تحقق ۱۹ درصدی صلح و سازش در زوجین متقاضی طلاق

مدیرکل دفتر زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: با شرکت زوجین متقاضی طلاق در کارگاه‌های پیش از طلاق مراکز مشاوره خانواده، ۱۹ درصد صلح و سازش محقق شده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، علی‌محمد زنگانه در جلسه ویدیویی با مدیران دفاتر زنان و خانواده در ۱۵ استان کشور، اظهار کرد: با اقدامات و مداخله‌های انجام شده به منظور کنترل و کاهش دعاوی خانواده موفق شدیم با چهار درصد بیش از پیش‌بینی انجام شده، ۱۹ درصد صلح و سازش را به ثبت برسانیم.

وی افزود: با همکاری کانون سردفتران و با ارجاع متقاضیان ازدواج به دوره‌های آشنایی با حقوق متقابل زوجین که توسط قوه قضائیه برگزار می‌شود توانسته‌ایم ۱۶۳ هزار و ۴۹۶ زوج را برای ازدواج پایدار آماده کنیم.

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به استقرار بیش از یک هزار مرکز مشاوره در معیت دادگاه خانواده، تصریح کرد: استقرار این مراکز با ابلاغ شیوه‌نامه تدوین شده توسط دکتر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم انجام شد.

زنگانه با بیان اینکه به استناد تبصره ذیل ماده ۴۱ قانون حمایت از خانواده و ماده ۶۸ آئین‌نامه قانون، روسای دادگستری ذیل ماده ۶۸ باید مراکزی که از نظر روحی و روانی برای کودکان مناسب هست را راه‌اندازی کنند، گفت: تاکنون ۲۰۷ مرکز ملاقات فرزندان طلاق در سراسر کشور با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان‌های ذیربط در پارک‌ها و فرهنگسراها راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در این مراکز بیش از ۱۴۰ هزار ملاقات انجام شده است و به همت مددکاران و مشاوران مستقر در این مراکز توانسته‌ایم ۸ و نیم درصد صلح و سازش و بازگشت به زندگی زوجین را فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، اظهار کرد: در کنار این مداخلات، برنامه‌ای با عنوان تربیت مصلح و حَکم قرآنی را داشتیم تا در زمانی که نشانه‌های اختلاف ظاهر می‌شود با استراتژی هوشمندانه مداخله اثربخش داشته باشیم.

زنگانه با بیان اینکه تا کنون ۵۷۴ کارگاه آموزشی برای مصلحین برگزار شده است و بیش از ۶۶۰۰ مصلح در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند، گفت: ما شاهد صلح و سازش ۲۱ یک ونیم درصد از زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به مصلحین بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه عمده مداخلات پیش از بحران در قوه قضائیه انجام می‌شود، گفت: سیاست‌گذاری متوجه سایر دستگاه‌ها است؛ مثلاً آموزش و پرورش موظف به انجام یه سری اقدامات است و برای دانش‌آموزان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کند و نیروهای مسلح با برگزاری دوره‌های آموزشی، پسران را در دوران سربازی برای ازدواج آماده می‌کند.

زنگانه با بیان اینکه هر دستگاه براساس قانون باید مداخله کند، افزود: اکنون بیش از ۳۰۰ شعبه تخصصی یا اختصاصی دادگاه خانواده فرایند رسیدگی به اختلافات خانوادگی را انجام می‌دهند.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، اظهار کرد: بیش از ۳۶۰ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف خانواده نیز به پرونده‌های مرتبط و خاص که قانون اجازه داده رسیدگی می‌کنند که این اقدام منجر به صلح و سازش ۴ درصد از زوجین متقاضی طلاق شده است.

وی گفت: ۳۰۹ شعبه تخصصی دادگاه خانواده نیز راه‌اندازی شده است که در این شعب بیش از ۳۰۰ قاضی به کار گرفته شده‌اند.

زنگانه بیان کرد: با راه‌اندازی و تجهیز ۹۴ دفتر حمایت از زنان و کودکان در استان‌های کشور توانسته‌ایم از مراجعان حمایت ۱۰۰ درصدی داشته باشیم.

کد خبر 449211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.