پیام تسلیت چهره‌های سیاسی درپی درگذشت استاد شجریان

محمدرضا شجریان شامواه امروز (پنجشنبه، ۱۷ مهر ماه) پس تحمل یک دوره طولانی مبارزه با بیماری به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد محمدرضا شجریان پس از سال‌ها تحمل مشقت بیماری در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت و از این پس صدای خسرو آواز ایران نام و خاطره وی را در یادها جاویدان گرداند. در ادامه به واکنش برخی از سیاسیون به درگذشت استاد شجریان می‌پردازیم:

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، یادگار امام خمینی (ره) در پی درگذشت استاد شجریان گفت: درگذشت هنرمند بزرگ و کم نظیر استاد محمدرضا شجریان را خدمت جامعه هنری کشور و دوستداران ایشان و به خصوص خانواده محترم آن مرحوم به ویژه فرزند گرامی شأن جناب آقای همایون شجریان تسلیت عرض می‌نمایم. بی شک نام و آوازه ایشان فراتر از زمانه ما و در پهنه‌ای وسیع‌تر از جغرافیای ما باقی خواهد ماند. از خدای متعال غفران واسع را برای ایشان مسالت دارم.

حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه‌ای، دبیرکل حزب نیروهای خط امام (ره) به مناسبت رحلت استاد آواز ایران محمد رضا شجریان گفت: و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام" درگذشت استاد برجسته و هنرمند بی‌بدیل، مرحوم "محمدرضا شجریان"، موجب تأسف و تأثر گردید. آن مرحوم که در خانواده‌ای اهل معرفت و خادم قرآن بالید، عمر خود را وقف خدمت به فرهنگ و موسیقی و ادبیات ایران نمود که جلوه‌ای از عرفان بزرگان اهل معنا بود. آن وجود نازنین، همواره در کنار مردم ماند و با وجود برخی جفاها و بی‌مهری‌ها، در پایبندی به عهد خود با مردم، ذره‌ای تردید نکرد."

اینجانب به روح او درود می‌فرستم و این ضایعه را به خانواده و فرزندان و همه بستگان و دوستداران ایشان در ایران و دیگر کشورها تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت درگذشت استاد شجریان گفت: درگذشت هنرمند بلند آوازه و صاحب سبک کشورمان، استاد شجریان را به ملت عزیز، بخصوص هنرمندان فرهیخته و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

صدای آشنا او از میراث اسلامی، ایرانی در دل‌ها آرام گرفته و به یادگار می‌ماند. یادش گرامی باد. از خداوند رحیم می‌خواهم که این سفر کرده گرامی را به نیکی بپذیرد و مورد غفران خویش قرار دهد.

محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه توئیتر خود نوشت: با صدای آسمانی و ملکوتی خود چه آن زمان که "ربنا" را مژده ماه مبارک رمضان ساخت و چه آن هنگام که با "مرغ سحر"ش زمزمه مشترک برای همه ما ساخت، تنها و تنها برای این مردم و مرز و بوم خواند. استاد محمدرضا شجریان فرهنگ و ملتی را داغدار عروجش کرد.

با قلبی آکنده از اندوه غم فقدان استاد بزرگ ایران زمین، این ضایعه را به تمامی ملت ایران، دوستداران و ارادتمندان ایشان، فرزندان این استاد بزرگوار، بویژه آقای همایون شجریان و سایر بازماندگان محترم تسلیت عرض می‌نمایم و برای آن مرحوم غفران الهی از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: یاد و صدای جاودان خسروی آواز ایران، استاد شجریان بزرگوار در کنار نام ملت ایران در تاریخ این سرزمین به نیکی ماندگار خواهد ماند. از صمیم قلب خدمت ملت شریف ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در صفحه توئیتر خود نوشت: استاد محمدرضا شجریان رفت و ملتی را در روز اربعین حسینی به عزای مضاعف نشاند. به مسئولان کشوری و دولتی توصیه می‌کنم در این عزای ملی در کنار مردم و با آنان هم‌دل باشند. بخصوص صدا و سیما رویکرد گذشته خود را کنار بگذارد و در بزرگداشت او کوتاهی نکند. نام و یاد شجریان ماندگار است.

جمشید انصاری، مشاور رئیس جمهور هم در صفحه توئیتر خود نوشت: رئیس جمهور ‏استاد ⁧‫شجریان‬⁩ صدای بی‌بدیل، فاخر و جاودان موسیقی ایرانی به خاموشی گرایید، ‏....و بقول مهدی اخوان ثالث، ‏روزگار، دست برداشت از این در وطن خویش غریب!! ‏صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را / تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید! ‏روحش شاد و یادش گرامی و جاودان.

حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهور با تسلیت درگذشت استاد آواز و موسیقی ایران «محمدرضا شجریان» به خانواده وی و جامعه هنری کشور با بیان اینکه «اینک آوای رسای ربنای شجریان به اجابت رسید و در جوار حق آرام گرفت» در پیامی نوشت: سرمایه ارزشمند و چهره مانای موسیقی اصیل ایرانی، سال‌ها با آثار فاخر و ماندگار آن مرحوم، مهمان سفره‌های افطار و نوروز ما و با سرودهای حماسی و باشکوه همچون «ایران ای سرای امید» همواره طلایه دار روحیه همگرایی و امید بوده است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس درگذشت استاد شجریان را به خانواده و جامعه هنری ایران تسلیت عرض می‌کنیم. یاد و خاطره استاد شجریان با دستاوردهای بزرگ هنری خود همواره در قلب ایرانیان جای داشته و هیچگاه از میان نمی‌رود. هرگز نمیرد آنکه …

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور در صفحه توئیتر خود نوشت: چه ایران سرای امید باشد، چه آن دم که مرغ سحر ناله سر کند و چه آن لحظه‌ی ملکوتی که مؤمنان با او رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا بگویند. نوای آسمانی ⁧ شجریان⁩، صدای مانای ایرانیان است. ایران تا همیشه با او زمزمه خواهد کرد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در ایران در پیامی توئیتری درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت. این سازمان در صفحه توئیتر خود نوشت: از خبر درگذشت استاد بزرگ آواز ایران ‎محمدرضا شجریان به شدت متأثر شدیم. از طرف خانواده سازمان ملل متحد در ایران به خانواده شجریان و تمامی طرفداران ایشان در ایران و سراسر جهان تسلیت می‌گوئیم. روحشان قرین آرامش.

حسام الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور با انتشار بهشی از شعر مرغ سحر به درگذشت استاد شجریان واکنش نشان داد: مرغ سحر ناله سر کرد و داغ مرا تازه‌تر کرد / ‏زآه شرر بار این قفس را برشکست و زیر و زبر کرد / ‏بلبل پربسته از کنج قفس درآمد
‏و نغمه آزادی نوع بشر سرود / وز نفسی عرصه این خاک توده را ‏پر شرر کرد / ظلم ظالم, جور صیاد آشیانم داده بر باد / ‏ای خدا ای فلک ای طبیعت / ‏شام تاریک ما را سحر کن.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با انتشار پیامی، درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفت: ارغنون ساز فلک رهزن اهل هنر است / چون از این غصه ننالیم و چرا نخروشیم

با دریغ و افسوس بسیار اطلاع یافتم که خسرو آواز ایران و نماد و نماینده اصیل فرهنگ و تمدن ایران زمین حضرت استاد محمدرضا شجریان جامه از این خاکدان بر گرفته و به دیدار معشوق شتافته است.

این اندوه برای ایرانیان و دوستداران فرهنگ و ادب پارسی بر جای خواهد ماند که از فیض وجود عزیزش محروم شدند.

بی‌گمان آثار جاودان و ماندگار نگین هنر ایران زمین مانند نیایش جاودانه ربنای او در حافظه تاریخی ملت تمدن ساز و هنرپرور ایران برای هماره تاریخ جاودان خواهد ماند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به هموطنان عزیز و دوستداران فرهنگ و ادبیات پارسی و ابراز همدردی عمیق با خانواده جلیل‌القدر شجریان، از درگاه یگانه هستی بخش برای قله رفیع هنر ایرانی، علو درجات و همنشینی با ابرار و نیکان مسئلت می‌کنم.

رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت هم به مناسبت درگذشت استاد شجریان پیامی را به این مضمون منتشر کرد: هنر از موهبتهای بزرگ الهی به انسان و هنرمند متعهد، سرمایه بزرگ جامعه بشری و از مؤثرترین عوامل جذب، پرورش، تحول و پویایی دل‌های انسان‌ها است. دین مبین اسلام بیشترین اهتمام را به هنر و هنرمند چون سایر دانش‌ها و دانشمندان قائل شده است.

پیامبران الهی و امامان معصوم (ع) در رأس هنرمندان متعهد و آیات کریمه قرآن و روایات اهل بیت (ع) سرچشمه هنر و هنرمندی می‌باشند.

صدای دلنشین تلاوت قرآن هنرمند شهیر به ویژه "ربنای" او شور و اشتیاق را در روزه داران به اوج می‌رساند و دل‌های با ایمان شنوندگان را به پرواز در می‌آورد.

استاد محمدرضا شجریان به رغم تحمل بی‌مهری‌ها و رنج و سختی و بیماری طولانی، همچنان در ژرفای قلوب مردم خداجوی ایران و جهان جا دارد.

اینجانب از سوی خود و اعضای حزب جمهوریت ایران اسلامی ضایعه درگذشت این هنرمند کم‌نظیر را به فرزند برومند و هنرمندش و سایر بازماندگان و جامعه شریف هنرمندان متعهد و وطن دوست کشور تسلیت عرض نموده برای آن فقید سعید مجاورت اولیای الهی را از خداوند منان مسئلت دارم.

کد خبر 448761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • مصطفی سلطانی US ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    14 4
    انسان شجاع نترس ودرراه مردم وبامردم بود
  • دل سوخته IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    8 1
    سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند دل تمام فرهیختگان وهنردوستان جهان از رحلت این مرد شریف و بزرگوار به درد آمد یادش تا ابد در اذهان تمام مردم باشعور وفرهنگ دوست جهان با احترام تمام خواهد ماند انشاالله
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
      4 10
      نه بابا یه موقع جیگرت آتیشنگیره