خوردن غذای سالم مهمتر از کاهش وزن است

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد اگر افراد از مواد غذایی سالم استفاده کنند، خطر ابتلا به مشکلات افزایش وزن نیز در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاهش وزن با هدف زندگی سالم برای بسیاری از افراد کار دشواری است. عوامل خارجی مانند ژنتیک، استفاده از داروهای خاص، محدودیت‌های زمانی و مالی که تحت کنترل ما نیست، می‌تواند این کار را سخت‌تر کند.

گروهی از محققان سوئدی اطلاعات پزشکی مربوط به حدود ۷۹ هزار فرد بزرگسال را که در طول ۲۱ سال جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند. این افراد باید به ۳۵۰ سوال که حداقل ۹۶ مورد آن‌ها در مورد مواد غذایی بود، پاسخ دادند. نتایج بررسی‌های محققان نشان داد که بدون در نظر گرفتن موضوع کاهش یا افزایش وزن، میزان مرگ و میر در بین افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کردند، کمتر بود؛ رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از غلات کامل، میوه، سبزیجات، ماهی و روغن زیتون است.

به گفته پژوهشگران با وجود اینکه در این مطالعه وزن افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی نمی‌کنند، طبیعی بود، اما میزان مرگ و میر در بین این گروه افزایش پیدا کرد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد پیروی کردن از رژیم‌های غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای به منظور پیشگیری از مرگ و میر افراد، مهم‌تر از جلوگیری از چاق شدن است.

بیماری قلبی عروقی، یکی از دلایل مرگ و میر در بین افراد چاق به شمار می‌رود که ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی مشترک بین وزن زیاد و بیماری قلبی باشد. بنابراین پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم برای از بین بردن بردن عوامل خطرآفرین چاقی موثر است. علاوه بر این پیروی کردن از رژیم غذایی شبه مدیترانه‌ای به بهبود عملکرد مغز و سلامت ذهنی کمک شایانی می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Medicine منتشر شده است.

کد خبر 449365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.