افرادی که هرگز نباید عسل بخورند/ دلایل مصرف کدو حلوایی

منع مصرف زردچوبه برای بیماران، خوراکی‌ها برای بهتر خوابیدن، دلایل مصرف کدو حلوایی، تغذیه موثر بر سیستم ایمنی بدن ورزشکاران و افرادی که هرگز نباید عسل بخورند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زردچوبه یکی از ادویه‌های محبوب است که برای رنگ دادن به غذاها از آن زیاد استفاده می‌شود، اما مصرف آن فقط به دلیل رنگ دادن به غذا نبوده است و ویژگی‌های بی نظیری برای سلامت دارد. علی رغم فواید بسیاری که این ادویه خوش رنگ دارد، اما کارشناسان تغذیه برخی افراد که از مشکلات پزشکی خاصی رنج می‌برند از مصرف آن منع کرده‌اند.

گروه‌هایی که پزشکان توصیه کرده‌اند تا از خوردن زردچوبه پرهیز کنند عبارتند از: زردچوبه یک تقویت کننده عالی سیستم ایمنی بدن است و به طور کلی مصرف آن در غذا برای خانم‌های باردار و شیرده بی خطر است، زیرا سطح کورکومین در غذاهای پخته شده کم است، اما اگر به شکل دارو مصرف شود برای خانم‌های باردار پرخطر خواهد بود چراکه موجب طولانی شدن دوره قاعدگی و تحریک رحم می‌شود که در نتیجه سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی گلبول‌های قرمز تولید نمی‌کند یا به دلیل خونریزی و مشکلات دیگر میزان این گلبول‌ها در بدن کاهش می‌یابد. خوردن زردچوبه به مقدار زیاد برای کسانی که به این مشکل مبتلا هستند موجب جلوگیری از جذب آهن و بدتر شدن شرایط می‌شود.

افرادی که دچار اختلالات خونی هستند مانند کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنند یا کسانی که خون دماغ می‌شوند، باید به شدت از خوردن زردچوبه برحذر باشند، چرا که مصرف آن موجب کاهش سرعت انعقاد خون شده و خطر ایجاد کبودی و خونریزی را افزایش می‌دهد.

کسانی که به مرض قند مبتلا هستند باید به رژیم غذایی خود بسیار اهمیت دهند و سطح قند خون خود را به طور دقیق و منظم مدیریت کنند. گفته می‌شود زردچوبه از میزان قند خون می‌کاهد و اگر با احتیاط مصرف نشود میزان قند خون را به شدت کاهش می‌دهد.

سنگ کلیه عبارت است از بلورهایی که در نتیجه رسوب املاح و مواد معدنی شکل می‌گیرند. زردچوبه حاوی مقدار زیادی ماده معدنی اگزالات است که موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود؛ بنابراین اگر از این مشکل رنج می‌برید بهتر است که در خوردن زردچوبه محتاط باشید.

زردچوبه اگر به عنوان ادویه در غذا استفاده شود طبیعی است، بنابراین اگر حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی گرم از این طعم دهنده را به غذا اضافه کنید، این مقدار زیان آور نیست، اما اگر این ادویه را با مکمل‌های غذایی دیگر مخلوط می‌کنید حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

چرا کدو حلوایی مصرف کنیم؟

کدوحلوایی نیز جزو آن مواد غذایی سالم و مغذی است که به فصلش باید از مصرف آن غافل نشوید. انواع مختلفی از این نوع کدوها وجود دارد که ما بیشتر با دو نوع گرد و گلابی‌شکل آن آشنا هستیم. کدو حلوایی علاوه بر اینکه خوشمزه است و می‌توان از آن در تهیه انواع غذاها و کیک و دسر استفاده کرد، فواید زیادی نیز برای بدن دارد. به این ترتیب که از گوشت آن گرفته تا تخمه‌هایش قابل خوردن و مفید هستند.

در فصل سرما، کدوحلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس‌ها محافظت می‌کند. چون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. رنگ نارنجی این کدوی خوشمزه سرشار از کاروتنوئیدها است. در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی فوق‌العاده است، چون به بدن کمک می‌کند تا ویتامین A تولید کند. این ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با ابتلاء به بیماری‌های فصل سرما مقابله می‌کند.

نتایج پژوهش‌های اخیر نشان داده است که این ویتامین برای سلامت روده‌ها بسیار ضروری است، چون باعث تقویت پرزهایی که سطح آن را پوشانده می‌شود و به این ترتیب به مقابله با عفونت‌ها کمک زیادی می‌کند. علاوه براین، ویتامین A می‌تواند از پیری زودهنگام قدرت بینایی پیشگیری کرده و باعث تقویت آن شود.

