سرماخوردگی از بروز بیماری کرونا جلوگیری می‌کند؟

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که سرماخوردگی معمولی می‌تواند از بدن افراد در برابر بیماری کووید-۱۹ محافظت کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر سرماخوردگی بر پیشگیری از ابتلای بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها نمونه خون ۲۶ فرد بهبود یافته از بیماری کرونای خفیف تا متوسط را با نمونه خون ۲۱ فرد سالم مقایسه کردند. نمونه خون این افراد بین ۶ تا ۱۰ سال پیش جمع‌آوری شد؛ بنابراین در آن زمان این افراد در معرض ویروس کووید -۱۹ قرار نداشتند.

در این پژوهش تمرکز محققان بر سلول‌های حافظه B بود که عمر طولانی داشته و هنگامی که پاتوژنی را تشخیص دهند، برای نابودی پاتوژن، آنتی بادی تولید می‌کنند و سپس آن را برای آینده به خاطر می‌سپارند. محققان با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند سلول‌های B که پیش از این با کروناویروس‌های عامل بیماری سرماخوردگی مقابله کردند، می‌توانند ویروس کووید -۱۹ را تشخیص دهند؛ بنابراین هر فردی که تا کنون به ویروس کرونای عامل سرماخوردگی معمولی آلوده شده باشد تا حدودی در برابر ویروس کووید -۱۹ ایمن می‌شود. همچنین افرادی که به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شوند، ممکن است تا مدت طولانی و حتی تا پایان عمر خود دچار این بیماری نشوند.

علاوه بر این پژوهشگران دریافتند که ویروس کووید -۱۹ سلول‌های حافظه B را تحریک می‌کند؛ بنابراین سلول‌های ایمنی آمادگی لازم برای مقابله مجدد با ویروس کرونا را خواهند داشت. محققان با بررسی نمونه خون افراد بهبود یافته از بیماری کرونا متوجه شدند که خون بسیاری از آن‌ها دارای مقدار زیادی سلول‌های حافظه B است که می‌توانند ویروس کووید -۱۹ را تشخیص دهند و برای مقابله با آن به سرعت آنتی بادی تولید کنند.

به گفته محققان از آنجایی که سلول‌های حافظه B ده‌ها سال فعال هستند می‌توانند به مدت طولانی از بهبودیافتگان بیماری کووید -۱۹ در برابر عفونت‌های بعدی محافظت کنند؛ البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود  تا نتایج این پژوهش تایید شود. علاوه بر این لازم است مشخص شود که آیا وجود سلول‌های حافظه B در خون افراد باعث خفیف‌تر شدن علائم و کوتاه‌تر شدن دوره بیماری می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله mBio منتشر شده است.

کد خبر 448914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.