بیماران سرطانی نیازمند حمایت بیشتر بیمه‌ها هستند

مسئول علمی شبکه مراقبت در منزل مکسا (مرکز کنترل سرطان آلا) گفت: مشکلی که در ایران وجود دارد نیاز به پروتز سینه در بیماران سرطان سینه است که از طرف بیمه‌ها عمل زیبایی محسوب می‌شود و تحت پوشش آن‌ها نیست در حالی که باید از بیماران سرطانی حمایت کنند.

دیناسادات علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مشکلات دارویی بیماران سرطانی، اظهار کرد: دو مشکل اصلی بیماران سرطانی گرانی داروها و بالا بودن میزان درد آنهاست که استفاده از داروهای مخدر قسمت عمده‌ای از درمان آنها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرص مورفین اولین مخدری است که در جهان برای کنترل درد بیماران سرطانی استفاده می‌شود، افزود: به دلیل نبود این قرص در ایران، آمپول مورفین مصرف می‌شود و با وجود آسیب‌زا بودن آن، سختی زیادی برای دریافت آمپول وجود دارد.

مسئول هماهنگ کننده علمی شبکه مراقبت در منزل مکسا (مرکز کنترل سرطان آلا) در خصوص مشکلات بیماران مبتلا به سرطان پستان، تصریح کرد: علاوه بر مشکلات فردی و اجتماعی، یکی از مشکلاتی که بیماران سرطانی مانند بیماران درگیر ماستکتومی (برداشتن بافت پستان) با آن مواجه هستند بروز اختلال در ظاهر بدن است.

علوی در تشریح این موضوع گفت: مشکلی که در ایران وجود دارد گذاشتن پروتز سینه در بیماران سرطانی عمل زیبایی محسوب می‌شود و بیمه به آن تعلق نمی‌گیرد در حالی که بیمه‌ها باید از بیماران سرطانی برای گذاشتن پروتز حمایت کنند.

ایجاد تخصص مراقبت‌های تسکینی ضرورتی برای بیماران سرطانی

وی با بیان اینکه اولویت اول برای رفع مشکلات بیماران سرطانی ایجاد تخصص مراقبت‌های تسکینی توسط وزارت علوم در ایران مانند سایر کشورهاست، افزود: در اکثر کشورها palliative care (مراقبت‌های تسکینی) از ابتدای تشخیص بیماری سرطان و سایر بیماری‌های مزمن مانند MS یا سکته مغزی به‌صورت قانونی و علمی در کنار پزشک اصلی با هدف کاستن از رنج و درد بیماران مبتلا به یک بیماری خاص که به درمان پاسخ نمی‌دهند قرار می‌گیرد و تنها به آرام نمودن بیمار و کم کردن نشانه‌های بیماری کمک می‌کنند.

این پزشک عمومی تصریح کرد: در ایران تلاش‌های چند سال اخیر وزارت‌ علوم در راستای برگزاری اولین دوره آموزش مراقبت‌های تسکینی با هدف ایجاد آن به عنوان یکی از رشته‌های تخصصی برای پزشکان ایرانی، به نتیجه‌ای نرسید و با وجود بحران کرونا تا چند سال آینده هم اولویت وزارت علوم نخواهد بود.

مسئول علمی شبکه مراقبت در منزل مکسا یادآور شد: هنوز اکثر پزشکان متخصص سرطان از وجود مرکز مکسا (مرکز کنترل سرطان آلا) اطلاعی ندارند که مریض‌های درگیر خود را برای دریافت مراقبت‌های تسکینی به این مرکز ارجاع دهند و اکثر بیماران زمانی به این مرکز مراجعه می‌کنند که در مراحل پایانی بیماری سرطان هستند.

کد خبر 449097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.