مشهد در فهرست شهرهای هوشمند جهان قرار می‌گیرد

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد از پیشرفت‌های مشهد برای قرار گرفتن در فهرست‌ شهرهای هوشمند جهان بر اساس معیارهای اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) خبر داد.

به گزارش ایمنا، محمدجواد رجائیان اظهار کرد: شاخص‌های شهر هوشمند در قالب پروتکلی از سوی ITU برای بررسی میزان بلوغ شهرهای مختلف جهان در زمینه هوشمندسازی تدوین شده که مبتنی بر چند استاندارد ایزو است، از این رو ارتباطات مستمری با این ارگان بین‌المللی داشته‌ایم تا ضمن بررسی انطباق با معیارهای تعیین‌شده در این زمینه به عنوان نخستین شهر ایران در جمع شهرهای هوشمند جهان قرار بگیریم.

وی با اشاره به ملاک‌های تعیین‌شده در این خصوص افزود: بیش از یکصد شاخص گوناگون در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی توسط ITU تعیین شده است که هر یک از این حوزه‌ها، خود شامل زیرمجموعه‌های متعددی در زمینه‌های ارتباطی، مخابراتی، زیرساختی، بهداشت و درمان و … است که با سنجش این موارد، میزان رشد شهر را در مسیر هوشمندسازی برآورد می‌کند.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۵ درصد شاخص‌های شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی احصا و اطلاعات و جداول لازم در این خصوص گردآوری و تدوین شده است، تصریح کرد: در آستانه مکاتبه با ITU و ارزیابی شاخص‌ها توسط این ارگان قرار داریم که در صورت موفقیت به طور رسمی در فهرست شهرهای هوشمند جهان قرار خواهیم گرفت.

رجائیان با تأکید بر اهمیت فناوری‌های ارتباطی در این حوزه، گفت: شاخص‌های مختلفی همچون میزان دسترسی عمومی به اینترنت، مساحت تحت پوشش شبکه موبایل، سیستم‌های شهری مبتنی بر فناوری اطلاعات، کنترل هوشمند ترافیک و دسترسی به اطلاعات آنلاین حمل نقل عمومی در این بررسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که همگی به رشد شهر در عرصه ICT وابسته‌اند.

وی با ذکر شهرهای شاخص جهان در این حوزه افزود: شهرهایی همچون سنگاپور، دبی و مسکو از شهرهای پیشرو در این زمینه بر اساس مقیاس‌های ITU به شمار می‌روند که مورد سنجش و تحلیل قرار گرفته و گزارش‌های کامل و مفیدی از آنها در زمینه هوشمند سازی منتشر شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات و برنامه‌های ویژه مدیریت شهری در دوره اخیر برای هوشمندسازی شهر، که خوشبختانه دستاوردهای مؤثر و قابل توجهی داشته است، طرح بررسی شاخص‌های شهر هوشمند در مشهد با همکاری پژوهشگاه فناوری اطلاعات و تعامل مستقیم با اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) پیگیری شده است که بی‌شک این امر مشهد را در مسیر هوشمندسازی یاری خواهد کرد.

کد خبر 449059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.