پروتکل‌هایی که در بهارستان فراموش شده‌اند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم:

شهریاری: تصمیمات ستاد کرونا ضمانت اجرایی داشته باشد

حسینعلی شهریاری با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها گفت: مشکل شیوع گسترده ویروس کرونا هم به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و هم به کوتاهی ستاد مبارزه با کرونا برمی‌گردد که تصمیماتش ضمانت اجرایی ندارد. وقتی مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند ستاد کرونا باید تصمیماتی بگیرد که اجرایی شود نه اینکه همچون برخی کشورها همه چیز به امید خدا رها شود.

وی ادامه داد: از ابتدای هفته برخی مشاغل و همچنین مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد اما آیا تغییری در آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا رخ داد؟ علت این است که تصمیمات ستاد کرونا ضمانت اجرایی ندارد و همه چیز در حد حرف باقی می‌ماند. وقتی شرایط آنقدر حاد شده که دیگر حضور کارکنان در محل کار معنا ندارد و باید دورکاری اعمال شود یا اینکه نباید افراد را برای رفتن در صف گرفتن کد بورسی ترغیب کرد.

شهریاری افزود: به نظر می‌رسد تنها کسی که پروتکل‌های بهداشتی را به درستی اجرا می‌کند مقام معظم رهبری هستند که ایشان نیز تمامی اختیارات را به ستاد کرونا داده‌اند، این بدان معناست که تصمیمات این ستاد فراقانونی بوده و همگی قابلیت اجرایی شدن دارد پس انتظار می‌رود که رئیس ستاد کرونا تصمیمات را به گونه‌ای اتخاذ کرده که ضمانت اجرایی داشته باشد. اکنون صحبت بر سر حفظ جان مردم است که نباید به خاطر برخی سهل‌انگاری‌ها و سو مدیریت‌ها از بین بروند.

بی توجهی نمایندگان مجلس به کرونا

بیش از هشت ماه است که تبعات شیوع کرونا کشور را درگیر خود کرده است و بنا بر پیش بینی‌ها و گزارشات ارسالی پاییز وحشتناکی در پیش داریم. اما بر اساس گزارشات وزارت بهداشت و درمان روز گذشته ۱۶ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۸۲۰ نفر از آنها بستری شدند که با این حساب مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر رسید.

در این روزهای کرونایی یکی از اماکنی که به رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا کم‌توجه یا بی‌توجه است را می‌توان مجلس شورای اسلامی دانست. بر اساس بررسی‌ها، تاکنون ۳۴ نماینده مجلس به کرونا مبتلا شده‌اند.

درخواست ۱۸ نماینده برای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی از کلید خوردن تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه خبر داد و افزود: درخواست من و ۱۷ نفر از نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص از مجتمع فولاد مبارکه تحویل هیئت رئیسه شده که برای بررسی به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع خواهد شد.

وی افزود: بررسی دلایل کاهش حجم صادرات، عملکرد مالی و انتصابات خلاف قانون، افزایش هزینه‌های تولید، توزیع رانت، انعقاد قراردادهای پر ابهام، پرداخت حقوق‌های نجومی و مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید در مجتمع فولاد مبارکه و کلیه شرکت‌های زیر مجموعه از سال ۹۷ تا کنون از محورهای این تحقیق و تفحص است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجتمع فولاد مبارکه از سال ۹۷ با مشکلات بسیاری مواجه شده است، گفت: برخی تخلفات و سو مدیریت‌ها و همچنین فسادهای احتمالی در انعقاد قراردادها از جمله دلایل بروز این مشکلات است.

نادری: برگزاری کنکور نظام قدیم یک سال دیگر تمدید شود

احمد نادری نماینده تهران در مطلبی در صحفه توئیتر خود نوشت: «در حال تهیه گزارش نهایی وضعیت مشمولان کنکور نظام قدیم هستم و بعد از بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه، آن را به کمیسیون ارائه خواهم کرد. ‏

آمار دولت با آماری که ما داریم متفاوت است با توجه به شواهد موجود، برگزاری این کنکور یک سال دیگر باید تمدید شود و همین دستور کار را پیگیری خواهم کرد.»

