اقدام به هنگام خیریه‌ها، مانع از ایجاد بزه و جرم اولی‌ها در جامعه می‌شود

مدیر ارتباطات و توسعه بنیاد نیکوکاران شریف گفت: شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها را تحت تأثیر قرار داد و وضعیت خانواده‌های کم‌برخوردار بدتر شده و اگر سازمان‌های مردم نهاد ورود نکنند، بدون شک به ایجاد بسترهای بزه و پیدایش جرم اولی‌ها در جامعه دامن زده خواهد شد.

به گزارش ایمنا، رضا منصورنیا، با بیان اینکه اکنون حتی دخل و خرج قشر متوسط نیز جامعه دچار مشکل شده و با یکدیگر تناسبی ندارد، افزود: اکنون در نظر بگیرید که خانواده‌های نیازمند چه مشکلاتی دارند و آنها بیش از هر زمان دیگری محتاج کمک و حمایت هستند.

وی با بیان اینکه در اثر فشارهای اقتصادی موجود در جامعه امکان دارد سرپرست خانواده برای تأمین نیازهای خود و خانواده‌ اش پا در مسیرهای غیرقانونی و بزه بگذارد، خاطرنشان کرد: حتی ممکن است برخی جرم اولی شوند. یعنی تاکنون سراغ بزه نرفته اما پس از اینکه از نظر اقتصادی تحت فشار قرار می‌گیرند و ممکن است نتوانند نیازهای خانواده مثل دارو، درمان و حتی خوراک را فراهم کنند سراغ مسیرهای اشتباه مثل بزه بروند که این نظم عمومی جامعه را به هم خواهد زد.

منصورنیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: حال تصور کنید در این شرایط وضعیت خیریه‌ها نیز تحت تأثیر قرار گرفته و خیلی از مجموعه‌های مردم نهاد با ریزش کمک‌های مردمی روبرو شده‌اند. به این جهت که سبد مردم نیز تنگ‌تر شده است. با این حال نمی‌توانیم به تعهدات خود نسبت به خانواده‌های نیازمند بی توجه باشیم.

منصورنیا تاکید کرد: اگر قرار بود تمرکز ما فقط به کمک‌های مردمی باشد که تا امروز فاتحه ما خوانده شده بود و باید از این کار کنار می‌کشیدیم اما با چشم اندازی که از قبل برای روزهای بحران برای خودمان در نظر گرفتیم، سعی کردیم از طریق کمک‌های هیأت امنایی و با تکیه بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و ارگان‌های بزرگ کار خود را پیش ببریم.

مدیر ارتباطات و توسعه بنیاد نیکوکاران شریف اضافه کرد: این خیلی مهم است که شرکت‌ها و ارگان‌های بزرگ در راستای مسئولیت اجتماعی خود و از طریق نهادهای مردمی اقدام به کمک افراد نیازمند بکنند. برای مثال ما امروز با مجموعه‌های بزرگی فعالیت داریم و آنها از طریق اهدای اقلام به نیازمندان کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تیم حمایتی و توانمندسازی بنیاد نیکوکاران شریف در بازدیدهای میدانی شاهد صحنه‌های تلخی از نیازمندی مردم کم برخوردار هستند، گفت: یکی از خاطرات تیم حمایتی مربوط به کودکی ۱۰ ساله ساکن یکی از روستاهای حومه استان سیستان و بلوچستان بود که با گرفتن تبلت از دست مددکاران، اشک‌هایش سرازیر شد. این بچه به مددکار ما گفت که ای کاش پدرش کنارش بود و حالا که می‌تواند با یک تبلت به تحصیل ادامه دهد، پدرش در درس‌ها کمکش می‌کرد. اما این بچه پدر نداشت و در محرومیت بسیاری به سر می‌بردند.

وی با بیان اینکه خانواده‌های نیازمند در سراسر کشور علاوه بر نیازهای مادی احتیاج به حمایت‌های روحی و معنوی نیز دارند، خاطرنشان کرد: اگر نهادهای مربوط به نظارت زندگی مردم، به ویژه خانواده‌های کم برخوردار، در تأمین نیازهای آنها عاجز هستند، اعلام یا کار را واگذار کنند تا سازمان‌های مردم نهادی که موجه و قابل اعتماد حاکمیت و مردم هستند برای حل بحران ورود کنند.

منصورنیا ادامه داد: همان طور که در سیل استان سیستان و بلوچستان سازمان‌های مردم نهاد زیر نظر هلال احمر تقسیم کار کرده و برای حل بحران ورود کردند، امروز نیز می‌توان برای حل مشکلات خانواده‌های نیازمند با ورود سازمان‌های مردم نهاد قدم‌های مثبتی برای کاهش آسیب جامعه برداشت.

مدیر ارتباطات و توسعه بنیاد نیکوکاران شریف افزود: اگر قرار است مشکلی حل شود، لازم است که در نیمه راه آن را رها نکنیم و تا آخرین مرحله پیش برویم زیرا معتقدیم " ان جی اوها" در تعامل با یکدیگر می‌توانند خروجی‌های بهتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این در حالیست که مردم به نیروهایی از دل خود اطمینان بیشتری هم دارند. مردم با اعتماد به سازمان‌های مردم نهاد حمایت‌هایشان را نیز دریغ نمی‌کنند و مجموعه این هماهنگی‌ها می‌تواند به مرور زمان اتفاقات مثبتی را در جامعه رقم بزند.

منصورنیا ادامه داد: در بنیاد نیکوکاران شریف و بنیاد نیکوکاری فرشته‌ها، ۱۷ هزار مددجوی مستمر و غیرمستمر تحت پوشش خود داریم. اما در این بین ۷۰۰ خانواده به صورت مستقیم تحت حمایت ما قرار دارند. حال چه خود به مجموعه مراجعه می‌کنند و چه همکاران ما برای سرکشی به منازل این افراد می‌روند، پای مشکلاتشان می‌نشینند و پس از مشاهدات خود اقدام به کمک به این افراد می‌کنیم.

مدیر ارتباطات و توسعه بنیاد نیکوکاران شریف به ایرنا گفت: برخی از این افراد نیازمند و کم برخوردار در حومه پایتخت هستند و عده دیگر در حومه و مناطق کم برخوردار استان‌های گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان و… توسط مددکاران معتمد ما در آن منطقه شناسایی شده و سپس از طریق مددکاران بنیاد، کمک‌ها را به دست این خانواده‌ها می‌رسانیم.

کد خبر 448681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.