مدیران آپارتمانی با قانون آشنا نیستند/ جان شهروندان سمنانی در خطر است

صیانت از جان و مال شهروندان مستلزم آگاهی از مجموعه‌ای قوانین، مقررات و اصول ایمنی است که مدیران شهری و همه مدیران اماکن عمومی باید آن‌ها را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برقراری تعامل سازنده با شهروندان و بهره‌گیری از توان آنان در امور مختلف از مهم‌ترین ارکان موفقیت سازمان‌های خدمات‌رسانی است که مأموریت و خط مشی آن‌ها مقابله با تهدیدات و صیانت از جان و مال شهروندان است. سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در شمار این سازمان‌ها قرار دارد که برگزاری دوره‌های آموزش شهروندی از سوی کارشناسان آن در کنار تجهیز ایستگاه‌های آن‌ها نقش مهمی در کاهش آمار حوادث و سوانح و تلفات جانی و مالی ناشی از آن‌ها دارد. در این راستا برای آگاهی از فراوانی حوادث شهر سمنان و دوره‌های آموزش شهروندی برگزار شده و همچنین برنامه‌های پیش‌بینی شده برای افزایش توان عملیاتی آتش‌نشانان این شهر با سعید اسمعیل‌پور، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مهم‌ترین نیاز سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سمنان چیست؟

با وجود پیگیری‌های مستمر و مکاتبه با ریاست جمهوری و اعلام نیاز سازمان آتش‌نشانی سمنان موفق به تامین خودروی نردبان‌دار نشده‌ایم، یکی از علل ناکامی در این زمینه گرانی این نوع خودرو است که تا ۲۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است؛ این در حالی است که ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه در شهر رو به افزایش است و حداکثر پوشش خدمات‌رسانی امدادگران و آتش‌نشانان این سازمان تا یک و نیم طبقه است و اگر حادثه‌ای در طبقات بالاتر رخ دهد نیروها با مشقت و از جان گذشتگی عملیات را انجام می‌دهند. در سفر رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به سمنان اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد تومانی به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بابت خرید خودروی نروبان دار برای شهرداری مراکز استان و شهرهای بزرگ‌تر اختصاص دهد که در این استان سهم شهرداری سمنان از این محل دو خودرو و سهم شهرداری شاهرود یک خودرو بوده است. اگر شهرداری سمنان به این خودرو تجهیز شود، می‌توانیم به عنوان شهر معین به دیگر شهرها نظیر دامغان، گرمسار و مهدیشهر امدادرسانی کنیم.

در سال ۹۹ برای ارتقای توان عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی سمنان چه برنامه‌ها و طرح‌هایی دارید؟

تکمیل فرایند جذب نیروهای جدید، تجهیز پنج دستگاه خودروی هیوندا سنگین و نیمه‌سنگین به سیستم‌های اطفای حریق و امداد و نجات، احداث ایستگاه مسکن مهر، بازسازی خودروهای عملیاتی و پیگیری ساخت ایستگاه شماره دو در زمین جدید تملک شده از جمله موارد است. با پایان همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ نیز سمنان میزبان مسابقات منطقه‌ای یا کشوری سنجش توان آتش‌نشانان و آمادگی جسمانی آنان و تبادل تجربیات با دیگر شهرها و کلانشهرها خواهد بود.

بیشترین تعداد عملیات‌های آتش‌نشانی مربوط به کدام حادثه بوده است؟

مهم‌ترین معضل سازمان آتش نشانی خدمات ایمنی که بیشترین تعداد عملیات‌های امداد و نجات را به خود اختصاص می‌دهد، محبوس شدن شهروندان در آسانسور است ک آمار آن سیر صعودی دارد. در شش ماه نخست امسال ۱۲۱ حادثه محبوسی در آسانسور رخ داده که بسیار زیاد است. بعد از این حادثه، به ترتیب آتش‌سوزی، هجوم حشرات موذی و حمله حیوانات، گیرافتادن حلقه و انگشتر در دست، حبس اندام بدن در دستگاه، محبوس شدن در اماکن سربسته، تصادف و واژگونی خودرو، آبگرفتگی معابر و منازل، حوادث چاه، خودکشی، ریزش آوار و نشت بنزین است بنا بر فصول مختلف سال، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. مثلاً گرفتن حیوانات در اردیبهشت، آتش سوزی مزارع و باغات از تیر تا شهریور، تصادفات در اواخر هفته و یا پایان تعطیلات، آبگرفتگی معابر در ماه‌های سرد سال بیشتر می‌شود.

