پارلمان در مسیل می‌ایستد؟

با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور و افزایش محدودیت‌ها و همچنین لغو جلسه مهم شورای عالی سران قوا، بحث‌ها در مورد احتمال تعطیلی مجلس شورای اسلامی در میان مردم و فعالان سیاسی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیش از ۸ ماه از گسترش کوید ۱۹ در ایران می‌گذرد و بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۰۰ هزار و ۷۵ نفر رسیده است و بنا بر پیش‌بینی متخصصان حوزه درمان، با شروع فصل پاییز و شیوع بیماری آنفلوآنزا، ابتلا به کرونا در جامعه گسترش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، افزایش مبتلایان به کرونا به دلیل رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به واسطه رسالت شغلی همیشه در حال سفر هستند و در دفاتر انتخابیه خود نیز حجم گسترده‌ای از مراجعان مردمی دارند؛ بنابراین جزء گروه‌های در معرض ابتلا به کرونا تلقی می‌شوند؛ اما برخی از آنها به عنوان افراد شاخص جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی اهمیت هستند.

بر اساس تصاویر منتشر شده از صحن علنی مجلس شورای اسلامی، این روزها بهارستان به یکی از مهمترین اماکن کم توجه نسبت به شیوع کرونا تبدیل شده است و در طی ماه‌های گذشته ۳۴ نفر از اعضای آن به کرونا مبتلا شده اند. در حالی که هر یک از نمایندگان مجلس بر اساس آمار قربانیان کرونا، نکات بهداشتی را به مردم گوشزد می‌کنند، اما در عمل، خود این افراد نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم توجه هستند تا جایی که اکثر کارشناسان پیشنهاد تعطیلی موقتی آن را داده‌اند.

دراین‌باره، همه چیز از بازدید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی از بخش بیماران بد حال کرونایی بیمارستان امام خمینی(ره) آغاز شد که تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این دیدار نشان می‌داد، پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل رعایت نشده و محیط آلوده به ویروس است.

این حرکت قالیباف با واکنش شدید رئیس جمهور مواجه شد. روحانی در واکنش به اقدام رئیس مجلس در جلسه هیئت دولت گفت که " تمامی مواردی که خودم شک کردم با ستاد ملی مقابله کرونا مشورت کردم که مثلاً این جلسه را بگذارم یا نگذارم، به این سمینار بروم یا نروم و به همه توصیه‌های آنها عمل کردم زیرا وظیفه دینی و شرعی ما است و همه باید عمل کنیم، درست مانند این است که فردی وسط یک مسیل (مسیر سیل) باشد، صدای سیل را می‌شنود و نترسد و بایستد تا آب او را ببرد."

رئیس جمهور در ادامه این صحبت‌ها خبر از لغو جلسه شورای عالی سران قوا داد که با واکنش منفی مخالفان و واکنش مثبت کادر پزشکی و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا مواجه شد.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از کسانی بود که از این حرکت رئیس جمهور تقدیر کرد و در ادامه خواهان تعطیلی مجلس شد. وی دراین‌باره گفته است که "جلسات در فضاهای بسته به خصوص اگر زمان جلسه طولانی باشد، حتماً در انتقال بیماری مؤثر است. مجلس هم باید تا اطلاع ثانوی تعطیل باشد؛ چون نمایندگان مجلس در کنار هم با فاصله اندک هستند و اگر نمی‌توانند حداقل باید فاصله صندلی‌ها را زیاد کنند و اگر نمی‌توانند فاصله گذاری را رعایت کنند، برگزاری حضوری جلسات مجلس نیز خطرناک است."

بعد از این اظهار نظر بود که بحث‌ها بر سر چرایی تعطیل نشدن مجلس ادامه پیدا کرد که با سکوت نمایندگان در برابر آن وارد فاز جدیدی شد. نمایندگان برای مهار شیوع کرونا باید در کنار مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بپردازند؛ اما جولان بیماری کرونا در میان این افراد چیزی مخالف این موضوع را نشان می‌دهد و باید دید که برای مقابله با آن دست به چه کاری می‌زنند؟

نمایندگان مجلس؛ فداییان حق ملت!

