جولان دوباره خودروهای کلاسیک به شرط سازگاری با محیط زیست!

افزایش ۳۵ سانتی متری عمق دریاچه ارومیه تا احیای خودروهای کلاسیکِ سازگار با محیط زیست، افتتاح یک کافه در عربستان ویژه افراد دارای حیواتات خانگی و علت تعطیلی مدارس طبیعت در ایران را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در هجدهم مهرماه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی کلانتری دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق آخرین بسیمتری (عمق سنجی) صورت گرفته از کف، عمق دریاچه به میزان ۳۵ سانتی‌متر افزایش یافته است.

عیسی کلانتری در حاشیه بازدید از دریاچه ارومیه، افزود: دریاچه ارومیه چهار سال پیش تقریباً خشک شده بود اما هم اکنون با توجه به اینکه کم آب ترین فصل سال است، ۴.۳ میلیارد مترمکعب آب در دریاچه وجود دارد این در حالی است که هنوز آب‌های حاصل از بارش‌های پاییزی به دریاچه ارومیه نرسیده و فقط آب حاصل از صرفه‌جویی در بخش کشاورزی به دریاچه روانه شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تمامی کارهای سخت افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه، امسال تمام می‌شود ولی باید تا سال ۱۴۰۶، از برنامه‌های احیای این دریاچه حمایت لازم صورت گیرد.

کلانتری با اشاره به ضرورت حفاظت مستمر از دریاچه ارومیه، مالک اصلی دریاچه را محیط زیست اعلام کرد و ادامه داد: وظایف ستاد احیا از مرداد سال آینده به مرکز آینده‌پژوهی واگذار می‌شود و این مرکز مستقل خواهد بود که هیئت علمی و اجرایی و محیط‌بان برای خود خواهد داشت.

علت نامشخص مرگ محیط‌بان پارک ملی بمو

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، در مورد ماجرای مرگ محیط‌بان ۴۸ ساله در ساختمان اداری پارک ملی "بمو" و رؤیت او توسط همکارانش در حالی که گلوله صورتش را متلاشی کرده بود، بیان کرد: هنوز چیزی معلوم نیست و نمی‌دانیم که این اتفاق خودکشی بوده و یا اینکه تیر را اشتباه به خودش شلیک کرده است.

وی ادامه داد: ایشان از محیط‌بان‌های خوب ما در پارک ملی بمو استان فارس بود، که پریروز غروب در حین مأموریت، همکاران متوجه صدای تیر می‌شوند، بعد به داخل ساختمان می‌روند و می‌بینند، این محیط‌بان بر اثر شلیک گلوله به خودش فوت کرده است.

محبت‌خانی بیان کرد: این ماجرا دو حالت دارد، یا خودش به عمد تیر زده و یا اینکه شاید در حال تمیز کردن اسلحه و یا حتی بازی با اسلحه بوده که این سهل‌انگاری رخ داده است.

مشاهده گونه نادر "گلاریول" بال سرخ در شهرستان بیله سوار

مأموران اجرایی حفاظت محیط زیست شهرستان بیله سوار حین انجام مأموریت گشت و کنترل، تعداد هشت بال پرنده نادر از گونه گلاریول بال سرخ را به صورت پراکنده در اراضی کانال‌های آبرسانی و زهکش زراعی مشاهده کردند.

گونه نادر گلاریول بال سرخ از راسته آبچلیک سانان است که به صورت مهاجر عبوری برای نخستین بار در این شهرستان مشاهده و توسط یگان حفاظت محیط زیست تصویربرداری و ثبت شد.
شهرستان بیله سوار دارای منابع آبی منشعب از رودخانه مرزی ارس و بالهارود بوده و با توجه به وجود اراضی وسیع کشاورزی و مرتعی در این منطقه، زیستگاه انواع پرندگان وحشی عادی و حمایت شده بومی و مهاجر بوده و هرسال با تغییر فصول، پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر از کشورهای همجوار نیز است.

لذت رانندگی بدون احساس گناه با زیباترین اتومبیل‌های جهان

یک شرکت بریتانیایی با الکتریکی کردن خودروهای کلاسیک به آنها زندگی دوباره می‌بخشد اما این بار سازگار با محیط زیست.

شرکت لوناز اتومبیل‌های جگوار و رولز رویس قدیمی را با جایگزین کردن موتور الکتریکی و همچنین نصب امکانات مدرنی چون اینترنت بی‌سیم، موقعیت‌یاب ماهواه‌ای و سیستم صوتی، نوسازی می‌کند. این خودروها با یک بار شارژ باتری موتور الکتریکی جدید خود می‌توانند تا ۴۰۰ کیلومتر مسیر را طی کنند.

یکی از بنیانگذاران شرکت لوناز می‌گوید که برای اولین بار از ماشین عروسی شاهزاده هری و مگان مارکل الهام گرفته است. دیوید لورنز می‌گوید: «من زمانی که دیدم شاهزاده هری و مگان عروسی را با یک خودروی الکتریکی جگوار ترک کردند این به ذهنم رسید که چه ایده جالبی می‌تواند باشد که شما ماشینی داشته باشید که نه تنها از لحاظ ظاهر و زیبایی بی‌نظیر است بلکه با ارتقا و توانمندسازی می‌توانید با آن هر روز رانندگی کنید.»

