افزایش ۱۲۹ درصدی فضاهای ورزشی همدان/ نگاه تخصصی به فرهنگسراها

عضو شورای اسلامی شهر همدان فعالیت‌ها و اقدامات سه ساله کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر همدان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضوان سلماسی در یک نشست خبری با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان در مدت سه سالی که ریاست آن را برعهده داشت، اظهار کرد: در سه سال گذشته حدود ۱۳۱ جلسه در قالب کمیسیون و ۸۳۱ جلسه خارج از آن برگزار شده است. حدود دو هزار و ۴۰۱ نامه طی این سه سال داشته‌ایم که ۱۱۵ نامه به صحن شورا ارسال شد و از این تعداد نامه حدود ۴۸ مورد در شورای اسلامی شهر همدان تصویب شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون در حوزه اجتماعی، افزود: تشکیل شورای اجتماعی محلات، اجرای آن در محله‌های پایلوت و ارائه این شورا در سطح ملی برای بهره‌گیری از نظرات شهروندان؛ بحث شهر دوستدار کودک و ایجاد کار گروه برای آن در شورا و تشکیل دبیرخانه شهر دوستدار کودک در معاونت معماری و شهرسازی، پیگیری و اجرای برنامه‌های مربوط به شهر دوستدار کودک که منجر به معرفی شهر همدان به عنوان شهر پایلوت این امر شد از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

سلماسی ادامه داد: حدود ۱۰۰ شهر برای انتخاب به عنوان شهر دوستدار کودک مدارک خود را در سطح کشور ارائه داده بودند که حدود ۷۰ شهر انتخاب شدند و شهر همدان در کنار ۱۱ شهر دیگر توانست به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک مطرح شود، در این راستا برنامه‌های فرهنگی متفاوتی مانند برگزاری گذرهای کودک در شهر، ایجاد اتاق مادر و کودک، ایجاد اتاق بازی کودک، مناسب‌سازی پارک‌های شهر و تدوین ضوابط شهرهای دوستدار کودک انجام شد که امیدوارم شهر همدان بتواند نشان شهر دوستدار کودک را به عنوان یک برند فرهنگی دریافت کند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با توضیح اینکه برنامه‌های فراوانی را در زمینه فرهنگ‌سراها انجام داده‌ایم، تصریح کرد: افزایش فعالیت‌های فرهنگ‌سراها به صورت تخصصی، ساخت فرهنگ‌سرای فرهنگی آموزشی و گردشگری که در این رابطه برنامه‌هایی مانند معرفی داشته‌های شهر همدان در این زمینه، ایجاد مرکز همدان شناسی در این فرهنگ‌سرا و تشکیل مرکز جامع آموزش شهروندی انجام شد و با طراحی پارک آموزش جامع شهروندی در حال تکمیل ساختمان این فرهنگ‌سرا هستیم.

وی با بیان اینکه برای تشکیل مرکز آموزش جامع شهروندی اقدامات زیادی برای آموزش حقوق و وظایف شهروندان انجام شد، گفت: مهم‌ترین اقدام ایجاد این مرکز و تدوین دستورالعمل‌های مربوط به آن بود، از جمله سایر اقدامات می‌توان به ایجاد یک کمیته برای آموزش مباحث شهروندی در شهرداری و طراحی پارکی به این عنوان اشاره کرد.

عضو شورای شهر همدان در خصوص ارزیابی تأثیر اجرای پروژه بر زندگی اجتماعی شهروندان در سطح شهر، خاطرنشان کرد: این مصوبه با این نگاه که در شهر همدان اجرای پروژه‌ها در زمینه فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، ترافیکی و اقتصادی و تأثیر آن بر زندگی شهروندان ارزیابی شود، اتفاق افتاد، دستورالعمل‌های مربوط به این بحث ویرایش شد و یک دبیرخانه دائمی نیز برای آن در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات تدوین دستورالعمل برای سرمایه‌گذارانی است که تمایل دارند از مشوق‌های شهرداری استفاده کنند و باید ارزیابی‌های اجتماعی را در حوزه‌های خود داشته باشند.

سلماسی درباره فعایت‌های حوزه ورزشی کمیسیون، افزود: ۱۲۹ درصد افزایش زیرساخت‌های ورزشی با افزوده شدن ۳۷ زمین ورزشی در شهر، تدوین دستورالعملی برای ورزش همگانی و تشکیل دبیرخانه مربوطه، برنامه‌ریزی برای فعالیت در رشته‌های ورزشی مختلف و پیگیری ورزش بانوان از جمله فعالیت‌های مربوط به حوزه ورزشی کمیسیون بوده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره شهروندان برگزیده شهر همدان اتفاق خوبی بود، تاکید کرد: این جشنواره برای ایجاد الگوسازی بین شهروندان همدانی، معرفی مفاخر و شهروندان برگزیده برگزار شد که سال گذشته با بررسی نقاط ضعف و قوت این جشنواره دستورالعمل جدیدی برای آن تدوین شد، اکنون نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری این جشنواره بر اساس شرایط موجود و بیماری کرونا تدوین خواهد شد و امیدواریم به‌عنوان برند شهر همدان در سطح کشور مطرح شود.

عضو شورای شهر همدان توضیح داد: در زمینه ساماندهی فعالیت فرهنگ‌سراها به سمت فرهنگسراهای تخصصی پیش رفته‌ایم و فرهنگ سرای تخصصی کسب‌و کار یکی از این موارد است که فعالیت‌های خوبی نیز داشته است، بحث اصلی فرهنگ‌سرای تخصصی کسب‌وکار ایجاد فضاهای مناسب برای کسب‌وکار اقشار مختلف مانند بانوان است.

وی ادامه داد: نگاه اصلی این فرهنگ‌سرا این است که در تمام حوزه‌های آموزش، بازاریابی و فروش برنامه‌ریزی کند و برای رسیدن به این هدف شرایط برای ساخت یک سوله کسب‌وکار فراهم شده است و از آن برای معرفی صنایع دستی همدان استفاده خواهد شد.

سلماسی درباره تفریغ بودجه آموزش شهروندی در شهرداری، اضافه کرد: تمام مباحث در این زمینه بررسی و ارزیابی می‌شود زیرا نوع عملکرد شهرداری در این حوزه را نشان می‌دهد، طی این سه سال افزایش تحقق بودجه آموزش شهروندی را نیز داشته‌ایم و عملکرد حوزه‌های مختلف هم تخصصی‌تر و بهینه‌تر و مدیران اجتماعی نیز تقویت شده‌اند.

وی با بیان اینکه در زمینه حفظ خانه‌های تاریخی همدان نیز فعالیت‌های مفید و مؤثری انجام شده است، تاکید کرد: توجه شهرداری به حفظ فضای سبز شهری بیشتر شده و تا جای ممکن در اجرای پروژه‌ها درختان معابر حفظ شده است.

عضو شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: تلاش برای تعریض جاده گنج‌نامه، اجرای برنامه در حوزه‌های مختلف و مربوط به گنج‌نامه با حفظ محیط زیست و طبیعی این منطقه، ایجاد بوستان‌های تخصصی مانند بوستان کتاب و نهج‌البلاغه، داشتن المان‌های ماندگار در سطح شهر، برگزاری فعالیت‌های ورزشی برای بانوان و ایجاد فضاهای مناسب برای ورزش بانوان، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی با همکاری شهرداری در حوزه‌های مختلف، رونمایی از کتاب‌های مختلف و پرداخت بودجه‌های مربوط به کتابخانه‌های عمومی از دیگر اقدامات کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر همدان است.‌

کد خبر 448659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.