سفر با هواپیما خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

یکی از سوالاتی که در دوران شیوع کرونا ذهن افراد را درگیر کرده این است که آیا سفر کردن با هواپیما خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پژوهشگران معتقد هستند در شرایط کنونی مسافرت کردن با هر نوع وسیله حمل و نقل، خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهد؛ بنابراین افراد باید قبل از مسافرت کردن به این موضوع فکر کنند که آیا این سفر ارزش آلوده شدن به ویروس کووید -۱۹ و بیمار کردن اعضای خانواده را دارد.

از آنجایی که در حین سفر با هواپیما افراد در یک محیط بسته و در مجاورت کسانی قرار می‌گیرند که ممکن است به ویروس کووید -۱۹ آلوده باشند، احتمال ابتلا به بیماری کرونا در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما بسیاری از متخصصان معتقد هستند که احتمال انتقال ویروس کووید -۱۹ از فرد آلوده به افراد سالم در هواپیما نسبتاً کم است. ممکن است یکی از دلایل این موضوع این باشد که بسیاری از هواپیماها به سیستم تهویه مجهز هستند که هر دو یا سه دقیقه یک بار، هوای تازه را جایگزین هوای داخل هواپیما می‌کند.

علاوه بر این هواپیماها دارای فیلترهای حذف ذرات معلق هوا با راندمان بالا هستند که شبیه فیلترهای مورد استفاده در بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌هاست؛ این فیلترها می‌توانند ۹۹.۹ درصد ذرات معلق در هوا را تصفیه کنند. نتایج مطالعات شده نشان می‌دهد که سفر کردن با هواپیما کاملاً بدون خطر نیست. به عنوان نمونه یک مسافر که با هواپیما از لندن به هانوی در ویتنام سفر کرد و به ویروس کووید -۱۹ آلوده بود، ۱۵ مسافر دیگر را بیمار کرد.

همچنین چهار فرد که با هواپیما از شهر بوستون به هنگ کنگ سفر کردند، پس از پرواز خود به بیماری کرونا مبتلا شدند. از آنجایی که هر چهار مسافر به یک سویه ویروس کووید -۱۹ آلوده شدند، محققان به این نتیجه رسیدند که این افراد باعث بیمار شدن یکدیگر در هواپیما شده‌اند.

هر دو پرواز در اویل ماه مارس و قبل از اجباری شدن استفاده از ماسک در هواپیما انجام شد و مدت زمان هر دوی آن‌ها نیز طولانی بود؛ یکی از پروازها بیش از ۱۰ ساعت و دیگری بیش از ۱۵ ساعت طول کشید. البته هنوز مشخص نشده است که دلیل اصلی مبتلا شدن این مسافران در هواپیما چه عاملی بوده است.

بنابراین اگر تصمیم دارید با هواپیما به مکانی سفر کنید، خطر آلوده شدن به ویروس کووید -۱۹ را تا حد ممکن کاهش دهید. به عنوان مثال سعی کنید با هواپیماهایی سفر کنید که ظرفیت مسافران را به اندازه‌ای کاهش داده‌اند که مسافران بتوانند فاصله فیزیکی خود را با دیگران رعایت کنند. در فرودگاه و هواپیما ماسک را حتی برای خوردن و آشامیدن از روی صورت خود بر ندارید.

سعی کنید در طول سفر از سرویس بهداشتی هواپیما استفاده نکنید، زیرا ماندگاری ذرات آلوده در هوای بسته بیشتر است. دست‌های خود را طی مدت پرواز به طور مکرر بشویید یا ضدعفونی کنید. همچنین به منظور پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به دیگر مسافران، بهتر است ۱۴ روز قبل از پرواز خود را قرنطینه کنید تا مطمئن شوید به بیماری کرونا مبتلا نیستید.

علاوه بر محیط داخل هواپیما، قسمت‌های دیگر مانند صف انتظار در فرودگاه، تاکسی فرودگاه و سالن انتظار فرودگاه نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش دهد. بنابراین لازم است اقدامات پیشگیرانه در این مکان‌ها رعایت شود.

کد خبر 448650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.