چرا هنگام ماسک زدن دچار تنگی نفس می‌شویم؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد حتی افراد سالم نیز زمانی که از ماسک استفاده می‌کنند دچار تنگی نفس می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر استفاده از ماسک بر مسمومیت ناشی از دی اکسید کربن، مطالعه جدیدی انجام دادند و تغییرات میزان اکسیژن و دی اکسید کربن را در بین افراد سالم و مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)، قبل و حین استفاده از ماسک پزشکی ارزیابی کردند. به طور کلی افراد مبتلا به COPD باید برای نفس کشیدن تلاش کنند که این اتفاق باعث بروز تنگی نفس یا احساس خستگی در آن‌ها می‌شود.

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا، سلامتی مردم حتی افراد مبتلا به اختلالات شدید ریه را به خطر نمی‌اندازد و حتی افراد سالم نیز زمانی که از ماسک استفاده می‌کنند تنگی نفس را تجربه می‌کنند؛ این نوع تنگی نفس نشانه تغییر در میزان تبادل گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن نیست، بلکه فقط به دلیل محدودیت جریان هوا رخ می‌دهد، به ویژه زمانی که به تهویه هوای بیشتر نیاز است.

به عنوان مثال ممکن است هنگامی که به سرعت از یک تپه بالا می‌روید تنگی نفس را تجربه کنید. استفاده از ماسک در این شرایط تنگی نفس را تشدید می‌کند؛ بنابراین راه حل مشکل ذکر شده این است که سرعت خود را کم کنید یا اگر فاصله فیزیکی خود را با دیگران رعایت کرده‌اید ماسک را از روی صورت خود بردارید.

به گفته محققان افراد نباید نگران پیامدهای استفاده از ماسک باشند، زیرا این کار علاوه بر اینکه سلامتی آن‌ها را به خطر نمی‌اندازد، مانع بیمار شدن آن‌ها می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Annals of the American Thoracic Society منتشر شده است.

کد خبر 448649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.