نگاهی موشکافانه به عملکرد ذوب آهن در نقل و انتقالات تا امروز

ذوب آهن با از دست دادن ۱۱ بازیکن در بازار نقل و انتقالات، بیشتر از تمام تیم‌های لیگ برتری مهره‌های کلیدی خود را از دست داده است و حالا در آستانه چند روز مانده به پایان پنجره نقل و انتقالات، در بسیاری از پست‌ها با کمبود جدی نفرات روبرو است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پایان لیگ نوزدهم و رده یازدهمی ذوبی‌ها، به نظر می‌رسید این باشگاه اصفهانی برای بازگشت به جایگاه همیشگی خود، دست به دامان نقل و انتقالات تابستانی شود.

با این حال نگاهی به روند خرید و فروش‌های ذوب آهن در چند هفته اخیر نشان می‌دهد تیم سال گذشته آنها نه تنها تقویت نشده، بلکه بسیاری از نفرات اصلی شان را از دست داده‌اند. هم اکنون و تنها چند روز مانده به بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی، ذوب آهن با جدایی ۱۱ بازیکن خود بیشتر از تمام تیم‌های لیگ برتری نفرات خود را از دست داده و از نظر تعداد کمی خریدهای جدید در نقل و انتقالات، با جذب ۵ بازیکن در رده چهاردهم باشگاه‌های لیگ برتری قرار دارد.

این در شرایطی است که رحمان رضایی، سرمربی تیم  ذوب آهن از وضع موجود ناراضی است و حتی در مصاحبه‌ای از مدیریت این باشگاه خواسته بود تا از سه سهمیه باقی مانده برای جذب بازیکن استفاده کرده و گفته بود: "سه سهمیه دیگر برای جذب نفرات جدید باقی مانده است مطمئناً اگر مدیریت باشگاه سعی کند این سه سهمیه را زودتر جذب کند تیم بهتر می‌شود." او همچنین با بیان اینکه نمی‌توانند بازیکن ۴-۵ میلیاردی جذب کنند، به کمبود بازیکن در پست‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرده بود: "کمبود بازیکن داریم و در خیلی از پست‌ها بازیکن نداریم و به همین دلیل هم از نفرات جوان استفاده کردیم. در خط حمله یک مهاجم ۱۷ ساله داریم، در خط میانی با کمبود شدید بازیکن مواجه هستیم و یک بازیکن جایگزین خوب نداریم."

دروازه؛ بازگشت گردان به سنگر همیشگی

شاید از معدود پست‌هایی که ذوبی‌ها می‌توانند با خیال راحت به آن دل ببندد، خط دروازه است. آنها شهاب گردان که سال‌ها سابقه حضور در این تیم را دارد را مجاب کردند تا قید فولاد آماده زوج نکونام-آذری را زده و دوباره راهی اصفهان‌ شود. با این حال معراج اسماعیلی از جمع سبزپوشان اصفهانی جدا شده و شاگرد خطیبی در تیم تازه لیگ برتری شده آلومینیوم شد. البته همانطور که انتظار داشتیم، محمد باقر صادقی که ابتدا فصل با ذوب آهن به مشکل برخورده بود نیز در فصل آینده برای آن‌ها بازی نخواهد کرد.

قصه مهدی خلیل، سنگربان ملی پوش لبنانی ذوبی‌ها اما کاملاً متفاوت است و رفت و آمد چند ماهه‌اش، حسابی برای این باشگاه اصفهانی گران تمام شده است. خلیل که فصل گذشته به صورت قرضی در نیم فصل دوم از العهد لبنان راهی ذوب آهن شد، پیش از پایان فصل با فعال سازی بند دائمی کردن قراردادش، یک سال دیگر در ذوب آهن ماندنی شد که چندی بعد با روی کار آمدن بوناچیچ و عملکرد ضعیف خودش، به نیمکت فولادشهر چسبید تا مدیران این باشگاه اصفهانی قید او را زده و خلیل دوباره به العهد باز گردد.

با وجود این نکته نگران کننده این ماجرا مبلغ سنگین بند قرارداد یک ساله با این سنگربان است. طبق اسنادی که به دست ایمنا رسیده، در قرارداد انتقال قرضی مهدی خلیل، بندی وجود داشته که برای تبدیل آن به انتقال یک ساله، باشگاه اصفهانی موظف به پرداخت ۱۷۰ هزار دلار معادل حدود ۵ میلیارد تومان دیگر بوده است. حالا در شرایطی که به نظر می‌رسد ذوبی‌ها این بند را فعال کرده‌اند، باید دید مهدی خلیل بدون حتی یک بازی برای این تیم، چند درصد از مبلغ هنگفت را به جیب زده است.

خط دفاعی؛ فوق بحرانی!