تخمه‌های کدوحلوایی سرشار از آهن است و به این ترتیب برای مقابله با کم‌خونی و خستگی مفید هستند. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید و یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برید از خوردن تخمه‌های کدو غافل نشوید

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کدوحلوایی برای سلامت چشم‌ها مفید است. اول اینکه همان‌طور که گفته شد سرشار از بتاکاروتن است و به شبکیه چشم کمک می‌کند تا نور بیشتری جذب کند؛ بنابراین قدرت بینایی را سالم نگه می‌دارد. علاوه براین ترکیب مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این ماده غذایی باعث حفاظت چشم‌ها در برابر دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدوحلوایی بخصوص بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در آن برای سلامت پوست مفید هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که بتاکاروتن برای حافظت پوست در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید مؤثر است. یادتان باشد که مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن مانند کدوحلوایی می‌تواند باعث بهبود بافت و ظاهر پوستتان شود.

به عقیده متخصصان مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می‌تواند باعث کاهش سندرم متابولیک شود. برای جلوگیری از چاقی شکمی علاوه برای کنترل تغذیه باید تحرک بدنی مناسب نیز داشته باشید.

کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پتاسیم است؛ بنابراین تأثیر مثبتی روی سلامت عروق دارد. توصیه می‌کنیم برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و کنترل فشارخونتان از خواص کدوحلوایی و تخمه‌های آن غافل نشوید.

گوشت کدوحلوایی خام می‌تواند جای سوختگی و زخم‌های سطحی را تسکین دهد. افرادی که به طور مرتب دچار یبوست می‌شوند می‌توانند از فواید کدوحلوایی بهره‌مند شوند. چون این کدوی خوش‌رنگ سرشار از فیبر است و خاصیت ضد یبوستی دارد...

کدوحلوایی حاوی میزان قابل توجهی فسفر است و به این ترتیب می‌تواند برای تقویت استخوان‌ها و مینای دندان‌هایتان مفید باشد. خمه‌های کدوحلوایی خاصیت ضدالتهابی دارند و برای تسکین مجاری ادراری و گوارشی مفید هستند.

تغذیه مؤثر بر سیستم ایمنی بدن ورزشکاران

محدودیت در دریافت کالری از عوامل تأثیرگذار بر سیستم ایمنی بدن افراد به ویژه ورزشکاران است. کاهش مصرف پروتئین‌ها می‌تواند باعث افزایش خطر عفونت‌ها شود و محدودیت شدید دریافت کالری می‌تواند افزایش سطح هورمون استرس (کورتیزول) را به همراه داشته باشد و بر سیستم ایمنی تأثیر بگذارد. بسیاری از ورزشکاران محدودیت شدید در دریافت کالری ندارند اما ممکن است کالری کافی را دریافت نکنند و باید بدانیم که ۵۰ درصد ورزشکاران به دنبال کاهش میزان کالری دریافتی، در دوران تمرین یا مسابقه با عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی مواجه می‌شوند، در عین حال احتمال ابتلاء به عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی در زنان ورزشکاری که محدودیت دریافت کالری دارند، چهار تا هشت برابر بیشتر است.

دریافت کربوهیدرات با عملکرد سیستم ایمنی ورزشکاران در ارتباط است و رژیم غذایی کم کربوهیدرات (کمتر از ۱۰ درصد کالری دریافتی) باعث افزایش سطح هورمون استرس و کاهش در تعداد گلبول‌های سفید می‌شود، این در حالی است که مصرف ۳۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات حین تمرین می‌تواند از کاهش تعداد لنفوسیت‌ها جلوگیری کند و سطح هورمون استرس را کاهش دهد. مصرف منابع غذایی پرو بیوتیک به تقویت سیستم ایمنی در ورزشکاران کمک می‌کند. ماست، کفیر و غذاهای تخمیر شده مانند خیارشور حاوی پرو بیوتیک ها هستند. تحقیقات نشان داده اند استفاده از مکمل‌های پرو بیوتیک می‌تواند باعث کاهش عوامل التهابی، مشکلات گوارشی و استرس گرمایی ناشی از ورزش شود.

شواهدی مبنی بر اثر مستقیم اسیدهای چرب امگا ۳ بر عملکرد سیستم ایمنی وجود ندارد، اما با اثرات غیر مستقیم می‌تواند باعث بهبود پاسخ‌های سیستم ایمنی شود. تحقیقات نشان دادند بسیاری از ورزشکاران به میزان کافی امگا ۳ مصرف نمی‌کنند. ویتامین C؛ این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای سلول‌های ایمنی ضروری است. ویتامین C به میزان بالایی در گلبول‌های سفید وجود دارد و سطح آن به دنبال سرماخوردگی‌های فصلی کاهش معناداری می‌یابد.

میزان نیاز روزانه به ویتامین C حدود ۹۰ میلی گرم برای مردان و ۷۵ میلی گرم برای زنان است، اما در دوران عفونت حاد، یک گرم در روز و یا بیشتر از این ویتامین ممکن است نیاز باشد. فلفل دلمه‌ای قرمز، آب پرتقال، پرتقال، کلم بروکلی، گل کلم، سیب زمینی پخته، گوجه فرنگی خام، اسفناج پخته، کلم پخته از منابع غذایی ویتامین C هستند. ویتامین D؛ کمبود ویتامین D اثر منفی بر سیستم ایمنی دارد. سطح کافی ویتامین D باعث تقویت سیستم ایمنی در ورزشکاران می‌شود و باعث کاهش سیتوکین های التهابی، عملکرد مناسب اپیتلیال و افزایش پپتیدهای ضد میکروبی می‌شود.

