مجمع سهامداران حقیقی بورس یک ساختار اضافه است

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه یک ساختار اضافه بوده که تاکنون در هیچ‌یک از بازارهای مالی شاخص دنیا تشکیل نشده است.

محمدعلی سعیدیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل مجمع سهام‌داران حقیقی بازار سرمایه، اظهار کرد: با توجه به تصمیمات فوری و بی‌توجه به آینده اقتصادی کشور که تاکنون از سوی نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی مطرح شده، باید هدف اصلی نمایندگان از مطرح کردن این پیشنهاد به هیئت رئیسه مجلس مشخص شود.

وی افزود: تغییر ساختار بازار سرمایه در شرایط کنونی بی‌شک تحولات عظیم و التهابات جدیدی را بر بدنه این بازار و شاخص سهام وارد می‌کند و به نظر نمی‌رسد در وضعیت فعلی تشکیل مجمع سهام‌داران حقیقی بورس راهکار مناسبی برای احقاق حقوق سهام‌داران حقیقی در روند معاملات بازار سرمایه باشد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه یک بازار مالی است و همچون بازار خودرو یا مسکن ساختار منعطفی ندارد، تصریح کرد: سهام‌داران حقیقی فعال در بازار سرمایه پیش از اینکه هر خواسته ساختاری یا قانونی دیگری داشته باشند، از مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانونگذار کشور می‌خواهند تا روند پذیرش شرکت‌ها در بورس را تسهیل کند و بخش خصوصی اقتصاد سهم بیشتری از بورس ایران داشته باشد.

سعیدیان اضافه کرد: تصویب و تعیین قوانین خارج از چارچوبی که اخیراً توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده نیز یکی از خطوط قرمز سهام‌داران حقیقی در بازار سرمایه است و در صورتی که تصویب قوانین جدید برای روند معاملات در بازار سرمایه نیاز به تأیید مجلس شورای اسلامی داشته باشد، بی‌شک کارشناسی و پژوهش در رابطه با تأثیرات آن بر شاخص سهام و وضعیت سهام‌داران حقیقی بیش از پیش مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مجمع سهام‌داران حقیقی بازار سرمایه یک ساختار اضافه است که تاکنون در هیچ‌ یک از بازارهای مالی شاخص دنیا تشکیل نشده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با در نظر گرفتن مصالح روز بورس، فعالیت در این بازار را برای فعالان حقیقی و خرد جدیدی که قصد وارد کردن نقدینگی خود به بورس را دارند تسهیل کند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش تعداد قوانین مربوط به معاملات بازارهای آزاد تنها ریسک فعالیت در این بازارها را برای معامله‌گران خرد و کلان افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: بستر بورس باید برای پذیرش نقدینگی و فعالان حقیقی و خرد جدید آمادگی لازم را داشته باشد و به نظر می‌رسد تصویب قوانین جدید و چارچوب‌هایی که تا پیش از این در بازار نبوده بخش قابل توجهی از علاقه‌مندان به فعالیت در بورس را ناامید و دلسرد می‌کند.

سعیدیان با اشاره به اجرای قانون منع نوسان‌گیری از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و مهر تأیید شورای عالی بورس بر این قانون، افزود: بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقد بودند که شورای عالی بورس دارای یک بدنه کارشناسی و خبره است و این تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار را تأیید نمی‌کند؛ اما متأسفانه این قانون جدید مورد حمایت تعدادی از اعضای این شورا قرار گرفت.

کد خبر 448928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.