ارائه خدمات به دانش‌آموزان روستایی و عشایری استثنایی در ۱۳۶۴ کلاس درس

رئیس سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی به مناسبت روز روستا و عشایر، خدمات به دانش آموزان روستایی در حوزه استثنایی را تشریح کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی با بیان اینکه در سطح کشور در مجموع ۱۳۶۴ کلاس درس ۸۰۰۸ دانش‌آموز روستایی و عشایری با نیازهای ویژه را تحت پوشش قرار می‌دهند، اظهار کرد: در دوره پیش‌دبستان ۱۳۶۲ دانش‌آموز، دبستان ۵۲۲۹، اول متوسطه و پیش حرفه‌ای ۶۶۹ و دوم متوسطه و متوسطه حرفه‌ای ۶۳۸ دانش‌آموز روستایی و عشایر تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارند.

وی درباره تعداد دانش آموزان با نیاز ویژه در استان‌ها، افزود: استان‌های خراسان رضوی شهرستان‌های تهران، گیلان و هرمزگان به ترتیب بیشترین دانش آموزان روستایی با نیاز ویژه را تحت پوشش‌دارند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تصریح کرد: در سطح آموزش‌وپرورش کودکان استثنایی کشور و نیز استان‌ها کارگروه جذب و تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه در مناطق صعب‌العبور روستایی بر اساس ماده ۱۲ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله که به تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر اشاره می‌کند، راه‌اندازی شده است.

حسینی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و فرصت‌های برابر مناطق غیر برخوردار روستایی و حاشیه شهرها و عشایر تأکید دارد، اضافه کرد: در این مناطق اجرای برنامه سنجش سلامت را به انجام می‌رسانیم تا در گام اول شناسایی دانش آموزان محقق گردد و سپس در مدارس در قالب طرح تلفیقی فراگیر و ایجاد کلاس ضمیمه، ضمن ثبت‌نام دانش آموزان به ایشان خدمات ارائه شود.

وی افزود: درصورتی‌که تعداد دانش آموزان کم‌توان ذهنی حداقل به سه نفر برسد اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان مکلف به تشکیل کلاس ضمیمه در نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونت است و درصورتی‌که در مدرسه کلاس ضمیمه تشکیل نشود کارشناسان آموزش متخصص از سوی آموزش‌وپرورش استثنایی استان حداقل ۲ روز در مدرسه حضور می‌یابند و آموزش‌های لازم به معلمان و مدیران آن مدرسه خواهند داد.

حسینی خاطرنشان کرد: حتی درصورتی‌که در روستا مدرسه وجود نداشته باشد آموزش‌وپرورش استثنایی استان با استفاده از ظرفیت معلمان رابط، سرباز معلمان و یا اختصاص حق‌التدریس به معلمان رسمی حداقل ۱۲ ساعت آموزش در هفته را برای دانش آموزان فراهم می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برای دانش آموزان روستایی در حوزه استثنایی نزدیک‌ترین مدرسه استثنایی محل تحصیل دانش‌آموز به‌عنوان مدرسه پشتیبان در نظر گرفته می‌شود، اضافه کرد: این امر برای این است که به خدمات آموزشی کیفیت بیشتری داده شود و در این راستا بسته‌های آموزشی مکمل اعم از رهنمودهای آموزشی به معلم و یا تمرین‌های موردنیاز دانش آموزان به‌صورت ماهانه آماده و به مدرسه محل تحصیل ارسال می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه به‌طور کلی با دو سیاست عمده در جهت ارتقا و سطح پوشش دانش آموزان استثنایی در روستا کار را پیش خواهیم برد، گفت: اولین سیاست، افزایش رویکرد آموزش‌های تلفیقی فراگیر با همه استلزامات آن است و دومین سیاست با آموزش معلمان چند مهارتی از مبدأ یعنی دانشگاه فرهنگیان و آموزش‌های ضمن خدمت معلمان در حین اشتغال کمیت و کیفیت آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه در روستاها و مناطق عشایری را افزایش می‌دهیم.

کد خبر 449325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.