شرکت توانیر خریدار انحصاری برق نخواهد بود

با تصمیم هیأت وزیران بعد از این مصرف کنندگان بزرگ برق ۵ مگاوات و بالاتر، برق‌شان را از بازار بورس انرژی دریافت می‌کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اتاق ایران، «شرکت توانیر دیگر خریدار انحصاری برق نخواهد بود»؛ این بخشی از گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو است. اردکانیان می‌گوید: مصرف کنندگان بزرگ برق یعنی ۵ مگاوات و بالاتر، برق‌شان را از بازار بورس انرژی دریافت می‌کنند و شرکت توانیر دیگر منحصراً خریدار برق نخواهد بود؛ این پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی و دستگاه‌های مرتبط بود که در جلسه هیأت وزیران تصویب شد.

به‌گفته اردکانیان عرضه برق در بازار بورس انرژی کمک بزرگی هم به تولیدکنندگان است تا مطالباتشان را سریع‌تر دریافت کنند و هم اینکه مصرف‌کنندگان قیمت‌های مناسب‌تری در این بازار عایدشان می‌شود.

‌به گفته وزیر نیرو بیش از ۶۰ درصد تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت توانیر خریدار انحصاری برق است؛ تولید کننده‌ها برای دریافت پول برقی که به شرکت توانیر می‌فروشند، تابع قیمت‌های تکلیفی هستند و وجه‌شان به موقع پرداخت نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: بخش خصوصی از اینکه دریافت وجه‌شان با فاصله زمانی زیادی صورت می‌گیرد گله‌مند بودند؛ بنابراین ما از بدهکاران عمده در این عرصه بودیم.

بارها بخش خصوصی از قیمت‌های دستوری و تبعات آن گفته‌اند و انحصار خرید برق؛ حالا وزیر نیرو از پایان انحصارها در صنعت برق خبر می‌دهد. حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم دراین‌باره می‌گوید: با پیگیری کمیسیون انرژی اتاق ایران و حمایت هیأت رئیسه اتاق طی جلساتی که در کمیته‌های مختلف دولت انجام شد، برای اولین بار انحصار خرید برق از دولت خارج شد بعد از این مصرف کنندگان می‌توانند در بورس انرژی از تولیدکنندگان بخش غیر دولتی و خصوصی برق خریداری کنند.

به گفته صالحی این موضوع در آینده‌ای نزدیک به معنی آزاد سازی بخش قابل توجه‌ای از اقتصاد برق خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح می‌کند: حضور اتاق ایران در کارگروهی با حضور نماینده بورس و وزارت نیرو جهت تعیین کف قیمت بورس (تبصره ٢) در اول هر سال، دستاورد تضمین کننده حرکت به سمت آزاد سازی قیمت برق مصارف بالای ٥ مگاوات در آینده است.

کد خبر 448868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.