‌پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه تسهیل شود

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار وظیفه دارد به عنوان متولی اصلی هیئت پذیرش روند پذیرش بنگاه‌های تولیدی در بازار سرمایه را تسهیل کند.

فاطمه روح‌الله امینی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حجم فروش سهام دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه به بیش از سه برابر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است، اظهار کرد: رشد مثبت و رو به بالای بازار سرمایه و شاخص بورس از ابتدا هم تحت تأثیر فضای رسانه‌ای و تبلیغات مداوم دولت و عرضه صندوق‌های تقریباً پر سود بود و بسیاری از فعالان بازار بورس از ابتدا نسبت به لزوم پایان این جریان هشدار داده بودند.

وی افزود: علت اصلی کاهش تأثیر کمبود بودجه بر نظام اقتصادی کشور در سال جاری این است که دولت بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را در بورس به فروش رسانده و نقدینگی مورد نیاز برای اجرای بسیاری از پروژه‌های تعریف شده در لایحه بودجه ۹۹ را از این طریق به دست آورده است.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به تأثیرات مستقیم بخش واقعی نظام اقتصادی بر بازار سرمایه ایران و لزوم بازبینی راهبردهای دولتی در این حوزه، تصریح کرد: بسیاری از رویدادهای جریان‌ساز در بخش واقعی نظام اقتصادی ایران همچون افزایش چشمگیر نرخ ارز، بهره و بودجه عمرانی دولت، تأثیر مستقیم بر روند رشد شاخص سهام در بازار سرمایه را دارند و به همین دلیل است که تبلیغات نمی‌تواند رشد شاخص بورس را به صورت پایدار تضمین کند.

روح‌الله امینی اضافه کرد: مشکلات بخش واقعی نظام اقتصادی ایران باعث شده تا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی حاضر در بورس با مشکل کمبود سرمایه در گردش و تأمین اعتبار برای اجرا یا تکمیل پروژه‌های مختلف روبرو شوند و به همین جهت معضلات اقتصادی اخیر تأثیر قابل توجهی بر میزان سودآوری سهام شرکت‌ها در بازه زمانی بلندمدت یا کوتاه مدت داشته است.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی اقتصاد ایران به دنبال فضایی برای تأمین مالی پروژه‌های جدید خود بودند و قصد داشتند تا با ورود به این فضا سود نهایی پروژه را با دیگر سهامداران به اشتراک بگذارند. بورس در ابتدا فضای مورد نیاز این شرکت‌ها را فراهم کرد اما اکنون تأمین مالی از طریق روش‌های نوین سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به شدت سخت شده است و مسیر جهش تولید برای بسیاری از بنگاه‌های تولیدی ناهموار و دست نیافتنی به نظر می‌رسد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر لزوم تسهیل روند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی به سرمایه قابل توجهی برای حضور در هیئت پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار نیاز دارند و همین امر باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های کوچک سودده فکر حضور در بورس و تأمین مالی از طریق کانال‌های اعتباری موجود در آن را از سر خود بیرون کنند.

روح‌الله امینی اضافه کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار وظیفه دارد به عنوان متولی اصلی هیئت پذیرش روند پذیرش بنگاه‌های تولیدی در بازار سرمایه را تسهیل کند و مسیر جهش تولید که با دور جدید تحریم‌های مالی ایالات متحده همراه شده را برای شرکت‌های فعال و پویا در بخش خصوصی نظام اقتصادی ایران هموار سازد.

کد خبر 448924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.