مجلس یازدهم دچار خلأ هویتی است

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

آیا اصولگرایان حاضر به عذرخواهی از مردم هستند؟

غلامرضا ظریفیان درباره میزان سهم اصلاح طلبان در ایجاد مشکلات کشور، اظهار کرد: اصلاح طلبان در گفت و گوهای داخلی خود پذیرفته اند که در ایجاد وضعیت امروز جامعه سهم دارند چون در این چهل سال مسئولیت های مختلفی داشته و حامی دولت روحانی هم بوده اند، اما معتقدند که باید سهم دولت در ایجاد مشکلات امروز مشخص شده تا در مرحله بعد سهم اصلاح طلبان مشخص شود. در ایجاد وضعیت امروز ناتوانی در مدیریت کشور، تحریم های آمریکا و دولت پنهان نقش داشته اند.

وی درباره اظهارات بادامچیان مبنی بر لزوم عذرخواهی اصلاح طلبان از مردم تصریح کرد: ما هم دولت را نقد می کنیم و هم سهم خود را از مشکلات پذیرفته و از مردم عذرخواهی می کنیم. ما باید با دولت شرط می بستیم که در ازای حمایت، دولت اقدامات مدنظر ما را انجام دهد اما سوال من از بادامچیان این است که شما در واکنش به اقدامات دولت احمدی نژاد که با خطاهای استراتژیک همراه بود، چه کردید؟ آیا شما نبودید که آن دولت را با امام زمان پیوند دادید و پای همه مقدسات را وسط کشیدید؟ آیا حاضر شدید به خاطر حمایت از دولت احمدی نژاد که خیلی از بنیان های نظام را زیر سوال ببرید، از مردم عذرخواهی کنید؟ هنوز هم برخی اصولگرایان از آن دولت حمایت می کنند ولی آیا آنقدر جوانمردی دارید که از امام زمان عذرخواهی کنید؟

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان حمایت از روحانی را ایدئولوژی نکردند، اظهار کرد: اصلاحات در انتخابات براساس مصلحت کشور بین دو گزینه ممکن، یک گزینه را انتخاب کرد و الان سهم خود را پذیرفته و عذرخواهی می کند. دولت اول روحانی دولت موفقی بود که برجام، آزادسازی اموال ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی بخشی از این موفقیت ها بود اما در دولت دوم کابینه ای تشکیل شد که توانایی پاسخ به مشکلات کشور را نداشت. ما حامی دولت بودیم اما دولت را هم نقد کردیم. آقای بادامچیان چرا نمی گوید بخشی از اصولگرایان در ناکارآمد کردن دولت چه سهمی داشته اند؟

محمودزاده: چالش رئیس جمهور بعدی گرانی و کاهش ارزش پول ملی است

جلال محمودزاده در مورد چالش‌های رئیس جمهور آینده ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه ما اشتغال، گرانی و عدم ثبات بازار و کاهش ارزش پول ملی است. کسی که می خواهد نامزد باشد با این چالش‌ها رو به رو است. رئیس جمهور آینده ایران با مسائل و هزینه‌کردهای عمرانی است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی با انتقاد از هزینه‌کردهای کشور اظهار کرد: ما در این هشت سال درآمد خاصی نداشتیم. دولت آینده با چالش جدی برای تأمین اعتبار مخصوصاً اعتبارات عمرانی مواجه است. دولت آینده باید قرض‌های مختلف قبلی را جبران کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس گفت: دولت آینده با مسئله نفت هم مواجهه است. نباید کشور را با پول نفت اداره کند. از طرف دیگر تورم و گرانی شدید مصارف مردم باید کنترل شود. دولت آینده باید بتواند کنترل بازار را به دست بگیرد.

محمودزاده با بیان اینکه باید برای مشارکت در انتخابات به مردم امید بدهیم، گفت: دولت‌های گذشته شعارهای غیرقابل تحقق دادند. این مسئله مهمی است که مردم چگونه شعارها را محک می‌زنند. به نظرم مردم باید به گذشته افراد دقت کنند. همه مسئولان در گذشته سوابقی داشتند. مردم باید صلاحیت نامزدها را از این طریق تشخیص دهند. برنامه‌هایی که هر نامزد ارائه می‌کند در انتخاب او اهمیت دارد. مردم به گذشته افراد دقت می‌کنند.

اصغرزاده: اصلاح طلبان باید صدای بی صدایان جامعه باشند

ابراهیم اصغرزاده در پنجمین نشست مشترک شورای مرکزی حزب جوانان ایران اسلامی با دبیران استانی این حزب با بررسی شرایط فعلی کشور و تهدید و فرصت های پیش رو اظهار کرد: عملکرد مسئولین و حوادث و مسائل مختلف پیش آمده در طی چند سال گذشته موجب بروز انباشت مطالبات به حق مردم گردیده و دست و پنجه نرم کردن ملت با مشکلات و بروز برخی اعتراضات در سطح جامعه، ضرورت اجرای هر چه سریع تر اصلاحات اساسی در کشور را برای حاکمیت پررنگ‌تر کرده است.

دبیر کل انجمن اسلامی مهندسان ایران دوم خرداد و پیروزی غیر منتظره سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ را تلنگری جدی و تولدی دوباره برای سیاسیون و مردم دانست و خاطرنشان کرد: در شرایطی که هیچ روزنامه مستقل واقعی و حزب سیاسی در کشور وجود نداشت، مردم ایران توانستند با کمترین امکانات و صرفاً به امید تغییر و احقاق حقوق خود به شعارهای سید اصلاحات اعتماد کرده و با اتحادی وصف ناپذیر در راستای آرمان های خود گام بردارند و سرنوشت خوبی را برای خود رقم بزنند.