وی این پروژه را با همکاری جان هیلتون از کارکنان سابق "رولز رویس" و تیم فرمول یک رنو آغاز کرد. آنها با این پروژه می‌خواهند حس ناب راندن خودروهای کلاسیک را با دغدغه حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرمایش زمین همراه کنند.

دیوید لورنز در این باره می‌گوید: «این‌ها از زیباترین اتومبیل‌های تاریخ هستند. پروژه ما به شما این فرصت را می‌دهد تا بدون احساس گناه (از آلوده کردن محیط زیست) و با خیال راحت از راندن آن‌ها لذت ببرید.»

مدارس طبیعت محل وارد کردن باورهای کمونیستی به ذهن کودکان بود

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدارس طبیعت تبدیل به مدارس ایدئولوژیکی ضد خدایی شده بودند در بررسی‌های ما مشخص شد که برخی افراد در این مدارس خدا را کنار گذاشته بودند و اولین شخصی که این مقوله را به ما متذکر شد کاوه مدنی بود؛ در بررسی‌های ما مشخص شد برخی افراد در این مدارس، خدا را کنار گذاشته بودند. مثلاً در این مدارس به کودکان گفته می‌شد که این سگ، برادر تو و این گربه خواهرت است که این آموزش‌ها صحیح نبود.

وی افزود: مدارس طبیعت، محل وارد کردن باورهای کمونیستی به ذهن کودکان بود. این مدارس، حتی مجوز نداشتند و مسئولان به این اجماع رسیدند که این مدارس ضد باورهای دینی و خداباوری است. با پول مردم نباید کودکان را ضد خدا تربیت کنیم.

کلانتری در مورد همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش افزود: ما به وزارت آموزش و پرورش این پیشنهاد را داده‌ایم که حاضریم تمامی امکانات سازمان را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. امکانات را در اختیار قرار می‌دهیم و وزارت آموزش و پرورش، مسئولیت را به عهده بگیرد تا دانش آموزان را یک روز در ماه به طبیعت آورده، آنها را با طبیعت آشنا کند. در چنین شرایطی دیگر نیازی به مدارس طبیعت نیست خیلی خوب است که این اتفاق رقم بخورد و می‌توان از ظرفیت محیط‌بان ها برای آموزش در این عرصه استفاده کرد.

افتتاح یک کافه در عربستان سعودی برای کسانی که سگ دارند

صاحبان سگ در عربستان سعودی می‌توانند بالاخره همراه حیوان خانگی خود به کافه بروند و از نوشیدن یک فنجان قهوه لذت ببرند.

این نخستین بار است که در کشور محافظه‌کار عربستان چنین اجازه‌ای برای حمل سگ که در دین اسلام به عنوان حیوانی ناپاک شناخته می‌شود، داده شده است. در عربستان برخلاف گربه‌ها، سگ‌ها حتی حق حضور در اماکن عمومی را نیز ندارند.

حالا افتتاح یک کافه در شهر ساحلی "خوبر" در عربستان سعودی به دوستداران حیوانات این اجازه را می‌دهد که همراه سگ خود به کافه بیایند و کسی هم بابت این موضوع آنها را مجازات نخواهد کرد. پلیس مذهبی عربستان همواره پیاده‌روی با حیوانات خانگی را در این کشور ممنوع می‌دانست و به شهروندان سعودی اجازه نمی‌داد همراه حیوان خانگی خود در اماکن عمومی ظاهر شوند.
اعمال این ممنوعیت با مخالفت‌ها و اعتراض‌های فراوانی در جامعه عربستان رو به رو شده بود.
دالال احمد، مالک کویتی این کافه می‌گوید در سفر پیشین خود به عربستان سعودی ایده ساخت چنین کافه‌ای به ذهنش رسیده است.

احمد به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: من همراه با سگم به عربستان آمدم اما اجازه نداشتم با او در ساحل قدم بزنم. بسیار از این موضوع ناراحت شدم و تصمیم گرفتم با افتتاح یک کافی شاپ چنین مکانی را برای کسانی که سگ دارند فراهم سازم و به آنها کمک کنم تا بتوانند همراه حیوان خانگی خود به مکانی عمومی بیایند.

حالا کافه خانم احمد مشتریان زیادی دارد و مردان و زنان از نقاط مختلف با حیوان خانگی خود به این کافه می‌آیند و از نوشیدنی خود لذت می‌برند. همچنین در این کافه بخشی به عنوان خدمات نظافتی برای سگ‌ها از جمله شستشو و یا خشک کردن حیوان با سشوار ارائه داده می‌شود.

خبر تصادف یوزپلنگ ایرانی در سمنان جعلی است

امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: انتشار عکس و خبر مربوط به تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ آسیایی بر اثر تصادف در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی جعلی است و صحت ندارد.

وی ادامه داد: به منظور مطمئن شدن از انتشار خبر دروغ تلف شدن یوزپلنگ آسیایی بر اثر تصادف علاوه بر بررسی میدانی تمام مسیر رفت و برگشت در محدوده عباس‌آباد- میاندشت میامی، عکس منتشر شده برای رئیس پارک ملی توران و رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان ارسال شد و این کارشناسان تأیید کردند این عکس مربوط به سال‌های گذشته است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن بر اساس بررسی انجام شده هیچ گونه تماسی با پاسگاه منطقه مبنی بر تصادف خودرو و تلف یوزپلنگ گرفته نشده است.

کد خبر 448746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.