آغاز مطالعات رسمی روی دیرآموزان/اعلام سرانه فضای آموزشی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی این سازمان افزایش گروه‌های هفتگانه تحت پوشش است، گفت: مطالعات رسمی افزایش طیف‌های تحت پوشش با مطالعات روی دیرآموزان آغاز شده است و هدف آن افزایش افراد تحت پوشش تعلیم و تربیت استثنایی است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی، اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور مورد نیاز است که ۱۵۰ مدرسه از این تعداد تا پایان سال کلنگ زنی خواهد شد و در حال حاضر این مدرسه نود و هشتمین مدرسه از ۱۵۰ مدرسه است که کلنگ زنی یا افتتاح شده است.

وی افزود: امروز امتداد نیکویی و بصیرت را کلنگ زنی خواهیم کرد و این کلنگ زنی در ادامه طرح «از خشت تا بهشت» و آغازی خوب برای انجامی مطلوب است که هفت ماه پیش آغاز شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سه مدرسه دیگر نیز در شهرستان‌های استان تهران ساخته خواهد شد، گفت: ۱۵۳ هزار دانش آموز استثنایی در هفت طیف تحت پوشش تعلیم و تربیت استثنایی قرار دارند.

حسینی با بیان اینکه باید تلاش کنیم هر چقدر بیشتر دانش آموزان استثنایی را از تفکیک به سمت تلفیق و فراگیر سازی هدایت کنیم، اضافه کرد: تا جایی که امکان‌پذیر است این دانش آموزان باید با دیگر دانش آموزان عادی درس بخوانند و یک مدرسه استثنایی پشتیبان چندین مدرسه که دانش آموزان استثنایی را پذیرش کرده‌اند، قرار می‌گیرد.

وی افزود: آرمان نهایی ما حرکت از سمت تلفیق به سمت فراگیر سازی است و آن زمانی است که تمام ارکان نظام مدرسه آنچنان آمادگی پیدا کنند که پذیرای انواع مختلف دانش آموزان باشند و دیگر انواع مدرسه‌ها در نظام آموزشی حذف شود و یک نوع مدرسه داشته باشیم.

حسینی تصریح کرد: اینگونه مدارس باید قدرت پیاده سازی انواع روش‌های آموزشی برای اساس تفاوت‌های فردی دانش آموزان مختلف از تیز هوش تا با نیاز ویژه را داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بسته تحولی مدرسه انطباقی، اظهار کرد: در سال جاری یک مدرسه الگویی پذیرا و یک مدرسه اتیسم در هر استان از تمام ابعاد فیزیکی تجهیزاتی، محتوایی، معلمان، دانش آموزان عادی و والدین برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی خواهد شد تا این مدارس بتوانند الگویی برای دیگر مدارس باشند.

حسینی با طرح این سوال که آیا نظام تعلیم و تربیت تمام دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی به موقع کرده و است و تحت پوشش تعلیم و تربیت استاندارد قرار می‌دهد، گفت: پاسخ به این سوال اکنون منفی است زیرا همه دانش آموزان با نیازهای ویژه به موقع شناسایی نشده‌اند و تحت تعلیم و تربیت استاندارد و مداخلات بهنگام قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: برای حل این مشکلات در سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی مداخلات به هنگام طلایی بر اساس آموزه‌ای سند تحول بنیادین تدوین و اجرایی شده است.

حسینی تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودکان با نیاز ویژه را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار می‌دهد و پیش دبستانی در آموزش و پرورش استثنایی بر خلاف آموزش و پرورش استثنایی اجباری و ممکن است از بدو تولد هم باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزایش گروه‌های هفتگانه تحت پوشش است، اضافه کرد: مطالعات رسمی افزایش طیف‌های تحت پوشش با مطالعات روی دیرآموزان آغاز شده است و هدف آن افزایش افراد تحت پوشش تعلیم و تربیت استثنایی است.

وی افزود: ارتقای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه و گسترش عدالت ترجیحی آموزشی از جمله برنامه‌هایی است که به جد در آموزش و پرورش استثنایی در حال پیگیری است.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی پنج تا ۱۰ برابر امکانات بیشتر از آموزش و پرورش عادی نیاز دارد، افزود: استاندارد سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش عادی ۸.۳ متر مربع است و این استاندارد در آموزش و پرورش استثنایی ۲۸ متر مربع است که در حال حاضر این عدد در استثنایی ۱۰ متر مربع است و همت همه خیرین را می‌طلبد.

وی خاطرنشان کرد: خیرین در قلب آموزش و پرورش جای دارند و ۳۰ درصد مدارس با همت خیرین ساخته شده است. این مدرسه ۱۲ کلاسه در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و با زیر بنای بیش از ۱۰۰۰ متر مربع برای دوره‌های پیش دبستانی و ابتدایی پسران آسیب دیده ذهنی در اسلامشهر با همت خیر مدرسه ساز مهندس فرشچی ساخته خواهد شد علاوه بر ساخت مدرسه در کنار ساختمان آموزشی، سه سوئیت برای اسکان و اقامت‌های اقتضایی دانش آموزان احداث خواهد شد.

کد خبر 448699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.