دانش‌آموزان نابینا و کسب آموزش آسان‌تر با تحقق مدرسه تلویزیونی

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان با اشاره به تحقق ایجاد مدرسه تلویزیونی برای چند گروه از دانش‌آموزان استثنایی محدودیت‌های این دانش‌آموزان اعم از نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی در آموزش‌های آنلاین را تشریح کرد.

محسن الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ارائه خدمات به هفت گروه دانش آموزان در حوزه استثنایی، اظهار کرد: دانش‌آموزان نابینا و کم بینا، دانش‌آموزان ناشنوا و کم‌شنوا، جسمی و حرکتی، طیف کم‌توان ذهنی، طیف اوتیسم، چند معلولیتی، دانش‌آموزان اختلالات یادگیری و مشکلات ویژه رفتاری هفت گروه دانش‌آموزان در حوزه استثنایی هستند.

وی با بیان اینکه ارائه کمک‌ها به دانش‌آموزان خاص و با نیازهای ویژه بستگی به این موضوع دارد که دانش‌آموز جزو آمار اداره استثنایی باشد، افزود: اگر اطلاعات دانش‌آموزی در سامانه سناد ثبت شده باشد تا حد امکان در زمینه ارائه خدمات حمایتی و درمانی به او کمک می‌شود. در سال‌های اخیر خیران به اداره مدارس استثنایی کمک‌های زیادی کردند و سال گذشته یک دانش‌آموز استثنایی با مشکل اسکلتی نیازمند ۷۰ میلیون تومان هزینه برای عمل جراحی بود و همه این هزینه به وسیله خیران استان پرداخت شد و این اتفاق‌ها جای خرسندی دارد.

افزایش دانش‌آموزان طیف اوتیسم در استان

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، در خصوص آمار کاهش یا افزایش معلولیت در استان، گفت: نمودار موجود از سال ۹۰ تا ۹۹ نشان می‌دهد که آمار دانش‌آموزان ناشنوا در استان شیب نزولی دارد و نمودارها هم این شیب نزولی را نشان می‌دهند اما تعداد دانش‌آموزان طیف اوتیسم در حال افزایش است.

الماسی با تاکید بر اینکه در آموزش‌های آنلاین مشکلات دانش‌آموزان استثنایی بیشتر بوده و پراکندگی و گوناگونی دانش‌آموزان هم بیشتر است، تصریح کرد: تفاوت‌های فردی در این گروه از دانش‌آموزان بیشتر است و امکان اینکه برای همه آنها شرایط مجازی با امکانات کامل فراهم شود به طور یقین وجود ندارد. بسیاری از دانش‌آموزان استثنایی امکان استفاده از از گوشی‌های موبایل را ندارند و در مناطق محروم هستند یا بضاعت مالی خانواده جوابگو نیست.

وی ادامه داد: اما با وجود همه این مشکلات همکاران فرهنگی بخش آموزش استثنایی تلاش می‌کنند که دانش‌آموزان از روند فراگیری عقب نمانند. در آمارهای هفته گذشته تنها دو درصد از دانش آموزان در آموزش‌های حضوری و روش‌های ترکیبی حضور نداشتند.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، خاطرنشان کرد: حمل ونقل این کودکان برای رفت وآمد به مدرسه مشکلات مضاعفی دارد و خانواده‌های آنها در این زمینه زحمت زیادی متحمل می‌شوند و علاوه بر این همکاران فرهنگی فعال در این بخش هم بسیار خالصانه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ویژگی دانش‌آموز با نیاز ویژه این است که زود فراموش می‌کند و دیرتر یاد می‌گیرد، اضافه کرد: بنابراین نیازمند همراهی و مشارکت بیشتر والدین به خصوص مادران این گروه از دانش‌آموزان در امر آموزش آنها با توجه به شرایط فعلی و شیوع اپیدمی کرونا هستیم. باید مادران این گروه از دانش‌آموزان در این شرایط کمک کنند و ممکن است که یک مادر وقت زیاد و ساعت‌های زیادی را را برای آموزش فرزند بگذارد تا او بتواند در امر تحصیل موفق بوده و از روال مدرسه عقب نماند.