مکمل ویتامین ۳D، اثر بخش ترین مکمل برای افزایش سطح ویتامین D است و منابع غذایی معمولاً فقیر از این ویتامین هستند اما ویتامین D با چربی غذا بهتر جذب می‌شود. اما در مورد اینکه املاح معدنی مهم در چه منابع غذایی یافت می‌شوند نیز باید خاطرنشان کرد که آهن در گوشت قرمز، غلات غنی شده و لوبیا، زینک (روی) شامل صدف، لوبیای پخته، نخود و غلات غنی شده یافت می‌شود. باید توجه داشته باشیم برای درمان عفونت مجاری تنفسی فوقانی، مصرف مکمل روی با دوز ۷۵ میلی گرم در روز طی ۲۴ ساعت اولیه می‌تواند مدت زمان بیماری را تا سه روز کاهش دهد و مصرف دوزهای بالای زینک توصیه نمی‌شود.

افرادی که هرگز نباید عسل بخورند

هر چند عسل ماده غذایی بسیار خوبی است اما مصرف زیاد آن باعث چاقی می‌شود؛ به طور کلی کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند و دیابتی‌ها نیز باید به صورت محدود مصرف کنند. متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره خواص عسل و اینکه کدام افراد نباید آن را مصرف کنند، اظهار کرد: عسل طبیعی ماده غذایی بسیار خوبی است؛ به خاطر اینکه حدود ۴۰ درصد فروکتوز دارد و می‌تواند مثمر ثمر باشد. اما مصرف زیاد آن باعث چاقی می‌شود؛ بنابراین عسل خیلی ماده غذایی آزادی نیست؛ چراکه قند زیادی دارد و بسیار غلیظ است.

فرزاد شیدفر، اضافه کرد: هر یک قاشق عسل در مقایسه با یک قاشق شکر قند زیادتری دارد و چاق‌کننده است اما در مقدار اندکی آن اشکالی ندارد و باید از جایی تهیه کرد که به کیفیت بهداشتی آن اطمینان داریم.

وی ادامه داد: به طور کلی کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند؛ همچنین در بیماران دیابتی به علت اینکه بخش عمده عسل گلوکز است و قند خون را بالا می‌برد، باید این افراد به صورت محدود استفاده کنند.

این متخصص تغذیه درباره اینکه آیا افرادی که مشکلات معده دارند می‌توانند عسل استفاده کنند، تصریح کرد: مشکلی در استفاده از عسل توسط چنین افرادی وجود ندارد اما باید توجه کنیم هرگز نمی‌توانیم به مقدار زیاد عسل مصرف کنیم.

از این خوراکی‌ها برای بهتر خوابیدن استفاده کنید

بسیاری از افراد تمایلی ندارند از داروهای خواب آور استفاده کنند و بنابراین از خوراکی‌های مختلف برای بهتر خوابیدن استفاده می‌کنند. خوراکی‌ها برای بهتر خوابیدن عبارتند از:

سرکه بالزامیک

هنگامی که برای به خواب رفتن تلاش می‌کنید، خوردن غذاهای غنی از ملاتونین ممکن است سلاح مخفی شما باشد. تحقیقات منتشر شده در Nutrients Journal نشان می‌دهد که ملاتونین می‌تواند به بهبود کارایی خواب کمک کند. علاوه بر این، این مطالعه بهترین منابع این ماده مغذی را نیز شناسایی کرد که یکی از آن‌ها سرکه بالزامیک بود.

پسته

طبق تحقیقات انجام شده توسط Nutrients Journal، مغزها و به ویژه مغزهای پسته حاوی مقادیر زیادی ملاتونین هستند. مصرف چند دانه پسته می‌تواند به خواب شما کمک کند.

بادام

نشریه Medical News Today بادام را به عنوان منبع عالی ملاتونین شناسایی کرد. با این حساب، خوردن چند دانه از این مغزها می‌تواند تفاوت چشمگیری در نحوه خواب شبانه شما ایجاد کند.

برنج

هنگامی که شام می‌پزید، مواد زیادی وجود دارد که دوز ملاتونین سالم به شما می‌دهد. محققان ژاپنی برنج را منبع خوبی از این ماده مغذی تقویت کننده خواب دانستند. البته اگر رژیم کاهش وزن دارید، بهتر است در مصرف برنج زیاده روی نکنید و به چند قاشق برنج کته بسنده کنید.

توت فرنگی

طعم ظریف توت فرنگی غیرقابل انکار است. تحقیقات Nutrients Journal نشان می‌دهد که توت فرنگی‌ها غنی از ملاتونین هستند.

کد خبر 449041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.