سفر اعضای فراکسیون محرومیت‌زدایی به مشهد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از سفر اعضای فراکسیون محرومیت‌زدایی به حاشیه مشهد برای بررسی مسائل حاشیه‌نشینی در این شهرستان خبر داد.

علی خضریان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون سفر اعضای فراکسیون محرومیت‌زدایی به حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با برنامه‌ریزی فراکسیون محرومیت‌زدایی و گروه‌های جهادی چهارشنبه هفته گذشته برای بازدید از حاشیه شهر مشهد به این شهرستان سفر کردند. مساله حاشیه‌نشینی شهر مشهد موضوعی بود که قرار بود در این سفر به آن پرداخته شود، چرا که این مساله وضعیت فرامنطقه‌ای به خود گرفته و ۱.۵ میلیون نفری که در حاشیه مشهد ساکن هستند بزرگترین جمعیت حاشیه‌نشین کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: این کار از توان مدیریتی شهری مشهد خارج است، بر همین اساس این سفر انجام شد و ما همراه شهردار مشهد و سایر مسئولان شهری و استانی و معاونین استاندار با آستان قدس و تولیت آستان تفاهم‌هایی کردیم. دغدغه نماینده ولی فقیه در استان هم مبنی بر همراهی و همکاری همه دستگاه‌ها برای حل مشکل بود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشهد بیش از ۵۲۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دارد که حدود ۱۳ درصد از مساحت شهری و دومین شهر ایران است که دارای این بافت هاست. موضوع ساماندهی این بافت‌ها از اولویت‌های اصلی این شهر است که بدون جلب مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: لذا با در نظر گرفتن مشوق‌های متعدد نوسازی از جمله تخفیف کامل عوارض پروانه، طبقات مازاد رایگان و پرداخت تسهیلات به مردم می‌تواند انگیزه بخش باشد و مجلس شورای اسلامی جهت تأمین این اعتبارات به کمک مدیریت شهری مشهد خواهد آمد و اقداماتی نیز در جلسه با جناب شهردار پیش بینی شده است. احداث دو پارک پنج هکتاری و ۷۲ هکتاری در حاشیه شهر پیش بینی شده است که احداث پارک پنج هکتاری کلنگ زنی شد.

خضریان یادآور شد: احداث ۶۰۰۰ واحد مسکونی برای ساکنان حاشیه شهر و تامین زمین آماده سازی شده با ظرفیت ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی همراه با تسهیلات با سود پایین برای ساخت و همچنین تسهیلات بلاعوض به منظور منابعی جهت آزادسازی معابر و کاربری‌های خدماتی پیش بینی شده و درحال اجراست.

به گفته وی جهت رفع مشکل اشتغال مردم ساکن در حاشیه مشهد مقرر شد شبکه کسب و کار خانگی با تسهیلگری فعالسازی شود که به ایجاد اشتغال‌های خرد خانگی در محلات کم برخوردار کمک می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فقدان مالکیت رسمی و اسناد هویتی برای املاک، عمده مشکل اصلی برای نوسازی و بهسازی وضعیت سکونت در محلات حاشیه شهر مشهد است که امکان برخورداری از وام‌ها و تسهیلات نوسازی را با مانع جدی مواجه می‌کند که در این خصوص با تولیت محترم آستان قدس رضوی توافق‌هایی شده است.

خضریان تاکید کرد: بخشی از زمین‌های مشهد موقوفه آستان قدس است و تولیت آستان هم اختیار کاملی برای واگذاری آنها ندارد. برخی افراد شاید ۴۰ یا ۵۰ سال است در همین زمین‌ها بدون سند به صورت تصرفی مستقر شده‌اند که رفع مشکل آنها نیازمند کمک آستان قدس بود و بر همین اساس آستان با تغییر کاربری برخی زمین‌ها موافقت کرد.

وی همچنین اضافه کرد: برای ساخت و اختصاص زمین به مناطق مسکونی مقرر شد بخشی از منابع مالی با توجه به طلب بین دولت و شهرداری تامین شود که در این راستا مقرر شد مجلس شورای اسلامی پیگیر دریافت طلب‌ها شود تا بخش عمده‌ای از این طلب‌ها در حاشیه شهر هزینه شود البته ساخت چند هزار واحد مسکونی شروع شده و زمین‌های لازم برای این کار آماده شده و در دو سه ماه آینده تحویل می‌شود و قرار شد وام و تسهیلات نیز به افراد داده شود، آنها از هزینه‌های پروانه ساخت معاف شوند و یک طبقه هم به صورت رایگان اجازه ساخت داده شود تا انگیزه‌ای شود که مردم از مناطق حاشیه شهر به مناطقی بیایند که شرایط مساعدتری دارد ضمن این‌که این کار باعث می‌شود زمین‌های وقفی هم آزاد شود.

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه زیست محیطی نیز مقرر شد با کمک همه مجموعه‌ها و توسط شهرداری مشهد طی سال جاری مساحت درختکاری حدود ۳۰۰ هکتار توسعه یابد و به ۴۸۰ هکتار برسد که اقدام بزرگی در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم است.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینها کمک به ساخت تصفیه خانه سپتاژ با ۷۴ میلیارد تومان اعتبار و ۳۰ لیتر در ثانیه ظرفیت مورد تاکید قرار گرفت. همچنین ساماندهی رودخانه له به طول چهار کیلومتر بین کلات تا خین عرب نیز از اقدامات در حال انجام است.

کد خبر 448973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.