چربی‌های شکمی زنان را به سرطان سینه نزدیک می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مطالعات نشان می‌دهد ۷۰ تا ۷۵ درصد موارد سرطان سینه وابسته به هورمون زنانه است و بسیاری از مواقع این هورمون های زنانه داخل بافت چربی بویژه چربی های شکمی ایجاد می شود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علی یعقوبی جویباری با بیان اینکه، سرطان سینه یا Breast Cancer شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان است گفت:از هر ۷ زن یک نفر در طول حیات ممکن است به سرطان سینه مبتلا شود که این رقم بالایی است.

وی با اشاره به اینکه هنوز به طور کامل تمام عوامل دخیل در بروز سرطان سینه شناخته نشده است گفت: عوامل محیطی و ژنتیکی از جمله فاکتورهای مؤثر در بروز این نوع سرطان به شمار می‌رود که حدود ۱۵ درصد عوامل ژنتیکی و حدود ۸۰ درصد عوامل محیطی دخالت دارد. البته در طول حیات فرد، عوامل محیطی می‌تواند منجر به جهش‌های ژنتیکی و بروز سرطان سینه می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در صورت وجود شجره نامه ژنتیکی قوی، مشاوره ژنتیک و بررسی ژن‌های BRCA۱-BRCA۲ کمک بزرگی در پیشگیری از بروز سرطان سینه خواهد کرد. جهش در این ژن‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد ریسک بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

ارتباط بین چربی‌های شکمی و سرطان سینه

یعقوبی در خصوص عوامل محیطی و نقش آن در بروز این نوع سرطان افزود: تغییر سبک زندگی می‌تواند در کاهش آمار سرطان پستان کمک کننده باشد، توجه به نیازهای تغذیه‌ای، داشتن تغذیه سالم و حفظ تعادل و تنوع در مواد غذایی مصرفی بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد ۷۵ دقیقه ورزش هفتگی یا ۱۵ دقیقه ورزش روزانه و حفظ تعادل وزن در کاهش احتمال بروز سرطان سینه مؤثر است. با اعمال همین تغییرات کوچک در زندگی می‌توان ۳۰ تا ۳۵ درصد ریسک بروز سرطان سینه را کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: هرگونه تغییر رنگ در بافت سینه، لمس توده داخل اندام، فرورفتگی نوک سینه یا ترشحات خون آلود از جمله نشانه‌های هشداردهنده این بیماری محسوب می‌شود.

یعقوبی ادامه داد: لمس توده در محدوده زیر بغل نیز به عنوان لنف‌هایی که با بافت سینه مرتبط است، علامت مهمی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع درد در بافت سینه برای بیماران حائز اهمیت است، گفت: به نظر می‌رسد درد به عنوان نشانه هشدار دهنده آنچنان مطرح نیست. تغییرات هورمونی که در طول سیکل‌های قاعدگی خانم‌ها اتفاق می‌افتد باعث می‌شود فرد دردی را تجربه کند که در بسیاری از مواقع نشانه بیماری نیست.

از غربالگری غافل نشوید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معاینه فیزیکی و بالینی را مهمترین اصلی خواند که باید رعایت شود و افزود: اگر وجود توده سرطانی توسط پزشک تشخیص داده شد، قبل از تصمیم به درمان، نمونه برداری یا انجام بایوپسی لازم است تا خصوصیات تومور مشخص و بهترین راه درمان طراحی شود.

یعقوبی با اشاره به اهمیت غربالگری در درمان به موقع سرطان سینه، اظهار کرد: یافته تصویربرداری ماموگرافی به پزشک کمک می‌کند ضایعات بافت سینه‌ای که در نواحی عمیق‌تر قرار دارند و با دست لمس نمی‌شوند را پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات اپیدمیوژیک و شیوع بیماری در سنین پایین‌تر توصیه می‌شود ماموگرافی پایه در سن حدود ۴۰ سالگی انجام شود، اگر شواهد مشکوکی وجود نداشت، در ۴۵ سالگی و سپس در فاصله‌های یک تا دو سال ماموگرافی را تکرار کنید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان لزوم پیگیری‌های مستمر بیمارانی که سابقه سرطان سینه داشته اند، افزود: در دو سال اول پس از درمان که خطر برگشت بیماری بالاتر است، بررسی‌ها باید با فاصله‌های سه ماهه انجام شود، این بررسی‌ها در قالب معاینه بالینی یا آزمایش خون و سونوگرافی برای بیمار تجویز می‌شود.

یعقوبی تصریح کرد: در سال‌های سوم تا پنجم پس از درمان، ممکن است فواصل معاینه ۶ ماهه شود و بعد از سال پنجم هر یک سال یک بار بیمار ویزیت می‌شود.

کد خبر 449123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.