زالو درمانی برای کرونا موثر است؟ 

یک دکترای تغذیه دام، طیور و آبزیان درباره تاثیر زالو درمانی برای کاهش عوارض ناشی از بیماری کرونا و درمان این بیماران، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کرونا ویروس سال‌ها با انسان‌ها خواهد ماند؛ بنابراین بسیار مهم است که زندگی خود را بدون هراس از این بیماری ادامه دهیم. برخی محققان معتقد هستند زالو درمانی می‌تواند به درمان عوارض ایجاد شده توسط کرونا کمک کند و این شیوه را نوعی ضدعفونی کردن بدن می‌دانند. روسیه، کانادا، چین و چند کشور دیگر در مورد ارتباط بین زالو درمانی و درمان کرونا تحقیقاتی انجام داده و مقاله‌هایی نیز در این مورد منتشر کرده‌اند. در این زمینه با سعید صفوی پور، دکترای تغذیه دام، طیور و آبزیان، عضو انجمن زالو درمانی انگلستان و انجمن جهانی زالو و عضو شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

چگونه می‌توانیم از زالو درمانی در دوران اپیدمی کرونا استفاده کنیم؟

پژوهشگران معتقد هستند اگر از زالو در مراحل درست و شرایطی که لازم است استفاده شود می‌تواند برای کاهش عوارض ناشی از بیماری کرونا مؤثر باشد؛ البته آن‌ها توصیه می‌کنند که این درمان‌ها باید زیر نظر پزشک، در شرایط و موارد خاص استفاده شود. نظر محققان و متخصصان طب زالو درمانی این است که این شیوه باید حداقل بین پنج تا ۱۰ جلسه برای هر فرد انجام شده و سپس بیمار آن را تکرار کند. در حقیقت زالو درمانی برای بدن به عنوان نوعی ضدعفونی کننده عمل کرده و نقش موثری در کاهش عوارض ناشی از بیماری کرونا خواهد داشت.

هیرودین موجود در بزاق زالو چگونه در درمان بیماران کرونا کمک می‌کند؟

نتایج اولین تحقیقاتی که روی بیماران کرونایی انجام شد نشان داد که کووید ۱۹ می‌تواند باعث ایجاد لخته خون و سکته مغزی شود. هیرودین موجود در بزاق زالو که یک پپتید است و از ۶۵ اسید آمینه حاوی سه پیوند دی سولفید تشکیل شده است، با مهار آنزیم پروتئاز با نام ترومبین، لخته شدن خون را متوقف می‌کند.

در شرایط عادی ترومبین فیبرینوژن محلول (گلیکوپروتئین موجود در پلاسمای خون) به فیبرین نامحلول تبدیل می‌شود و این پروتئین‌های رشته‌ای و غیرکروی به هم پیوند می‌خورند تا پلاکت‌های خون را به دام بیندازند، رگ‌های خونی آسیب دیده را وصل کنند و سبب ایجاد لخته شوند. همچنین هیرودین موجود در بزاق زالو یک ماده ضد انعقاد بسیار قوی است که در درمان کرونا ویروس کمک می‌کند.

آیا درمان کرونا ویروس با زالوی طبی امکان‌پذیر است؟

امروزه توسعه روش‌های درمانی طب سنتی مؤثر می‌تواند مهم‌ترین عارضه عفونت کرونا ویروس را که منجر به مرگ افراد می‌شود کاهش دهد. در برخیبیماران مبتلا به عفونت COVID-19، نارسایی تنفسی و سکته‌های مغزی یا قلبی بروز می‌کند. زالوی طبی که دارای حدود ۳۰ نوع آنزیم و پلی پتتید است، اثر درمانی مؤثر بر لخته‌ها دارد؛ این اثرات ضد انعقادی و ترومبولیتیک قوی می‌تواند از بروز عوارض شدید کرونا پیشگیری کرده و از مرگ بیماران جلوگیری کند.

در بیماری کرونا، هیرودین چه تأثیری بر عملکرد ریه‌ها دارد؟

دانشمندان چینی از مؤسسه بیوتکنولوژی پکن دریافته‌اند که در مرحله اولیه داروی هپارین ضد انعقادی برای درمان کرونا ویروس استفاده شده و عفونت کرونا ویروس باعث عوارض ثانویه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده است؛ در نتیجه آن‌ها ملزم به استفاده از درمان‌های طبیعی مانند زالو در درمان کووید ۱۹ شدند. این تحقیقات در نشریه medRxiv در ماه می ۲۰۲۰ چاپ شده است و مشاهدات چینی‌ها با درمان زالو نشان داده که عملکرد ریه با حل لخته‌های خون بهبود یافته و کاهش التهاب را همراه داشته است.

مزیت زالو درمانی در درمان بیماری کرونا نسبت به مصرف داروهای هپارین چیست؟

عملکرد هیرودین به هیچ وجه وابستگی خاصی ایجاد نمی‌کند و آنتی ترومبین III که یک سازنده هپارین است در هیرودین موجود در بزاق زالو وجود داد؛ بنابراین هیرودین را می‌توان در بیماران مبتلا به کمبود آنتی ترومبین III تجویز کرد. همچنین هیرودین به دلیل ویژگی‌های ساختاری و وزن مولکولی کم می‌تواند ترومبین را مسدود کند و عملکرد بهتری نسبت به داروهای ضد انعقادی موجود در بازار داشته باشد. ‌

کد خبر 448863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.