صف آرایی نمایندگان علیه رئیس جمهور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اینجا به بررسی اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت‌های جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته می‌پردازیم.

جلسه سران قوا هفته گذشته به طور ناگهانی لغو شد محمدباقر قالیباف یک روز قبل از برگزاری جلسه سران قوا، یعنی روز یکشنبه از بیمارستان امام خمینی (ره) تهران بازدید کرد و در این بازدید وارد بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی شد. بعد از این یکشنبه شب خبر آمد که جلسه روز دوشنبه سران قوا که با دعوت حسن روحانی رئیس جمهوری تنظیم شده بود لغو شده است. خیلی زود رسانه‌های منتقد دولت خبر دادند که علت این تصمیم ناگهانی نگرانی رئیس جمهوری از ابتلای ویروس کرونا بوده است. علی ربیعی سخنگوی دولت این موضوع را تأیید کرد. برگزار نشدن جلسه سران قوا به دلیل حضور رئیس مجلس در بخش بیماران بدحال کرونایی بیمارستان امام خمینی (ره) واکنش‌هایی را همراه داشت برخی نمایندگان روحانی را به عنوان فردی که خود را در قصر خودساخته حبس کرده، اثبات کرده در تراز رئیس‌جمهوری نیست و در دوران دفاع مقدس نیز از سنگر خارج نشده تلقی کردند.

لغو نشست سران قوا با وجود مشکلات مردم خلاف قانون اساسی است

احمد حسین فلاحی در واکنش به لغو یکطرفه نشست سران قوا از طرف رئیس جمهور پس از حضور رئیس مجلس در بیمارستان امام خمینی (ره)، گفت: حضور مسئولان در میان مردم یکی از توصیه‌های مهم مقام معظم رهبری است که برخی مسئولان از جمله رئیس جمهور به آن عمل نمی‌کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور در پیشگاه قانون اساسی قسم یاد کرده که دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشد، افزود: لغو نشست سران قوا در شرایطی که مردم با مشکلات بسیاری مواجه هستند، خلاف قانون اساسی است.

وی یادآور شد: رئیس جمهور حتی در زمان رأی اعتماد به وزرا نیز در مجلس حاضر نشد و در طول چند ماهی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد به بهانه شیوع کرونا در برابر نمایندگان ملت پاسخگو نبوده است.

فلاحی با اشاره به آیه شریفه قرآن کریم که تأکید دارد هر کجا باشید مرگ شما را در می‌یابد، اگر چه در بناهای استوار و بلند باشید؛ لذا سرنوشت همه ما در دست خداوند متعادل است و اگر در این شرایط سخت به فکر مردم نباشیم و در پشت درهای بسته قرار گیریم تضمینی برای در امان بودن شما وجود ندارد گفت: بنابراین رئیس جمهور باید به فکر مردم باشد و حداقل جلسات تصمیم‌گیری را به صورت منظم تشکیل دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: مجلس یازدهم با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا حتی یک روز هم کار خود را تعطیل نکرده و نمایندگان همواره در میان مردم حضور داشته و خواهند داشت و این رویه‌ای است که به هیچ عنوان در مجلس قبل و دولت وجود نداشته است.

