افزون بر ۷۰۰۰ هکتار از مناطق حفاظت شده محیط زیست در آتش سوخت

رئیس گروه برنامه‌ریزی و تجهیزات پشتیبانی مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۷ هزار و ۱۴۵ هکتار از مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست از ابتدای سال جاری تاکنون در آتش سوخته است.

رضا هراتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۲۸۲ مورد آتش‌سوزی از ابتدای سال جاری تا ماه مهر در مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به وقوع پیوست و مساحتی حدود هفت هزار و ۱۴۵ هکتار از این اراضی در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته چهار هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست دچار حریق شده بود، افزود: آتش‌سوزی‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ برابر افزایش داشته است.

هراتی کم آبی، خشکسالی و افزایش حجم پوشش گیاهی را زمینه‌ساز وقوع آتش‌سوزی‌ها دانست و گفت: با وجود اینکه امسال بارندگی مطلوب بود، اما در مناطق کوهستانی به دلایل اقلیمی و توپوگرافی کم آبی وجود دارد، از سوی دیگر در بسیاری از مناطقی که آتش‌سوزی‌های سهمگین رخ می‌دهد ارتفاعات، مناطق کوهستانی و دارای شیب است که منبع آبی در آنجا برای استفاده نمی‌توان تعبیه کرد، از این رو با هماهنگی وزارت دفاع نقاطی را در محدوده سدها و مناطق آبگیری که نزدیک به نقاط بحران حریق است، پیش‌بینی می‌کنیم تا بالگردهای وزارت دفاع از آن نقاط آب را برداشت کرده و به نقاط درگیر آتش برای پاشش منتقل کنند اما در خود مناطق صعب‌العبور و کوهستانی نمی‌توان برای مثال منبع آبی به حجم ۱۰ هزار لیتر تعبیه کرد.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و تجهیزات پشتیبانی مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیشترین آتش‌سوزی‌های امسال در منطقه حفاظت شده (بوزین) و (مرخیل) استان کرمانشاه رخ داد، خاطرنشان کرد: پس از کرمانشاه مناطق حفاظت شده در استان‌های فارس، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان، بوشهر، مازندران خراسان رضوی، تهران و قزوین بیشترین آتش‌سوزی را داشتند.

هراتی با بیان اینکه برآورد خسارت ریالی و اقتصادی آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی بر عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است، اضافه کرد: محیط زیست ارزش‌گذاری اکولوژیکی را بررسی می‌کند که این امر عدد و معیاری ندارد و البته هنوز انجام نشده است.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های امسال بیشتر به گونه‌های درختی آسیب زد، افزود: تلفات حیات وحش بسیار کم بود و گزارشاتی مبنی بر آسیب به پرنده یا تخم پرندگان یا خزندگانی مانند مار داشتیم اما بیشترین خسارت به درخت‌ها و درختچه‌ها وارد شد و گونه‌های درختی مانند اورس یا انارستان‌های پناهگاه میانکاله در آتش سوختند.

هراتی با ابراز تأسف از جان باختن چهار همیار محیط زیست در آتش‌سوزی‌های امسال، گفت: سه همیار محیط زیست در کرمانشاه و یک همیار در کهگیلویه و بویراحمد که برای کمک به مهار آتش آمده بودند جان خود را از دست دادند و سه همیار دیگر در کهگیلویه و بویراحمد بر اثر حریق مصدوم شدند.

عامل بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها انسانی است

رئیس گروه برنامه‌ریزی و تجهیزات پشتیبانی مناطق سازمان حفاظت محیط زیست عامل بیش از ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها را انسانی دانست و گفت: بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها نیز غیرعمد و سهوی بوده است؛ برای مثال رها کردن زباله یا شیشه در این مناطق که با تابش و جمع شدن نور خورشید سبب شعله‌ور شدن آتش شده یا برخی کشاورزان پس از برداشت محصول، باقیمانده ساقه گیاهان را آتش می‌زنند که در مواردی نزدیک به مناطق حفاظت شده است و آتش به این مناطق نیز سرایت می‌کند.

وی ادامه داد: در آتش‌سوزی‌های عمدی نیز برخی افراد در درگیری‌های قومی، قبیله‌ای برای مقابله، اراضی کشاورزی یکدیگر را آتش می‌زنند یا در مواردی یگان حفاظت محیط زیست متخلفی را دستگیر می‌کنند آنها برای مقابله اراضی محیط زیست را آتش زده‌اند. در این میان عوامل طبیعی مانند رعد و برق و صاعقه نیز در وقوع آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها بی‌تأثیر نیست.

هراتی با اشاره به اینکه بارندگی‌ها از اواخر اسفند سال گذشته تا خرداد سال جاری مطلوب بود و پوشش گیاهی در بهار و تابستان در مناطق افزایش یافته بود، ادامه داد: با گرم شدن هوا آتش‌سوزی‌ها نیز در عرصه‌های طبیعی آغاز می‌شود که به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخشی در عرصه‌های جنوب و جنوب غرب کشور مانند ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان که از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر مهرماه به وقوع می‌پیوندند اما بخش دیگر در مناطق شمالی است که از خرداد ماه آغاز می‌شود و به دلیل وجود رطوبت تا پایان ماه آذر ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، مساحت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست (پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و اثر طبیعی ملی) ۱۸ میلیون و ۸۴۰ هکتار است.

طبق بند "پ" ماده ۶ قانون شکار و صید، حفظ و نگهداری شکارگاه‌ها و فضای حیاتی حیوانات قابل شکار و حمایت آنها در برابر گرسنگی، تشنگی، صید و شکار بی‌رویه و عوامل و حوادث نامساعد جوی و طبیعی مانند حریق جنگل، مراتع، سیل و طغیان رودخانه‌ها و بیماری‌های واگیر و مسمومیت نباتی و امثال آن بر عهده سازمان محیط زیست است.

کد خبر 449108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.