آیا در خصوص علت افزایش آمار محبوسی در آسانسورها تحقیق شده است؟

بررسی‌های کارشناسان این سازمان نشان می‌دهد در ساختمان‌ها و مجتمع‌های اداری، بازدیدهای دوره‌ای و سرویس آسانسور از سوی نصابان در یک سال اول پس از نصب و تا زمانی که گارانتی وجود دارد، انجام می‌شود، اما به محض تمام شدن گارانتی اگر قرارداد نگهداری منعقد و هزینه پرداخت شود، بازدیدها ادامه می‌یابد و طبیعتاً مشکل خاصی هم بوجود نمی‌آید، در غیر این صورت بازدید دوره‌ای نمی‌شود و در پی آن ممکن است به دلیل نقص فنی آسانسور حوادثی نظیر حبس در آسانسور حادث شود. مدیران آپارتمان با قانون تملک آپارتمان آشنایی ندارند و گمان می‌کنند که هزینه نگهداری و سرویس آسانسور یک هزینه اضافی است در حالی که اگر حادثه‌ای در این ساختمان‌ها برای شهروندان رخ بدهد به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی مدیران و مالکان مشاعی باید پاسخگو باشند، زیرا مقصر اصلی وقوع این حادثه آنان هستند؛ بنابراین از مدیران و مالکان آپارتمان‌ها درخواست می‌کنیم در چنین مواردی که به جان شهروندان مربوط می‌شود با شرکت‌های مجاز قرارداد سرویس منعقد شود.

برای تجهیز ایستگاه‌های آتش‌نشانی و افزایش توان عملیاتی آتش‌نشانان چه اقداماتی شده است؟

احداث ایستگاه آتش‌نشانی شماره ۶ واقع در میدان «کشاورز» در مدت شش ماه و خرید دو دستگاه پمپ آب هشت اینچ که با استفاده از آن‌ها معضل آب گرفتگی زیرگذرها رفع خواهد شد از جمله این اقدامات بوده است؛ همچنین دو دستگاه خودروی نیمه‌سنگین و دو دستگاه خودروی سبک با استفاده از منابع داخلی شهرداری خریداری شده و یک دستگاه نیز سفارش داده شده که بعد از آماده‌سازی و تجهیز از تهران تحویل گرفته می‌شود.

چند نفر از آتش‌نشانان سمنانی به کرونا مبتلا شده‌اند و برای حفظ سلامت سایرین چه اقداماتی شده است؟

متأسفانه ۴ نفر از پرسنل به بیماری کووید ۱۹ دچار شده‌اند. روزانه تب سنجی و غربالگری پرسنل و عوامل عملیاتی سازمان انجام می‌شود؛ تاکنون در سه مرحله ماسک و محلول ضد عفونی نیز بین کارکنان توزیع شده است، همچنین ضدعفونی ایستگاه‌ها و خودروها نیز در دستور کار قرار دارد.

چند دوره آموزشی برای شهروندان و پرسنل اداری برگزار شده و آیا این دوره‌ها در کاهش حوادث تأثیری داشته است؟

در سال ۹۸، آموزش تخصصی درون سازمانی و ضمن خدمت برای نیروهای عملیاتی در ایستگاه‌های مختلف متناسب با سرفصل‌ها و عناوین ابلاغی به صورت مستمر و به میزان ۲۹ هزار و ۸۸ نفر ساعت برگزار شد. در شش ماه نخست امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و با تاکید بر جلوگیری از تجمع نیروها، پنج هزار و ۲۳۸ نفر ساعت آموزش درون‌سازمانی برگزار شده است. در همان سال دوره آموزشی با مضمون ایمنی و آتش نشانی در مقاطع مختلف تحصیلی و پیش دبستانی‌ها و همچنین ویژه کارکنان ادارات و مؤسسات دولتی، دانشگاه‌ها و آتش‌نشانان داوطلب به میزان ۳۸ هزار و ۸۲۳ نفر ساعت برگزار شد که این آموزش‌ها نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا و استقبال اندک کارکنان و دانش‌آموزان و تعطیلی مدارس در شش ماه اول امسال به ۲۰۰ نفر ساعت کاهش یافت. با وجود افزایش جمعیت و توسعه شهر و تعداد زیاد ساخت و سازها، حوادث کاهش یافته و در برخی زمینه‌ها آمار ثابت مانده است که این موضوع نشان از افزایش آگاهی شهروندان تحت تأثیر آموزش‌های سازمان آتش‌نشانی است.

برای فرهنگسازی و افزایش تعامل با شهروندان چه اقداماتی کرده‌اید؟

در این زمینه انتشار بیش از ۵۰۰ خبر در حوزه عملیات، آموزش، ورزش و عملکرد سازمان آتش نشانی در یک سال گذشته، پخش دو هزار نسخه بروشور ایمنی در ایام نوروز در بوستان‌ها و ورودی‌های شهر، ملبس کردن کودک سرطانی به تن‌پوش آتش‌نشانی و اعطای احکام آتش‌نشانان داوطلب در راستای تحقق شعار «شهر دوستدار کودک» انجام شده است.

کد خبر 449083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.