سرانجام بازار ناآرام خودرو چه خواهد شد؟

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود. از جمله مهمترین آنها می‌توان به افزایش قیمت سیمان، تامین زمین مورد نیاز برای ساخت ۵۸ هزار واحد مسکن ملی، تولید ۱۰ تن خاویار در سال ۹۸، کاهش ۷۱ درصدی صادرات فرش دستباف از ایران و از سرگیری پروازهای ترکیه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بروز التهابات اخیر در بازار خودرو ناشی از افزایش قابل توجه نرخ ارز، تورم و کاهش عرضه اتومبیل از سوی شرکت‌های خودروسازی است که به جز کاهش عرضه اتومبیل که از سوی خودروسازی‌ها مدیریت می‌شود، دو عامل دیگر مربوط به اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی از سوی دولت است و تا زمانی که استمرار در اجرای سیاست‌های حمایتی به وجود نیاید مشکلات مرتبط با این دو عامل در صنعت خودروی ایران حل نمی‌شود.

یاور رضایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه استمرار روند رکوردشکنی‌ها در بازار ارز، طلا، سکه و بورس باعث شده بازار خودرو هم سعی کند از قافله عقب نماند، اظهار کرد: اخباری که از بازار خودرو و روند معاملات روزانه در آن به گوش می‌رسد به شدت ناخوشایند است و هر اتفاقی که در بازار خودرو افتاده محصول مدیریت غلط و ناصحیح مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

به گفته وی دولت اگر قصد دارد بازار خودروی کشور را سر و سامان دهد باید با انحصارشکنی در صنعت خودروسازی ایران بازار را آرام کند.

لطیف یاری، کارشناس دیگری از صنعت خودرو معتقد است: یکی از اعجاب‌انگیزترین اتفاقاتی که تنها در بازار خودروی ایران رخ می‌دهد، افزایش نرخ اتومبیل به رغم کاهش معاملات خرید و فروش خودرو در بازار است و همین امر باعث شده تعداد زیادی از کارشناسان خارجی علم اقتصاد نسبت به ساماندهی وضعیت بازار خودروی ایران ابراز ناامیدی کنند.

وی با بیان اینکه بازار خودرو و معاملات آن در بازه زمانی ماه‌های آینده التهابات جدیدی را تجربه خواهد کرد، تصریح کرد: بروز التهابات جدید در روند معاملات بازار خودرو و روند صعودی افزایش پرسرعت نرخ اتومبیل در حالی است که نظام اقتصادی هر روز با مشکلات جدیدی که ناشی از اجرای سیاست‌های اقتصادی ناصحیح و بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور است مواجه می‌شود.

قیمت مسکن کاهش می‌یابد

سعید موسوی پناه، کارشناس اقتصاد مسکن، در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: با توجه به کاهش میزان معاملات املاک و مستغلات با آغاز فصل پاییز باید در انتظار کاهش نامحسوس قیمت مسکن در بازار باشیم.

وی با بیان اینکه بازار به شدت نسبت به تغییر تعداد معاملات روزانه حساس شده است، اضافه کرد: افزایش یا کاهش تعداد معاملات روزانه املاک و مستغلات در شهرهای بزرگ منجر به کاهش یا افزایش آنی قیمت مسکن در همه شهرهای کشور می‌شود و همین امر نشان دهنده حساسیت بازار نسبت به تغییرات معاملاتی روزانه است.

تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت ۵۸ هزار واحد مسکن ملی

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه بسته تشویقی دولت به صاحبان زمین و واحدهای نیمه تمام ملحق شده به طرح مسکن ملی ارائه می‌شود از تأمین اراضی ۵۸ هزار واحد مسکن ملی تحت مسئولیت بنیاد از سوی سازمان ملی زمین و مسکن خبر داد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز از برنامه ایجاد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه اقدام ملی مسکن خبر داد.

محمود زاده افزود: در حال حاضر طرح اقدام ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد است و ۷۰۰ هزار واحد هم با دستگاه‌های ذیصلاح قرارداد بسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما چند اقدام کوتاه مدت در بازار اجاره انجام داده‌ایم و اقداماتی هم در تأمین مسکن میان مدت و بلندمدت مثل اجاره دار حرفه‌ای که برای همیشه اجاره داری قانونمند می‌شود، انجام داده‌ایم.

معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز درباره اقدامات انجام شده در راستای طرح اقدام ملی در سطح استان تصریح کرد: ساخت حدود ۷۰ هزار و ۷۸۰ واحد سهمیه استان است، حدود سه هزار واحد در شهر مجلسی، ۲۲ هزار و ۵۰۰ واحد در بهارستان، ۱۶ هزار واحد در فولادشهر و ۲۹ هزار و ۲۸۰ واحد در سایر شهرهای استان است که تا کنون ۶۵ هزار و ۴۹۰ نفر ثبت نام کرده‌اند، تعداد ۱۳ هزار و ۲۷۴ مورد تأیید شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس مصوبه جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا جاماندگان از ثبت‌نام وام ودیعه مسکن می‌توانند از فردا تا پایان مهرماه با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی مسکن، نسبت به ثبت‌نام برای دریافت وام اجاره اقدام کنند.

ساخت ۴۱۵۰ واحد مسکونی برای محرومان در استان اصفهان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان از ساخت چهار هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی برای محرومان در قالب تفاهمنامه‌ای توسط سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی در استان اصفهان خبر داد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز گفت: در بخش مسکن محرومان نیز سهمیه استان ۴۱۵۰ واحد است از این تعداد، ۲۶۴۵ خانوار شناسایی شده، جلسات بررسی این طرح هر پنجشنبه برگزار می‌شود و قرار است ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به این واحدها داده شود و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تعهدات خود در این بخش را عملی کنیم.

صادرکنندگان زعفران تسهیلات بانکی می‌گیرند

مدیر عامل بانک توسعه صادرات از ارائه ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات این بانک به صادرکنندگان زعفران خبر داد و گفت: این تسهیلات یک‌ساله و نرخ سود آن ۱۵ درصد است.

عضو شورای ملی زعفران از زمان برداشت نوبرانه زعفران خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است.

علی حسینی با اشاره به اینکه برداشت نوبرانه زعفران از ۱۵ مهر آغاز می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است.

وی افزود: تا زمانی که زعفران از مزارع برداشت نشود، نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به قیمت در بازار داشت.

طرح زراعت چوب ۸۰ درصد مواد اولیه صنعت چوب را تأمین می‌کند

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرد: با زراعت چوب در سطح ۳۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد می‌توان ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ کشور را تأمین کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با دعوت از کشاورزان برای کشت این گیاهان در زمان مناسب باقی مانده، پیش بینی کرد: در صورت استقبال کشاورزان حدود ۹۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در کشور تولید شود.

رئیس مرکز حراست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کارآمدی نظام اداری، نظارت بر توزیع نهاده‌ها، اجرای الگوی کشت، کرونا و پساکرونا و حفظ کاربری اراضی از برنامه‌های اساسی حراست وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: کنترل بازار به اجرای الگوی کشت برمی‌گردد که از موضوعات اساسی سال زراعی جدید است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به تولید ۲۵۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و ۱۰ تن خاویار پرورشی در سال ۹۸ گفت: امسال جهش تولید در خاویار پرورشی را پیش بینی می‌کنیم.

کد خبر 448788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.