بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفلوآنزا چه موقع است؟

محافظت از بدن در برابر بیماری آنفلوآنزا و جلوگیری از شیوع آن نیازمند واکسینه شدن است که هر فردی باید بداند چگونه و در چه زمانی آن را دریافت کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنفلوآنزا نوعی بیماری عفونی واگیردار و حاد دستگاه تنفسی است که خود را با سردرد، بدن درد، بی‌حالی، ضعف جسمانی و تب نشان می‌دهد و به دو صورت کوتاه‌مدت و خفیف تا شدید و تهدیدکننده زندگی در بین افراد و رده‌های سنی گوناگون بروز پیدا می‌کند. واکسیناسیون این بیماری که به صورت تزریق عضلانی در بازو انجام می‌شود سه یا چهار نوع از ویروس‌هایی که ممکن است در طول سال فرد را مبتلا کند هدف قرار می‌دهد. تزریق  این واکسن معمولاً برای نوزادان ۶ ماهه تا افراد سالمند توصیه می‌شود. برخی افراد بیش از سایرین نیاز به واکسینه شدن در برابر بیماری آنفلوآنزا دارند و لازم است و لازم است هر سال نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

چه کسانی باید در برابر آنفلوآنزا واکسینه شوند

این افراد شامل کودکان ۶ ماهه تا پنج ساله، افراد بالای ۶۵ سال، کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، افرادی که در خانه سالمندان یا سایر آسایشگاه‌ها و مراکز مراقبت طولانی‌مدت بسر می‌برند، کسانی که به سفرهای خارجی می‌روند، گروه‌های خاص و در معرض خطر هم‌چون بومیان آمریکا می‌شوند.

تزریق واکسن آنفلوآنزا به نوزادان زیر ۶ ماه و کسانی که نسبت به آن حساسیت نشان داده‌اند توصیه نمی‌شود. علاوه بر این کسانی که نسبت به تخم مرغ یا مواد تشکیل‌ دهنده واکسن آلرژی دارند، افراد دارای سابقه ابتلا به سندروم "گیلن باره"  (نوعی بیماری التهابی نادر که با درگیر کردن سیستم عصبی مرکزی باعث نارسایی حاد عصبی_عضلانی می‌شود) یا کسانی که احساس سرماخوردگی دارند، باید پیش از دریافت واکسن حتماً پزشک خود را آگاه کنند.

انواع واکسن آنفلوآنزا

برای این بیماری واکسن‌های بسیار متفاوتی وجود دارد و به منظور آگاهی از بهترین نوع دریافتی مؤثر برای هر فرد مشورت با پزشک بسیار حائز اهمیت است. واکسن استاندارد آنفلوآنزا که به صورت تزریق در بازو به کمک آمپول یا با استفاده از جت اینجکتور انجام می‌شود، بدن را در برابر سه نوع از ویروس‌های این بیماری مقاوم می‌کند. جت اینجکتور یک ابزار با فشار قوی و به شکل قلم است که از نازل تزریق و رابط اتصال‌ دهنده ویال برای تزریق استفاده کرده و دارو را به بافت پوست وارد می‌کند. افراد بالای ۶۵ سال باید واکسنی با دوز قوی‌تر دریافت کنند.

نوع دیگری از واکسن آنفلوآنزا نیز وجود دارد که از بدن در برابر چهار نوع ویروس محافظت می‌کند و به صورت شات دریافت می‌شود. این واکسن به شکل اسپری‌های داخل بینی نیز موجود است، اما به طور عمده با استفاده از یک سوزن کوچک به درون پوست تزریق می‌شود و برای افراد ۱۸ تا ۶۴ سال مناسب است.

عملکرد واکسن آنفلوآنزا چگونه است؟

تزریق این واکسن مؤثرترین راه برای پیشگیری از آنفلوآنزا است و حدود دو هفته طول می‌کشد تا اثر کند. البته با توجه به سن و وضعیت سلامتی فرد، همچنین میزان مطابقت واکسن دریافتی با نوع آنفلوآنزا در آن فصل، احتمال ابتلای به این بیماری برای فرد واکسینه شده نیز وجود دارد، اما در صورت ابتلا، فرد با علائم خفیف‌تر بیماری مواجه می‌شود.

دریافت‌ کننده واکسن آنفلوآنزا به دلیل تزریق آن به این بیماری مبتلا نمی‌شود، اما ممکن است با عوارض جانبی هم‌چون علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از جمله احساس درد یا تورم در محل تزریق، درد، حالت تهوع و تب خفیف مواجه شود. واکسن‌هایی که به‌صورت اسپری‌های بینی دریافت می‌شود نیز باعث بروز آبریزش بینی، سردرد، استفراغ، تب، خس خس سینه و دردهای عضلانی می‌شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم تماس یا مراجعه به اورژانش ضروری است، چرا که می‌تواند نشانه‌ای برای بروز واکنش‌های شدیدتر هم‌چون تب شدید، گرفتگی صدا، ضعف، رنگ پریدگی، سرگیجه، تپش قلب، مشکلات تنفسی، کهیر، تورم در اطراف لب‌ها یا چشم‌ها و تغییرات رفتاری باشد.

بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفلوآنزا

چنانچه امکان دسترسی به واکسن موجود است، هر فرد باید تا ماه اکتبر و پیش از شروع فصل شیوع آنفلوآنزا نسبت به دریافت آن اقدام کند، اما واکسینه شدن در ماه ژانویه و بعد از آن نیز ممکن است.

کد خبر 448919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.