چگونه از ظرفیت‌های کشاورزی شهری استفاده کنیم؟

یک کارشناس طراحی شهری گفت: برنامه ریزی برای ایجاد گردشگری کشاورزی شهری باید دقیق و اصولی باشد زیرا مناطق روستایی و کشاورزی در اطراف شهرهای کوچک و بزرگ، بافت اجتماعی و اکوسیستم مخصوص به خود را دارند.

فریناز مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ظرفیت ایجاد گردشگری کشاورزی در همه استان‌ها و در اطراف بیشتر شهرهای بزرگ و کوچک کشور وجود دارد و تنوع و جذابیت در نقاط مختلف کشور چشمگیر است.

وی با بیان اینکه تجربه گردشگری کشاورزی در شهرها و استان‌های مختلف متفاوت است، افزود: این ظرفیت در شهرهای استان اصفهان به یک گونه و در شهرهای استان‌های شمالی به گونه‌ای دیگر است و این تنوع هم برای گردشگر داخلی و هم برای گردشگر خارجی جذابیت بسیار زیادی دارد.

این کارشناس طراحی شهری خاطرنشان کرد: نمونه‌های قابل توجه و بسیار خوبی در کشور وجود دارد که استفاده زیادی از آنها نمی‌شود یا استفاده از آنها صرفاً جنبه تجاری دارد از جمله گلابگیری کاشان که تنها به یک مراسم نمادین تبدیل شده است و اصل فرآیند آن چندان مورد توجه نیست.

مقتدری عنوان کرد: همانند بومگردی و اکوتوریسم، برای ایجاد گردشگری کشاورزی شهری نیز باید به طور دقیق و اصولی برنامه‌ریزی شود زیرا مناطق روستایی و کشاورزی که در اطراف شهرهای کوچک و بزرگ قرار دارند بافت اجتماعی و اکوسیستم مخصوص به خود را دارند.

وی تاکید کرد: چنانچه بدون برنامه‌ریزی درست وارد این اکوسیستم‌ها شویم، نه تنها نتیجه خوبی به دست نمی‌آید اکوسیستم منطقه نیز تخریب می‌شود، بنابراین گردشگری که از این مناطق بازدید می‌کند باید از فرهنگ بومی، فرآیند کشاورزی و ساخت فرهنگی این اکوسیستم‌ها تأثیر بپذیرد و این اقدامات در این مناطق نباید به نحوی باشد که ساخت بومی منطقه از حضور گردشگر تأثیر بگیرد.

این کارشناس طراحی شهری ادامه داد: این مسئله باید در ابعاد مختلف از جمله فرم معماری، نوع پوشش و هر نوع از رفتار مورد توجه قرار بگیرد، چنانچه این نکات رعایت نشود به منطقه و فرهنگی بومی آن آسیب زده می‌شود.

مقتدری تصریح کرد: چنانچه برای استفاده از ظرفیت‌های این نوع از گردشگری برنامه‌ریزی درستی نشود، در طول زمان ارزش اکولوژیکی منطقه از دست می‌رود در نتیجه ورود نکردن به این موضوع و استفاده نکردن از این ظرفیت خیلی بهتر از آن است که به اشتباه از این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: در زمینه بومگردی تا حد زیادی به فرهنگ بومگردی توجه شده است، اما اشتباهات زیادی نیز وجود داشته است و در این مسیر جامعه‌های کوچک و خرده فرهنگ‌های زیادی آسیب دیده‌اند.

این کارشناس طراحی شهری گفت: به منظور یک برنامه‌ریزی درست و اصولی نیاز است تا نیروهای متخصص از جمله شهرساز، طراح شهر، جامعه‌شناس و رفتارشناس در کنار یکدیگر تصمیم‌گیری کنند تا این برنامه‌ریزی به نحوی باشد که از ظرفیت‌های این مناطق در اطراف شهرها به نحو مطلوب استفاده شود.

کد خبر 449003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.