای اقتصادی به معیشت مردم را بیشتر کرد؛ بنابراین، این سوال در حال حاضر اهمیت بسیار زیادی دارد که چرا بازار مسکن به چنین روزهایی افتاده است؟ پاسخ به این سوال که چیزی جز «کاهش محسوس ساخت و سازها» و «کمبود عرضه مسکن» در بازار نمی‌باشد، بارها و بارها توسط کارشناسان و رسانه‌های دلسوز داده شده اما علی‌رغم این تلاش‌ها، اتفاق خاصی در حوزه ساخت و ساز مسکن نیفتاد. این در حالی است که ساخت مسکن علاوه بر مباحث معیشتی، به رونق بسیاری از صنایع منجر می‌شود.

کد خبر 449368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.