تنوع رشته‌های هنرستانی دانش‌آموزان استثنایی

الماسی در خصوص تنوع رشته‌های هنرستانی در حوزه دانش‌آموزان استثنایی، گفت: سال گذشته رشته‌های عکاسی و نگارگری برای دانش‌آموزان دختر و رشته‌های صنایع چوب و برق صنعتی برای پسران ایجاد شد، در واقع مشکلی در نوع رشته نداریم اما باید علاقه عموم دانش‌آموزان را در نظر بگیریم و به طور یقین این امر حائز اهمیت بالایی است.

وی ادامه داد: برای دانش‌آموزان ناشنوا در هنرستان‌ها محدودیت رشته‌ای نداریم به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزان محدود است و مجبور هستیم که برای این گروه از دانش‌آموزان یک یا دو رشته را بیشتر در نظر نگیریم.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، اظهار کرد: در کل کشور ۳۸ رشته هنرستانی وجود دارد که این دانش‌آموزان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و این فراوانی برای انتخاب کم است. اگر دانش‌آموزی به تحصیل در رشته سخت‌افزاری تمایل داشته باشد و این رشته در استان اصفهان وجود نداشته باشد برای تحصیل باید به استان قم برود و به همین دلیل محدودیت‌هایی وجود دارد. از سوی دیگر امکان پیاده سازی و تنوع همه این نوع رشته‌ها برای آموزش و پرورش وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه ممکن است برای مثال امسال یک کلاس در پایه دهم داشته باشیم و در هنرستان سه یا چهار نفر در کلاس درس باشند. از سوی دیگر اگر این تعداد ریزش داشته باشند یا بخواهیم تنوع رشته‌ای ایجاد کنیم هر کدام از این تعداد بخواهند در یک رشته تحصیل کنند، امکان تأمین نیرو و تجهیزات آن رشته در عمل مقدور نیست.

تحقق مدرسه تلویزیونی برای چند گروه از دانش‌آموزان استثنایی

الماسی در خصوص تحقق مدرسه تلویزیونی برای ارائه آموزش مجازی به دانش‌آموزان استثنایی در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: طی مذاکرات با صدا و سیما مطرح شد که امکان ارائه برنامه اختصاصی برای این گروه از دانش‌آموزان را ندارند. نتیجه نهایی این بود که باید حتماً از طریق مدرسه تلویزیونی و شبکه آموزش برنامه‌ها ارائه شود و طی پیگیری‌های مختلفی که از سال گذشته داشتیم، امسال قرار شد که چند گروه از دانش‌آموزان استثنایی بتوانند از محتواهای مدرسه تلویزیونی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این مدیر شبکه آموزش هم به ما قول دادند که آرام آرام اجازه دهند یک سری از محتواهای دانش‌آموزان ناتوان ذهنی از طریق تلویزیون پخش شود، تصریح کرد: اگر چه این برنامه مخاطب محدودتری دارد و شرایط آن خاص خواهد بود و ممکن است که استقبال گسترده‌ای از این برنامه نشود اما به دنبال عملیاتی کردن این موضوع هستیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان نابینا می‌توانند از این محتواها استفاده کنند، علاوه بر اینکه دانش‌آموزان نابینا بسیار آسان مطالب را دریافت می‌کنند و حس شنوایی آنها بسیار بالاست از دستگاه "ویس رکوردر" (ضبط صدا) هم برخوردار هستند و به راحتی این موارد را ضبط کرده و مرتب مرور می‌کنند.

وی افزود: برای دانش‌آموزان ناشنوا هم ارائه این آموزش‌ها از ۱۰ روز گذشته شروع شده است و ترجمه زبان اشاره به آموزش همکار در حال تدریس اضافه شده است و به دانش‌آموزان ناشنوا مفاهیم را با زبان اشاره آموزش می‌دهد.

الماسی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان جسمی و حرکتی نیز به لحاظ آموزشی مشکلی ندارند، اما به لحاظ حضور در کلاس درس دچار مشکل هستند و در زمینه ارتباط‌های عملی، انجام تکالیف و نوشتن محتواهای مختلفی که معلم ارائه می‌دهد نیازمند دریافت کمک هستند و معمولاً با تأخیر می‌نویسند و لازم است که در اپیدمی کرونا برای رفع این نقص‌ها در آموزش مجازی، خانواده به دانش‌آموز جسمی و حرکتی کمک بیشتری بکنند.

کد خبر 448951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.