وی ابراز عقیده کرد: نتیجه انتخابات دوم خرداد حامل پیامی بود برای حاکمیت و سیاسیون که تا پیش از آن هیچ شناختی از مطالبات جامعه نداشتند و فکر می کردند که استراتژی آنها مورد تایید مردم بوده و آنها از شرایط خود راضی هستند و از این رو ضرورت بازنگری در سیاستگذاری ها و اصلاحات را امری ضروری و غیرقابل کتمان دانستند.

اصغرزاده اصلاحات و تغییر اساسی در ساختار را عامل مهمی در جهت حفظ وحدت و ایجاد وفاق ملی دانست و گفت: بحران آفرینی و کارشکنی نیروهای قانون‌گریز و پرنفوذ طی سالیان گذشته موجب شده تا مطالبات جامعه به نحو مطلوب پیگیری نشود. در نتیجه مردم با قهر با صندوق های رای و کم اهمیت جلوه دادن اثر بخشی نهادهای انتخابی پیام انتقادی خود را به حاکمیت مخابره نمایند.

مراودات میان دستگاه‌های دولتی و بانک مرکزی رصد می‌شود

محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهم‌ترین موادی که در جریان طرح اصلاح ساختار بودجه دستخوش تغییر شده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی تا موعد تحویل بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس باقی نمانده، عملاً فرصت نشد تا ورود چندانی به حوزه درآمدها و هزینه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: بیشترین مبحثی که مجلس در جریان اصلاح ساختار بودجه به آن پرداخته حوزه شفاف سازی و جلوگیری از انحرافات بودجه‌ای است، البته این امر اهمیت بسزایی دارد. به عنوان مثال مهم‌ترین بندی که به آن پرداخته‌ایم الزام دستگاه‌های دولتی، بانک مرکزی و خزانه به رعایت نظام اعتباری برای مراودات بین دستگاهی است به این معنا که پرداخت نقدی به ذی نفع نهایی انجام خواهد شد و سایر تعاملات مالی میان دستگاهی به صورت اعتباری خواهد بود و همه پرداخت‌ها و هزینه‌ها بر اساس شناسه پرداخت صورت خواهد گرفت. این امر ما را قادر می‌سازد که رصد کاملاً دقیقی از محل هزینه‌ها داشته و بتوانیم به درستی نظارت را انجام دهیم. بنابراین پرداخت نهایی به ذی نفعان تا حدود زیادی مانع انحراف در بودجه کل کشور می‌شود.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس افزود: بُعد دیگر در حوزه شفاف سازی که در دستور کار قرار دادیم، عملکرد و تعامل شرکت ملی نفت با پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های دولتی است. تاکنون این‌گونه بود که شرکت ملی نفت در ارتباط با این مراکز مانند بخش خصوصی عمل نمی‌کرد، اما مجلس آن را ملزم کرده تا همه تعاملات خود را بر اساس تضامین مالی صورت دهد.

ارتباطی میان عملکرد مجلس و نتایج انتخابات ۱۴۰۰ وجود ندارد

عطریانفر درباره تاثیر عملکرد مجلس یازدهم در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: روند انتخابات مجلس نسبتی با انتخابات ریاست جمهوری ندارد. نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابیه متکثر انتخاب می‌شوند و اکثریت قاطعی از نمایندگان که وارد پارلمان می‌شوند، به ویژه در حوزه‌های تک نماینده‌ای، درگیر مسائل محلی خود می‌شوند و کمتر ملی فکر می‌کنند. ضمن اینکه سرنوشت بسیاری از مسائل ملی ما امروزه در مجلس رقم نمی‌خورد. از این جهت تصور می‌کنم نباید نسبتی میان ماموریت و مسوولیت نمایندگان و امر انتخابات ریاست جمهوری برقرار کرد.

این فعال اصلاح طلب درباره شباهت میان مجلس پنجم و پیروزی سید محمد خاتمی در سال ۷۶ و مجلس یازدهم و احتمال انتخاب شدن رییس جمهوری اصلاح طلب در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: آن پیروزی ارتباطی به مجلس اصولگرای پنجم نداشت و بسی فراتر از این قاعده عمل کرد. امروز به دلیل اینکه دولت روحانی در پیشبرد اهداف خود موفق نشده است. اگر چه بخش بزرگی از مسوولیت هم به دوش دولت نیست بلکه معضلاتی فراتر از ناکارآمدی دولت، باعث موفق نشدن روحانی شده است. اما مردم و جامعه، فعلاً دولت را مسوول می‌دانند. شرایط عمومی جامعه در حال حاضربه نفع دولت روحانی نیست.

عطریانفر خاطرنشان کرد: دولت و اصلاح طلبان مسوول پاسخگویی مشکلات هستند اما نه صد درصد. حال عمومی اصلاح طلبان در وضعیت فعلی مناسب نیست. به همان دلیلی که سرنوشت مجلس یازدهم با اکثریت قاطعی از اصولگرایان رقم خورد می‌توان تاحدی پیش بینی کرد که اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری حسب قاعده عمومی، دست برتر را داشته باشند.

وی گفت: مجلسی که امروز شکل گرفته دچار خلأ هویتی است و شاکله خودش را هنوز بدست نیاورده است. این بازیابی هویتی به هر حال ماموریت چهره‌های شاخص مجلس است که کنار هم بنشینند و مجلس را معنا بخشند و هدایت کنند. امروز آقای قالیباف به هر دلیل با رای نمایندگان مجلس رییس پارلمان شده است. عملکرد و مدیریت او را با شخصیت اصولگرایی چون لاریجانی که تا دیروز مدیریت مجلس را برعهده داشت مقایسه می‌کنیم، تفاوت‌های آشکاری میان مدل رفتاری و هویت بخشی آنها می‌بینیم.

کد خبر 448642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.