راهکار مقابله با سیل در شهرها چیست؟

یک کارشناس عمران گفت: جزییات طراحی یک شهر باید به گونه‌ای باشد که از آسیب‌های احتمالی بارش باران تا حد امکان جلوگیری کند.

علیرضا دلال زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه روزافزون شهرها موجب بالا رفتن ارزش زمین شهری شده و رعایت حریم رودخانه برای جلوگیری از ساخت و ساز به دست فراموشی سپرده شده است و برخی شهرها حتی در بستر رودخانه توسعه پیدا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طراحی صحیح شبکه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، تعیین حد بستر و حریم رودخانه و رعایت آن از جمله راهکارهای سازگاری با سیل و سیلاب در شهرهاست.

این کارشناس عمران عنوان کرد: عواملی از جمله شرایط آب و هوایی و اقلیمی، فیزیوگرافی، توپوگرافی و به ویژه شناخت شیب زمین و وضعیت حد بستر و حریم رودخانه باید در طراحی زیرساخت‌های شهری مدنظر قرار بگیرد و پس از تعیین میزان روان‌آب، سازه‌هایی متناسب برای جمع آوری، انتقال و دفع آب طراحی و ساخته شود.

وی تصریح کرد: برخی شهرها زه‌کش طبیعی و مناسبی را به دلیل وجود رودخانه یا مسیل دارد و روان‌آب‌های حاصل از بارش باران در این شهرها باید به سمت این زهکش‌ها هدایت شود، در صورتی که روان‌آب به درستی منتقل نشود احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس عمران با بیان اینکه انجام لایروبی برای تمیز نگه داشتن بستر رودخانه کاری بجا و مناسب است، گفت: برخی مواقع شرایط لازم و زیرساخت‌های مناسب برای جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر وجود دارد، اما تخلیه زباله‌های شهری و نخاله‌های ساختمانی در مجاری انتقال آب و کانال‌ها مانع از انتقال روان‌آب‌ها شده و در زمان بارش شدید باران مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

دلال‌زاده تاکید کرد: بهتر است از قبل برای جلوگیری از ورود رسوبات به رودخانه، زهکش‌ها و حتی آبروها برنامه‌ریزی کرد اما در صورت انباشت مواد نیاز است که مسیل‌ها لایروبی شود تا آب حاصل از باران به راحتی از آن‌ها عبور کند.

کد خبر 449240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.