رئیس جمهور ۸ ماه است از کاخش خارج نشده و از پشت صحنه، مشکلات را نظاره‌گر است

علی اصغر عنابستانی با انتقاد از لغو یکطرفه نشست سران قوا توسط رئیس‌جمهور، گفت: اگر علت لغو نشست به دلیل حضور دیروز دکتر قالیباف در بیمارستان باشد باید به حال کشوری افسوس خورد که ایشان رئیس‌جمهورش است.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس یازدهم، اقدام شایسته دکتر قالیباف برای حضور در بیمارستان امام خمینی (ره) را مایه دلگرمی کادر درمان و مردم دانست و افزود: رئیس‌جمهور آنقدر جان عزیز است که نشست سه نفره‌ای را که در آن فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی به طور کامل رعایت می‌شد را به دلیل حضور رئیس مجلس در بیمارستان لغو کرده و این اقدام به معنای ترجیح حفظ جان رئیس جمهور بر جان مردم است.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور حفظ جان خود را بر جان مردم برخلاف سوگندی که خورده مقدم دانسته است، ادامه داد: نمی‌گوییم آقای رئیس جمهور خود را به کشتن بدهد بلکه باید اهل خطر و ریسک و همراه، همگام و کنار مردم باشد. چگونه است که رؤسای دو قوه قضائیه و مقننه در شرایط فعلی جلسات و نشست‌ها را تعطیل نکردند و حتی در بازدید میدانی حضور می‌یابند و همچنین فعالیت مدارس، دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها برقرار است اما رئیس جمهور آنقدر جان عزیز است که از حضور در نشست سه نفره امتناع می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با بیان اینکه حفظ جان رئیس‌جمهور از جان مردم، کارمندان و کادر درمانی مهم‌تر نیست، گفت: مسئولان در کنار رعایت پروتکل‌ها نباید وظایف اصلی خود را فراموش کنند در اینکه حفظ جان مردم بر ما واجب است هیچ گونه تردیدی نیست و اینکه حفظ جان خودمان را بر جان مردم مقدم بدانیم به هیچ وجه منطقی و درست نیست.

عنابستانی با اشاره به حضور نیافتن رئیس جمهور در نشست رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت، افزود: ایشان دو مرتبه در جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی حضور نیافت و با این اقدام به تمامی اخلاقیات پشت پا زد البته تعبیر ما از این اقدام، جان عزیز بودن رئیس جمهور است و این نقطه تفکر خطرناکی است که در ایشان وجود دارد و به تفکر لیبرالیستی ایشان باز می‌گردد در حالی که اگر به این شکل می‌خواستیم در ۸ سال دفاع مقدس بجنگیم یک نفر از فرماندهان ما نباید در خط مقدم و در تیررس بمباران دشمن حضور می‌یافت؛ فرماندهان در خط مقدم حضور می‌یافتند و جان خود را سپر رزمندگان می‌کردند و آن چیزی که عشق فرماندهان زمان جنگ را در دل رزمندگان و مردم زنده کرد و حرفشان را با دل و جان پذیرا بودند پیشگامی آنها در عرصه خطر بود.

سخنگوی فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه رئیس جمهور ۸ ماه است از کاخش خارج نشده، تصریح کرد: وضعیت کرونا در کشور بحرانی است و هر چند رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد مقابله با شیوع کرونا باید در خط مقدم باشد اما از عجایب روزگار است که به جای پیگیری امور در پشت خط به مسئولان دستور می‌دهد البته ایشان زمانی که در جنگ بود مانند برخی مسئولان به دنبال مدیریت جنگ در پشت خط مقدم بود و در واقع رئیس ستاد و کمیته عقب نشینی در جنگ بود.

لغو نشست سران قوا توسط رئیس‌جمهور در شرایط سخت اقتصادی زیبنده نیست

احمد راستینه، از لغو یکطرفه نشست سران قوا توسط رئیس جمهور انتقاد کرد و با تشکر از دکتر قالیباف برای حضور در بیمارستان امام خمینی (ره) به منظور بررسی روند رسیدگی به مبتلایان کرونا و مشکلات کادر درمان، گفت: نمایندگان از نخستین روزهای فعالیت مجلس یازدهم بدون نگرانی و دغدغه از ابتلا به کرونا در تمامی نشست‌های صحن و کمیسیون‌ها حضور یافتند و مجلس حتی علیرغم ابتلای تعدادی از نمایندگان به ویروس کرونا فعالیت‌های خود را تعطیل نکرد زیرا وظیفه‌اش پیگیری مطالبات مردم و رصد مشکلات جامعه است و نمایندگان متعهد هستند امورات مردم را پیگیری کنند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس یازدهم، افزود: همانطوری که مجلس یازدهم در شرایط بحرانی کرونا فعالیت‌های خود را تعطیل نکرد از تمامی دستگاه‌های اجرایی هم انتظار این کار می‌رود البته در حال حاضر بخشی از فعالیت‌های دستگاه‌ها برقرار است اما از رئیس‌جمهور انتظار داشتیم امروز که به شدت نیازمند هماهنگی و تصمیمات عاجل برای حل مشکلات مردم هستیم نشست هماهنگی سران قوا را به هیچ عنوان لغو نمی‌کرد.

