حکومت ارزش‌های بشری بر شهر انسان‌مدار

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: شهری که متناسب با سالمند، معلول و اقشار آسیب پذیر باشد، خود به خود شهری انسان مدار نیز می‌شود.

سید مهدی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی دنیا، به خصوص کشور ما در حوزه سلامت که به یک دغدغه تبدیل شده، چاقی است که خود عامل بسیاری از بیماری‌ها است.

وی افزود: یکی از ریشه‌های چاقی نوع سبک زندگی امروز شهروندان در شهرها است، سبک زندگی که وابسته به خودرو است و در آن تحرکی وجود ندارد.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه یکی از علل اصلی ایجاد این نوع سبک زندگی، نوع شهرسازی و نحوه طراحی شهری ما است، خاطرنشان کرد: چنانچه این نوع طراحی شهری تغییر پیدا کند، سهم اتومبیل در شهرهای ما کم شود و بخشی از هزینه‌های مدیریت شهری به ایجاد فضاهای شهری برای حرکت پیاده و مسیرهای استفاده از دوچرخه، اختصاص پیدا کند، شهر دوستدار سلامت شهروندان محقق خواهد شد.

خاتمی با بیان اینکه بخش مهمی از جامعه شهری را سالمندان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: شهری که ادعا می‌کند دوستدار سالمند است باید بتواند احتیاجات این قشر از جامعه را برطرف کند، سالمندان برای حفظ سلامتی خود نیاز به پیاده روی روزانه دارند.

وی با تاکید بر اینکه اولین قدم در دستیابی به شهر دوستدار سالمند، بهبود پیاده روها است، ادامه داد: اولین نیاز یک سالمند این است که پیاده روهای خوبی در سطح شهر وجود داشته باشد و تا زمانی که پیاده روها پستی و بلندی داشته باشند، قطعاً امنیت یک سالمند در شهر تأمین نمی‌شود.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران عنوان کرد: تا زمانی که در فرهنگ ما اولویت تردد با خودرو است، به دلیل اینکه قدرت خودرو بیشتر و فرد پیاده به خصوص سالمندان آسیب پذیر تر هستند، شهر دوستدار سالمند محقق نخواهد شد.

خاتمی گفت: در برخی شهرهای دنیا به منظور راحتی عابران پیاده و کنترل تردد خودروها، چراغ‌های مخصوص برای عابران پیاده وجود دارد تا زمانی که نیاز دارند از خیابان عبور کنند، دکمه‌ای را برای روشن شدن چراغ فشار دهند و خودروهای عبوری بایستند.

وی اظهار کرد: یکی از معضلات جدی در راستای دستیابی به شهر دوستدار سالمند به طور خاص و شهر دوستدار انسان به طور کلی، کمبود فضاهای شهری به معنای واقعی است.

این استاد دانشگاه افزود: در برخی شهرهای ما، فضاهای شهری قدیمی وجود دارد اما در توسعه شهری چند دهه اخیر، کمتر به ایجاد، حفظ و گسترش این فضاهای شهری توجه شده است و بیشتر فضاهای عمومی در شهرهای ما به خودرو اختصاص پیدا کرده است.

خاتمی با تاکید بر اینکه وجود فضاهای مکث و وقوع رویدادهای مختلف از دیگر نیازمندی‌های شهروندان است، ادامه داد: این در حالی است که فضاهای شهری اصلی و کلیدی در شهرهای توسعه یافته دنیا، در حال حاضر متعلق به انسان‌ها و رویدادهای انسانی است.

وی تاکید کرد: شهری که متناسب با سالمند، معلول و اقشار آسیب پذیر باشد، خود به خود شهری انسان مدار نیز می‌شود و در این راستا تغییر تفکر مدیریت شهری و فرهنگ سازی نقش بسیار مهمی دارد.

کد خبر 448780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.