گوترش: از سرمایه‌گذاری کلان بر سلامت روان نباید چشم‌پوشی کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر ماه) روز جهانی سلامت روان با بیان اینکه پرداختن به سلامت روان برای دستیابی به پوشش سلامت جهانی نقش اساسی دارد، افزود:‌ دیگر نمی‌توانیم از ضرورت سرمایه‌گذاری سلامت روان در مقیاس وسیع چشم پوشی کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، آنتونیو گوترش در این پیام تصریح کرد: در سراسر جهان نزدیک به یک میلیارد نفر با اختلال روانی زندگی می‌کنند. هر ۴۰ ثانیه یک نفر از خودکشی می میرد و اکنون افسردگی علت اصلی بیماری و ناتوانی در کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود.

وی افزود: حتی پیش از کووید -۱۹ نیز همه اینها درست بود. اکنون شاهد پیامدهای همه گیری بر سلامت روان مردم هستیم و این تازه شروع آن است. در صورت اقدام نکردن، سلامت بسیاری از گروه‌ها از جمله افراد مسن، زنان، کودکان و افرادی که در حال حاضر دارای شرایط خاص سلامت روان هستند، به صورت قابل توجهی موقتاً یا طولانی مدت در معرض خطر است.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: پرداختن به سلامت روان برای دستیابی به پوشش سلامت جهانی نقش اساسی دارد. سزاوار است به آن متعهد باشیم. تعداد بسیار کمی از افراد به خدمات با کیفیت سلامت روان دسترسی دارند. در کشورهای با درآمد کم و متوسط، بیش از ۷۵ درصد از افرادی که دارای شرایط خاص سلامت روان هستند هیچ درمانی نمی‌گیرند. و به طور کلی، دولت‌ها به طور متوسط کمتر از دو درصد بودجه سلامت خود را صرف سلامت روان می‌کنند. این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

گوترش افزود: دیگر نمی‌توانیم از ضرورت سرمایه گذاری سلامت روان در مقیاس وسیع چشم پوشی کنیم. اکنون باید در کنار یکدیگر همکاری کنیم که مراقبت‌های با کیفیت سلامت روان را برای همه نیازمندان فراهم کنیم تا امکان بهبودی و بازیابی سریع‌تر از بحران کووید ۱۹ را داشته باشیم.

کد خبر 449033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.