وی ادامه داد: این اقدام رئیس‌جمهور در اذهان مردم به هیچ وجه زیبنده نیست و از رئیس‌جمهور انتظار داشتیم نه تنها این نشست را تعطیل و لغو نمی‌کرد بلکه با پیگیری‌های مستمر در جلسات به صورت ویژه و فشرده‌تر برای حل موضوعات مردم حضور می‌یافت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: البته این حضور نیافتن برای نخستین بار اتفاق نیفتاد بلکه ایشان حتی در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی خود هم حضور پیدا نکرد و دلیل حضور نیافتن را نگرانی از ابتلا به کرونا اعلام کردند در حالی که رئیس و نمایندگان مجلس هم در این نشست حضور داشتند و تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی هم رعایت می‌شد.

راستینه یادآور شد: رؤسای قوه قضائیه و مقننه به صورت فشرده و با حضور میدانی در استان‌ها از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار می‌گیرند و همچنین نمایندگان مجلس هم با حضور فشرده در جلسات کمیسیون‌ها و صحن تلاش می‌کنند با تصمیم‌گیری‌های به هنگام و به موقع بخشی از مشکلات مردم را حل و فصل کنند و از رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت و ستاد مقابله با کرونا هم همین انتظاروجود دارد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس یازدهم افزود: امیدواریم آقای روحانی در ماه‌های پایانی دولت روش و نگرش خود را اصلاح کند و با عملکرد خود زحمات بی شائبه بخش زیادی از دولتمردان را زیر سوال نبرد.

مجلس خلأ حضور روحانی در بین مردم را پر کرده است

علی حدادی، در واکنش به حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا به دلیل نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از بخش بیماران کرونایی بیمارستان امام خمینی (ره)، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه دارند در میدان مبارزه با کرونا در کنار کادر درمان و مردم باشند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس‌جمهوری نیز در این شرایط موظف است که در کنار مردم قرار بگیرد و با آن‌ها همراهی کند. لذا در شرایطی که رئیس‌جمهور به وظیفه میدانی خود عمل نمی‌کند نباید نظارت‌های میدانی رئیس و نمایندگان مجلس را مورد هجمه قرار دهد.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس با روحیه انقلابی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم و کادر درمانی بیمارستان امام (ره) حاضر شدند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس نیز در حوزه‌های انتخابیه خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دیدار مردمی دارند. بنده نیز روزهای اخیر با وزیر بهداشت درباره مشکلات مردم در حوزه سلامت جلسه‌ای داشتم.

حدادی یادآور شد: قرار نیست که ما در خانه بنشینیم و نظاره‌گر مشکلات روز افزون مردم باشیم. هر یک از مسئولین وظایفی دارند که باید به انجام آنها پایبند داشتند. آقای روحانی رئیس قوه مجریه است و وظایف اجرایی بر عهده دارد لذا در شرایطی که رئیس و نمایندگان مجلس خلأ حضور وی در بین مردم را پر می‌کنند، نباید گلایه کنند یا بر اقدامات مجلس خرده بگیرند. قوه مجریه همانند قوه مقننه باید در کنار مردم باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس یازدهم از روزهای نخست فعال بوده است، جلسات صحن و کمیسیون‌ها به طور مرتب برگزار شده است و نمایندگان به شکل تخصصی امورات را پیگیری کردند البته تمام این برنامه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفته است در حالی که جلسات صحن و کمیسیون مجلس دهم بعد از شیوع کرونا تعطیل یا نیمه تعطیل شدند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت نباید به بهانه شیوع کرونا از مردم فاصله بگیرد و همانند مجلس یازدهم که بر اساس روحیه انقلابی و ارزشی کنار مردم است و مطالبات مردم را پیگیری می‌کند باید با مجلس و مردم همراهی کند.

