تغذیه مناسب برای بلغمی مزاج‌ها در فصول سرد سال

مدرس دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: تنظیم نوع تغذیه و سبک زندگی افراد با مزاج سرد و تر به خصوص در فصول سرد سال اهمیت زیادی دارد.

محمود بابائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طب سنتی ایران، طبی کل‌نگر و بخشی از طب تلفیقی بوده و مهم‌ترین ویژگی آن، پرداختن به مزاج یا طبع انسان است.

وی با اشاره به مفهوم مزاج خاطرنشان کرد: از منظر طب ایرانی، مزاج به حالت و چگونگی متشابه حاکم بر انسان و موجودات دیگر گفته می‌شود که در حالت طبیعی آن انسان بهترین عملکرد را دارد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه در دیدگاه طب ایرانی مزاج‌های مختلفی در جهان وجود دارد که شامل یک مزاج معتدل و هشت مزاج غیرمعتدل است، تصریح کرد: بیشترین انواع مزاج در جامعه شامل چهار مزاج غیرمعتدل گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر، سرد و خشک است که به اشتباه مصطلح به ترتیب صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی نامیده می‌شود.

بابائیان عنوان کرد: دو دسته مزاج یا طبع سرد بلغمی (سرد و تر) و سوداوی (سرد و خشک) در اشخاص مختلف همراه با خصوصیات خاصی است که با شناسایی این ویژگی‌ها، ضمن تعیین نوع مزاج می‌توان دستوراتی برای افراد اعمال کرد تا از ابتلای بیماری‌های مختلفی به ویژه در فصول سرد محفوظ بمانند.

وی ادامه داد: افراد با مزاج سرد و تر (بلغمی) انسان‌هایی خونسرد، آرام، موجه و قابل قبول، در حرکت‌ها و ابراز هیجان‌های خود کند بوده و معمولاً دارای خواب بیش از حد معمول (بیشتر از هشت ساعت در شبانه روز) هستند.

این متخصص طب سنتی ایران اظهار کرد: افراد دارای این نوع مزاج، مستعد بیماری‌هایی نظیر عطسه، آسم، سینوزیت، التهاب و بزرگی لوزه‌ها، ضعف هاضمه، ترش‌کردن و همچنین دردها و التهاب‌های مفصلی هستند. به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در طب ایرانی توجه به جوانب مختلف سبک زندگی افراد اهمیت فراوان دارد.

بابائیان افزود: ابعاد مختلف سبک زندگی از منظر طب ایرانی، ۶ اصل ضروری زندگی یا سته ضروریه نامیده می‌شود که شامل مدیریت آب و هوا، مدیریت خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، فعالیت و استراحت مناسب، خواب و بیداری متعادل، حفظ مواد ضروری و دفع مواد زائد و کنترل هیجانات روحی و روانی می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل کم بودن حرارت ذاتی افراد بلغمی مزاج، مهم‌ترین بعد سلامتی برای آن‌ها، ورزش و فعالیت جسمی منظم است. همچنین افراد دارای این نوع مزاج باید از خواب بیش از اندازه، خواب بلافاصله بعد از غذا خوردن، خواب هنگام روز، خواب زمان غروب و طلوع آفتاب پرهیز کنند.

این متخصص طب سنتی ایران گفت: از توصیه‌های مهم دیگر در افراد بلغمی مزاج، بهره جستن از عطرها و رایحه‌های خوشبو نظیر بهارنارنج، گل یاس، گل نرگس، شب بو و زنبق، به خصوص بعد از استحمام است.

تغذیه مناسب برای بلغمی مزاج‌ها

بابائیان با اشاره به اینکه ضعف گوارش غذا و سوء‌هاضمه در افراد بلغمی مزاج بیشتر دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: بهتر است این افراد روزی دو وعده غذایی بخورند و در صورت گرسنگی مصرف میوه یا سالاد را در میان وعده‌های روزانه خود قرار دهند.

وی افزود: همچنین پرهیز از نوشیدن آب و مایعات نیم ساعت قبل از غذا تا یک یا دو ساعت پس از غذا توصیه مهم دیگر به منظور پیشگیری از بروز سوء‌هاضمه در این افراد است.

مدرس دانشکده علوم پزشکی اصفهان توضیح داد: در برنامه غذایی بلغمی مزاج‌ها استفاده از میوه‌ها و سبزی‌هایی نظیر موز، سیب شیرین، خربزه، انگور و خرما، ترب، نعنا، سیر و پیاز جایگاه ویژه‌ای دارد. توصیه می‌شود افراد دارای مزاج سرد و تر از میوه‌ها و سبزی‌های ترش و پر آب مانند هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات ترش، هلو، الو، خیار، کدو، خرفه، کاهو و قارچ به ویژه در فصول سرد سال کمتر استفاده کنند.

بابائیان ادامه داد: بهتر است این افراد از گوشت گوسفند و بز همراه با چاشنی‌های گرم مزاج نظیر زیره، دارچین و پیاز پخته شده استفاده کنند.

کد خبر 448939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمیه IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    سلام من دقیقا نمیدانم طبع بلغمی دارم یاصفرایی چون هردوخصوصیتها رودارم اما ازنظرظاهری شکم بزرگ دارم ودست وپاهای لاغر ومشکل یبوست هم دارم اگه امکانش هست راهنماییم کنید ممنون