محمد تقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر به خبرنگار ایمنا می‌گوید که بهتر است ستاد مبارزه با کرونا به جای نگرانی از وضعیت مجلس شورای اسلامی، نگران آقای رئیس جمهور باشد تا به بیماری زخم بستر مبتلا نشود؛ زیرا حاضر به خروج از پاستور نیست.

به گفته وی، در حال حاضر نمایندگان مجلس در حالی که هجمه‌های اقتصادی از هر طرف بر کشور وارد می‌شود، در میدان جهاد ایستاده‌اند و به تاسی از آموزه‌های دینی و قاسم سلیمانی‌ها، باید در میانه میدان باشند و فدای مردم شوند.

به گفته این نماینده مجلس، نمایندگان باید به قیمت جان خود از حق مردم دفاع کنند. ستاد ملی مبارزه با کرونا این نسخه‌ها را برای دولت بپیچد؛ ما نمی‌توانیم به بهانه کرونا خود را در خانه حبس کنیم و نظاره‌گر افزایش مشکلات معیشتی مردم باشیم.

نقدعلی خاطرنشان می‌کند: نمایندگان مجلس سعی می‌کنند پروتکل‌های بهداشتی را تا حد امکان اجرا کنند؛ اما به دلیل ضرورت دفاع از حق مردم و جلوگیری از ادامه وضعیت اقتصادی نامطلوب فعلی، باید در میدان حضور داشته باشیم و فدایی ملت شویم.

مراجعان مردمی عامل اصلی ابتلای نمایندگان به کرونا هستند

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی کشور لازم است مجلس شورای اسلامی در بعد نظارت و پیگیری، جدی تر عمل کند. تعطیلی مجلس در وضعیت فعلی کشور به صلاح نیست؛ اما باید پروتکل‌های بهداشتی شدیدتر اجرا شود.

به گفته وی برخی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود به بیماری کرونا مبتلا شدند؛ زیرا در برخی از حوزه‌ها، به واسطه حجم گسترده مراجعات مردمی وضعیت نامناسبی ایجاد می‌شود و بهتر است نمایندگان در دفاتر خود نیز محدودیت‌هایی را لحاظ کنند.

به گفته این نماینده مجلس، مردم انتظار دارند در وضعیت فعلی، مجلس در زمینه قانون گذاری و نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی اقدامات مؤثری بکند. بهتر است برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در بین نمایندگان، دفاتر آنها در حوزه‌های انتخابیه به صورت موقت تعطیل شود.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: همانگونه که بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر نظارت جدی شده است، باید در مجلس شورای اسلامی نیز نظارت دقیقی بشود و رفتار نمایندگان خاطی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود.

تعطیلی عامل ناکارآمدی مجلس است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم معتقد است در صورتی که همه نمایندگان هم به کرونا مبتلا شوند، مجلس تعطیل نخواهد شد؛ زیرا در دوره گذشته به واسطه شیوع بیماری کرونا، مجلس مدتی تعطیل شد و جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شد که کارایی خود را از دست داده بود و همه نسبت به تعطیلی آن معترض بودند.

به گفته وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مردم هستند و در راستای حل مشکلات آنها تلاش می‌کنند؛ علی‌رغم اینکه تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مجلس شورای اسلامی اجرا می‌شود.

امکان برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی وجود ندارد

حسین میرزایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا معتقد است که مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان مهم قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی ایران است و نباید تعطیل شود؛ زیرا به واسطه نوع کارایی آن، امکان برگزاری جلسات به صورت مجازی وجود ندارد.

به گفته وی، سیاست محدود کردن یکی از استراتژی‌های شکست خورده در مسئله مدیریت بحران کروناست. همه باید به زندگی در کنار کرونا عادت کنیم.

به گفته این نماینده مجلس، جلسه سران قوا نیز بنا بر در خواست رئیس جمهور لغو شد و هیچ ربطی به ستاد مبارزه با کرونا ندارد. تمامی ارکان نظام باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خود بپردازند و کار را تعطیل نکنند.

کد خبر 449354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.