زاینده‌رود نیازمند نگاه ملی و دور از تنش‌های بین استانی است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید با القای نگاه ملی به زاینده‌رود میان مسئولان کشوری و مردم استان‌های همجوار، به دور از تحرکات آسیب‌زا، اقدامات موازی، رفتارهای افراطی و تنش‌زا و اظهارنظرهای غیرتخصصی، سعی در جاری بودن زاینده‌رود داشته باشیم.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اصفهان براساس طومار شیخ‌بهایی حقابه خود را از زاینده‌رود دارد اظهار کرد: با این وجود اصفهان سالهاست که از حق خود محروم مانده و مادی‌های شهر خشک هستند.

وی افزود: مطالبه اصفهان برای تحقق حقابه خود منحصر به فضای سبز نیست بلکه عمده فضای سبز اصفهان سالهاست از طریق خرید پساب آبیاری شده و دغدغه اصلی حفظ میراث طبیعی و درختان مسیر ناژوان تا سامان است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این درختان با نرسیدن آب آسیب جدی خواهند دید و هویت اصفهان و چهارمحال و بختیاری از آنجایی که با طبیعت بکر این دو استان گره خورده تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: باید با القای نگاه ملی به زاینده‌رود میان مسئولان کشوری و مردم استان‌های همجوار، به دور از تحرکات آسیب‌زا، اقدامات موازی، رفتارهای افراطی و تنش‌زا و اظهارنظرهای غیرتخصصی سعی در جاری بودن زاینده‌رود داشته باشیم.

محمدی ادامه داد: اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید مطالبات و دغدغه شهروندان در حوزه‌های مختلف را مطرح و از آن حمایت کنند و بدیهی است که جاری بودن زاینده‌رود یکی از همین خواسته‌هاست.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری به‌واسطه مسئولیتی که در قبال حفظ منابع طبیعی اصفهان دارد، به عنوان یکی از بهره‌برداران زاینده‌رود محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر خشک ماندن زاینده‌رود صدمات جبران ناپذیری به شهر اصفهان وارد می‌کند؛ مدت‌هاست که آب در بستر مادی‌های شهر جاری نمانده، فضای سبز با مشکل مواجه شده و فرونشست زمین معضلات جدی برای شهر ایجاد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تبعات خشک ماندن زاینده‌رود سبب شد پس از تشکیل کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر، کارگروه تخصصی آب نیز ذیل این کمیسیون تشکیل و مطالبات مردم را دنبال کند.

وی اظهار کرد: صاحبنظران دانشگاهی، فعالان مدنی و سازمان‌های مرتبط با حوضه آبریز زاینده‌رود مانند مسئولان محیط زیست، آبفا و آب منطقه‌ای استان و مدیران شهری در این کارگروه حضور یافتند و با مشارکت سازمان محیط زیست استان، سعی شد همبستگی و اتحاد میان فعالان مدنی درخصوص ابعاد مختلف موضوع آب در چهار استان ذی‌نفع ایجاد شود.

محمدی افزود: ارتباط خوبی میان فعالان مدنی اصفهان با یزد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری ایجاد و از آن‌ها برای حضور در اصفهان دعوت شد؛ تیم‌هایی نیز از سوی کارگروه آب شورای شهر اصفهان به این استان‌ها اعزام شدند تا این همبستگی بیشتر نمایان شود.

وی پیگیری مطالبات بحق و جبران خسارات ناشی از سوءمدیریت ملی، منطقه‌ای و استانی، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مطالبات و هماهنگ کردن تلاش و فعالیت فعالان مدنی و صاحبنظران در مسیر درست و نیاز اصلی حوضه آبریز و تلاش در جهت رفع مشکلاتی که خشک ماندن زاینده‌رود برای کلانشهر اصفهان و کشاورزان شرق شهرستان ایجاد کرده بود را از دیگر اقدامات کارگروه آب شورای شهر اصفهان دانست.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: برای پیگیری حقابه زیست محیطی زاینده‌رود نیز ۱۸ مهرماه سال گذشته و در روز نکوداشت زاینده‌رود ویژه برنامه‌هایی برگزار شد تا گامی در جهت فرهنگسازی برای تحقق این مطالبه مردم اصفهان باشد؛ البته به دلیل شیوع کرونا برنامه‌های روز نکوداشت زاینده‌رود امسال غیرحضوری اما گسترده و ملموس برگزار می‌شود.

وی افزود: در این راستا پویش مردمی برای جاری بودن زاینده‌رود و اعلام اعتراض به مسئولان ذی‌ربط در این خصوص از طریق برگزاری نشست‌های رسانه‌ای و میزگردهای کارشناسی تشکیل شده و ادامه خواهد داشت.

محمدی تصریح کرد: امیدواریم با مجموع این اقدامات مظلومیت کهنه حوضه آبریز زاینده‌رود به پایان برسد تا شاهد احیای تالاب گاوخونی باشیم زیرا اگر کمتر از این مطالبه محقق شود، آسیب زیست محیطی، اجتماعی و روانی درپی جاری نبودن زاینده‌رود دامنگیر تمام کشور می‌شود.

وی گفت: اگر آب به گاوخونی نرسد و خشکی آن ادامه پیدا کند، ریزگردها و ذرات ناشی از رسوبات چندین ساله با هربار وزش بادهای منطقه‌ای منتشر شده و تأثیرات نامطلوب آن حتی بر زندگی شهروندان استان‌های دیگر مانند تهران تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: جلساتی که میان استان‌های بهره‌بردار تشکیل شده یقیناً برای سرنوشت زاینده‌رود بی‌تاثیر نبوده، ارتباط میان استان‌ها را تقویت کرده و تنش‌ها را کاهش داده است.

وی تاکید کرد: باید در نتیجه این تعامل و تصمیم‌گیری‌ها در سایه دوستی و هم میهنی با هرگونه سوءمدیریت حاکم بر حوضه زاینده‌رود مقابله کرد زیرا زاینده‌رود اکنون قربانی سوء‌مدیریت‌ها در گذشته است.

کد خبر 448792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    1 0
    جناب محمدی، این نوبت خشکاندن زاینده رود با قبلی ها متفاوت است، چون: 1- بلافاصله بعد از 2 سال با بارش استثنایی رخ داده؛ و مشخصاً به خاطر بی برنامگی محض و تصمیم خلق الساعه برای کشت تابستانه چنین کردند. 2-بر خلاف نوبتهای قبلی خشکاندن زاینده رود، الآن دست هر کسی که بخواهد به این مدیریت افتضاح اعتراض کند باز هست. در آیین نامه اجرایی تالابها (مصوب بهمن 1397)، بر اولویت دوم محیط زیست پس از شرب تأکید شده. همچنین برای ممانعت از ورود هر متر مکعب آب از جریان پایدار زاینده رود به گاوخونی هم 140 هزار تومان جریمه تعیین شده. پس اگر واقعاً با مردم و از مردم هستید، به نمایندگی از آنها از مسببین تکرار فاجعه خشکاندن زاینده رود شکایت بفرمایید.