شاید خط دفاع ذوب آهن در فصل آینده، پاشنه آشیل این تیم باشد، چرا که آن‌ها بسیاری از مهره‌های کلیدی تدافعی خود را در نقل و انتقالات از دست داده‌اند. دانیال اسماعیلی‌فر که عملکرد درخشانش نیازی به تعریف ندارد پس از انجام بیش از ۱۰۰ بازی با پیراهن ذوب آهن راهی سپاهان شد تا سرمایه دفاعی سبزپوشان به راحتی هر چه تمام‌تر از دست‌شان بپرد. آن‌ها همچنین محمد نژاد مهدی، دیگر مدافع ثابت ترکیب سال‌های اخیرشان را نتوانستند نگه دارند تا او نیز سر از تیم همشهری در آورد. نژاد مهدی و اسماعیلی‌فر خیلی زود فیکس طلایی‌پوشان در لیگ قهرمانان شد تا نشان دهند نویدکیا تا چه اندازه روی این بازیکنان با تجربه حساب باز کرده است.

از طرف دیگر وفا هخامنش که با سیری بی‌فایده در لیگ عراق همراه با لیست بلند و بالای خریدهای نیم فصل دوم به ذوب آهن آمده بود، از این تیم جدا شده و به تراکتور پیوست. هخامنش که البته نمایش ویژه‌ای در ذوب آهن نداشت، در نیم فصل دوم ۹ بار برای تیمش به میدان رفت تا به این ترتیب یک مدافع فیکس دیگر نیز از جمع سبزپوشان اصفهانی جدا شده باشد.

با وجود این ضعف دفاعی احتمالی شاگردان رضایی در لیگ بیستم تنها به علت مهره‌های جدا شده نیست و بازیکنان جدیدی که در این پست به ذوب آهن اضافه شده‌اند، کارنامه چندان مناسبی ندارند. عبدالله حسینی، مدافع ۳۰ ساله فصل گذشته گل گهر یکی از این خریدها بود. نکته عجیب درباره این بازیکن آن است که او در چهار فصلی که در لیگ برتر بازی کرده، کمتر از نیمی از مسابقات را در ترکیب قرار گرفته و در فصل قبل ۱۶ بار در لیگ برتر بازی را از ابتدا برای نماینده سیرجان آغاز کرد.

دو خرید دیگر ذوب آهن در این پست، یعنی مهرداد قنبری و محمد قریشی هر دو ۲۵ ساله هستند و هر چند شاید خیلی دردی را از دفاع سبزپوشان دوا نکنند ولی می‌توان به آینده آن‌ها برای ذوب آهن به شرط ماندگاری در این تیم امیدوار بود. قریشی پس از دو سال خوب با صنعت نفت آبادان حالا به ذوب آهن رسیده و قنبری که سابقه سه ساله پوشیدن پیراهن سبز را در کارنامه دارد و پس از حضور با مس کرمان در لیگ یک، دوباره به خانه بازگشته است. گفتنی است محمد انصاری، مدافع پرسپولیس که به نظر مصدومیتش پایان او در جمع سرخ‌پوشان تهرانی را امضا کرده، می‌تواند گزینه مناسبی برای خط دفاع ذوبی‌ها باشد و ورق را در خطوط تدافعی برای ذوب آهن باز گرداند.

خط میانی؛ همه چشم‌ها به کاپیتان قاسم

هواداران ذوب آهن در فصل آینده حساب ویژه‌ای روی رهبری کاپیتان کارکشته خود یعنی قاسم حدادی‌فر باز کرده و امیدوارند درخشش در میانه میدان نیز، ذوب آهن را از این گذرگاه خطرناک تاریخی به سلامت عبور دهد. حدادی‌فر که پیش از پایان فصل قبلی صحبت‌هایی از خداحافظی‌اش از دنیای فوتبال با اتمام لیگ شنیده می‌شد، تصمیم گرفت در روزهای دشوار ذوب آهن را تنها نگذارد و یک فصل دیگر به دوران بازیگری خود ادامه دهد تا خیال هواداران اصفهانی تا حدود زیادی از میانه میدان گاندوها راحت باشد.

با وجود آنکه باشگاه ذوب آهن علاوه بر راضی کردن حدادی‌فر به ماندن، میلاد جهانی، هافبک باتجربه صنعت نفت را به اردو شاگردان رحمان رضایی آورد اما با این حال با جدایی مهران درخشان‌مهر، هافبک چپ و مهدی مهدی پور به نظر می‌رسد آن‌ها در این پست نیز نیازمند تقویت هستند. درخشان‌مهر در حالی با هواداران ذوب آهن خداحافظی کرده که از محصولات آکادمی این باشگاه است و در تمام پایه‌های این تیم توپ زده است و یکی دیگر از سرمایه‌های سبزی است که به راحتی خزان باشگاه ذوب آهن را تنها می‌گذارد.

خط حمله؛ آتش‌بار صِربی

به طور حتم نقطه قوت رحمان رضایی برای استارت لیگ بیستم، خط حمله‌ای است که ذوبی‌ها آن را قدرتمند بسته‌اند. با وجود جدایی احسان پهلوان، وینگر تکنیکی توانمند ذوب آهن در چند فصل اخیر و تبدیل شدن به یکی از شاه کلیدهای یحیی گل محمدی در راه رساندن پرسپولیس به فینال آسیا، مدیران این باشگاه اصفهانی توانستند قرارداد دارکو بیدووف و ایوان مارکوویچ را تمدید کنند تا زوج مخوف صربستانی خط آتش آن‌ها به کار خود ادامه دهد.

کد خبر 449197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.