حدود یک ماه پیش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که با تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم موافق نیست؛ آن زمان احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت و گو با ایسنا درباره این جلسه گفته بود: «رئیس سازمان سنجش این توضیح را داد که بسیاری از متقاضیان کنکور نظام قدیم کسانی هستند که در چند سال گذشته در کنکور شرکت کرده و اگر قرار باشد سال آینده هم سوالات جداگانه ای برای نظام قدیم طراحی شود از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جا می‌مانیم و باید مجدداً سوال طرح کنیم.»

وی افزود: رئیس سازمان سنجش این توضیح را داد که متقاضیان کنکور نظام قدیم ۸۰ هزار نفر بوده که ۶۰ هزار نفر آنها برای رشته علوم تجربی هستند. لذا از کمیسیون درخواست شد که با تمدید برگزاری کنکور نظام قدیم موافقت نشود چون چند سال به آنها فرصت داده شده است. کمیسیون با این توضیحات موافقت کرد که کنکور نظام قدیم تمدید نشده و کسانی که متقاضی شرکت در کنکور هستند به شیوه دیگر عمل کنند مثلاً کنکور نظام جدید را شرکت کنند.»

بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی آسیب جدی بر سلامت جامعه می‌زند

محمد صالح جوکار با اشاره به ضرورت توجه جدی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: آنچه که امروز برای جامعه ضروری است توجه جدی به پروتکل‌های بهداشتی است. امور جاری زندگی مردم و ادامه فعالیت‌های تولیدی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد. اگر مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی تلقی کنند می‌توانند امور روزمره خود را با کمترین مخاطره انجام دهند و همچنین زنجیره شیوع این بیماری را قطع کنند.

وی گفت: اگر مردم در این شرایط قصد داشته باشند تا به کارهای غیرضروری بپردازند و به رعایت توصیه‌های بهداشتی و پروتکل‌های ابلاغی توجهی نداشته باشند تبعات آن به نفع هیچکس نیست.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه ما در یک کشتی هستیم که هم در منافع آن و هم در ضرر آن شریک هستیم. اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم به نفع همه افراد است، اما اگر نسبت به رعایت آن بی‌توجه باشیم آسیب جدی به همه افراد جامعه وارد می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود باید از مسافرت‌های غیرضروری جلوگیری شود. رفت و آمدها و ترددهای غیرضروری به ضرر همه افراد جامعه است.

وی ادامه داد: رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی منجر به شیوع بیشتر این بیماری شده و شاید کنترل آن را از دست ما خارج کنند ما به پاس قدردانی از زحمات کادر درمانی و پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با این بیماری ایستاده‌اند باید رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیریم.

انتقاد از روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور

علیرضا سلیمی در خصوص صحبت‌های رئیس جمهور در راستای تلاش وزارت امور خارجه و سایر نهادها برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: طرح این موضوع قابل تأمل است زیرا اگر چنین موضوعی در قالب دستور انجام شده، باید خیلی زودتر از اینها به نتیجه می‌رسید.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر در گذشته این اقدامات شده و اکنون طرح این موضوع تاکید مجدد بشمار می‌رود، باید پاسخ داده شود چرا بیشتر تلاش نشده زیرا مشکلات متعددی برای مردم ایجاد شده است. بر این اساس می‌توان گفت افرادی که در این راستا کوتاهی یا غفلت کرده‌اند لیاقت داشتن مسئولیت را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: چنین رویه‌ای نشان می‌دهد دولت با مردم صادقانه صحبت نکرده است زیرا آنها عامل شکست تحریم را مذاکره می‌دانستند و تاکید کردند با زبان مذاکره باید با دنیا صحبت کرد اما از ظرفیت‌های داخلی غفلت شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جریان روند برگزاری مذاکرات برجامی صحبت از ۱۱۰ الی ۱۸۰ میلیارد پول بلوکه شده بود تا مردم با این مذاکرات همراهی کنند اما به نظر نمی‌رسد رقم این پول‌ها در این حد باشد.

کد خبر 448846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.