‌حل مشکل مسکن در اولویت دولت باشد

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: با توجه به افزایش روزانه نرخ شاخص‌های اقتصادی و ناامیدی در بستر نظام اجتماعی، حل مشکل مسکن مردم باید در اولویت دولت باشد.

سعید موسوی پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه موضوع کنترل تحولات بازار مسکن و جلوگیری از روند افزایش قیمت آن بلندمدت است، اظهار کرد: اقتصاد مسکن در ایران مشکلات متعدد و غیرمستقیم زیادی دارد و همین امر باعث شده تا اجرای سیاست‌های حمایتی در یک یا دو دولت تأثیر زیادی بر روند کنترل رشد نرخ مسکن و اجاره‌بها در کشور نداشته باشد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی اهمیت مأموریت خود در ساماندهی حوزه مسکن و اجاره‌بها که از سوی رئیس جمهور به این وزارتخانه ابلاغ شده را درک نمی‌کند و قصد دارد با اجرای راهبردهای "بگیر و ببندی" در بازار مسکن کشور، نوسانات و التهابات موجود در آنکه در هفته‌های اخیر شدت گرفته را کنترل و مدیریت کند؛ البته طرح اقدام ملی مسکن یک راهکار بلندمدت محسوب می‌شود اما متأسفانه دید کوتاه‌مدت وزارت راه و شهرسازی به منافع این طرح باعث شده مسئولان اجرایی طرح تضعیف شوند.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بر اساس جزئیات طرح اقدام ملی مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه شده، یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح ساخته خواهد شد، تصریح کرد: هنوز به نحوه تأمین منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح اشاره دقیقی نشده و به نظر می‌رسد دیدگاه دولت به این طرح کلان، چندین ماه پس از معرفی گسترده آن در رسانه‌های جدی نشده است.

موسوی پناه اضافه کرد: برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن هم برنامه زمانی دقیقی ارائه نشده و به نظر می‌رسد اعداد ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بدون هماهنگی با دیگر دستگاه‌های اقتصادی دولت همچون بانک مرکزی و سازمان مدیریت برنامه و بودجه مطرح شده است زیرا تأمین اعتبار مورد نیاز برای اجرای تنها ۲۰ درصد از طرح اقدام ملی مسکن نیز در توان دولت با خزانه فعلی نیست.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد به عنوان تأمین کننده و مدیر پروژه‌های تأمین مالی دولت، منبع اصلی اعتبارات طرح اقدام ملی مسکن را به متقاضیان این طرح که در این شرایط اقتصادی بخشی از سرمایه خود را به وزارت راه و شهرسازی می‌دهند اعلام کند در غیر این صورت سرمایه‌گذاری برای خرید مسکن در طرح اقدام ملی مسکن نوعی سرمایه‌گذاری پرریسک و غیرمطمئن است.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به تأمین نیاز ملکی جامعه بخش قابل توجهی از معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به افزایش روزانه نرخ شاخص‌های اقتصادی و ناامیدی در بستر نظام اجتماعی، حل مشکل مسکن مردم باید در اولویت دولت باشد.

کد خبر 448923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.