آقای روحانی پاسخگوی چرایی لغو یکطرفه نشست سران قوا باشد

سید محمد موحد با انتقاد از لغو یکطرفه نشست سران قوه توسط رئیس جمهور، گفت: آقای روحانی باید به صورت مستند و با استدلال قابل قبول به افکار عمومی پاسخ دهد که چرا در چنین شرایط بد اقتصادی نشستی با این اهمیت و حساسیت را به صورت یکطرفه لغو کرده است.

نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: این نشست از قبل برنامه‌ریزی شده بود و این اقدام رئیس‌جمهور به هیچ وجه درست و معقول نبود در این رابطه می‌طلبد آقای روحانی افکار عمومی را قانع کند زیرا حق مردم و جامعه است که از رئیس‌جمهور مطالبه کند و رئیس‌جمهور وظیفه دارد که به این موضوع به صورت دقیق پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت و ستاد مقابله با کرونا باید در جامعه و مراکز درمانی حضور یابد و از نزدیک در جریان مشکلات مردم و کادر درمانی قرار گیرد، ادامه داد: ایشان به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا باید بیشتر در بین مردم حضور یابد البته ممکن است بگوید به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا تشخیص می‌دهم حضور نیابم اما در شرایط کنونی انتظار و توقع مردم از سران قوا این است که در مسائل کلی کشور حضور بیشتری داشته باشند و گام‌های بلندی برای رفع مشکلات کشور بردارند.

نماینده مردم شهرستان‌های لنده، بهمئی، کهگیلویه و چرام در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه مجلس در شرایط بحرانی کرونا به هیچ وجه فعالیت‌های خود را تعطیل نکرده است، ادامه داد: اگر چه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس به کرونا مبتلا شدند و این موضوع مایه نگرانی است اما تعطیل نکردن فعالیت‌های مجلس نشان از عمق مسئولیت‌پذیری نمایندگان نسبت به مردم، جامعه، کشور و انقلاب دارد.

موحد با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی وظیفه و تکلیف است اما به معنای تعطیل کردن کشور نیست، گفت: هر مسئولی در حوزه خود باید احساس مسئولیت کند و نباید با تعطیل کردن فعالیت‌ها امورات مردم را تعطیل و آنها را متضرر کنیم؛ در حال حاضر تبعات شیوع کرونا را در جامعه، اقتصاد، فرهنگ و زندگی مردم در ابعاد مختلف شاهد هستیم و به طور قطع گام‌های ما به عنوان مسئولان نظام جمهوری اسلامی در  میدان رفع این مشکلات باید بلندتر از آن چیزی باشد که توقع و انتظار می‌رود.

قیمت بنزین تغییر می‌کند؟

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر به موضوع تغییر قیمت در یارانه بنزین واکنش نشان داد.

شریعتی در این رابطه نوشت: به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام می‌کنم هیچ طرحی در مجلس یازدهم برای تغییر در قیمت‌های یارانه‌ای و آزاد بنزین در دستور کار نیست. طرح ‎سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار فقط دنبال باز توزیع عادلانه تر بنزین یارانه‌ای از خودرو به خانوار است تا خانوارهای فاقد خودرو نیز بهره ببرند.

وی افزود: ‏ متن منتشر شده در برخی رسانه‌ها، طرح قدیمی مجلس دهم است که در اول مجلس یازدهم قبل از تشکیل کمیسیون‌ها و بدون اصلاح متن فقط برای تسریع در اخذ نوبت اعلام وصول، مجدداً ثبت شد تا بعد در کمیسیون و صحن اصلاح شود. الان پیش‌نویس گزارش ‎کمیسیون انرژی تنظیم شده است که دو هفته دیگر به صحن کمیسیون می‌آید.

کد خبر 448845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.